تبیان، دستیار زندگی

اسپری دهانی و آدامس ترک سیگار، دستاورد تقدیری دوره اول شهید طهماسبی در بخش غرفه

ابتدا ما با ساختار آدامس ها و اسپری های ترک سیگار آشنا شدیم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
دوازدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید.
در این دوره از جشنواره تعداد 161  گروه در بخش های سمینار های علمی، غرفه های نمایشگاهی و مسابقات به عنوان گروه های تقدیری، برگزیده و معرفی شدند.
بر آن شدیم تا با معرفی پروژه های گروه های تقدیری علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم.
اسپری دهانی و آدامس ترک سیگار، دستاورد تقدیری دوره اول شهید طهماسبی در بخش غرفه

مقطع: دوره اول متوسطه
موضوع: راهکار های عملی برای ترک سیگار، تولید آدامس و اسپری استنشاقی برای ترک سیگار
نام مدرسه: دبیرستان شهید طهماسبی
نام استاد: خانم امینی پور
دانش آموزان: فاطمه فلاح، شقایق خسروآبادی، ریحانه یافتیان، آناهیتا کهندل، سارا متمیر

چکیده:
ابتدا ما با ساختار آدامس ها و اسپری های ترک سیگار آشنا شدیم. اغلب این داروهای ترک سیگارکه در بازار موجود است حاوی مقادیر بالایی از نیکوتین هستند که در دراز مدت بسیار خطرناک و سرطان زاست. با این توصیف باز هم بدن افراد سیگار به هر صورت به مصرف نیکوتین اعتیاد پیدا کرده و آن ها نمی توانند به یکباره مصرف مواد نیکوتین دار را قطع کنند. ولی باید توجه داشت بسیاری از افراد سیگاری به این داروهای نیکوتین دار اعتیاد پیدا می کنند و دوز نیکوتین وارد شده به این داروها خود در دراز مدت مشکل زا و اعتیاد آور می باشد.                                  

مقدمه:
با توجه به روند رو به افزایش تعداد افراد سیگاری و افزایش بیماری های مختلف ناشی از دود سیگار مانند بیماری های قلبی عروقی، بیماری های دستگاه تنفس و سرطان به خصوص سرطان ریه، حلق و دهان و سایر مشکلات عدیده اجتماعی که افراد سیگاری برای خود و سیستم سلامت جامعه فراهم می کنند، ضروری به نظر می رسد تا برای کاهش این مشکلات و افزایش روند ترك سیگار چاره اندیشی شود.
مطالعه ترك سیگار فرآیند بسیار مشکلی است که مهم ترین عامل برای انجام آن، اراده ی جدی فرد سیگاری بر ترك است. جامعه پزشکی می تواند با مشاوره و توصیه داروئی به افرادی که تصمیم بر ترك سیگار دارند، کمک کند. در سیگار ماده ای به نام نیکوتین یافت می شود. نیکوتین یک ماده آلکالوئیدی است که در برگ های گیاه تنباکو وجود دارد. نیکوتین تنباکو دارای چندین اثر بر روی سیستم عصبی مرکزی و خودکار بدن است. نیکوتین یک محرك سیستم عصبی است که باعث افزایش هوشیاری، تمرکز و توجه و توقف اشتها می شود. مصرف مکرر نیکوتین باعث ایجاد تحمل و وابستگی می شود.

درمان جایگزین نیکوتین شامل آدامس، پچ پوستی، اسپری دهانی، اسپری بینی، قرص مکیدنی و فیلم های مخاط چسب مورد تحقیق و بررسی قرار گرفته و هم اکنون این اشکال دارویی در بازار موجود می باشند. به طوری که فرد به تدریج با مصرف این اشکال می توانند وابستگی خود را به سیگار کاهش دهد. 

چهار دلیل عمده برای سیگار کشیدن افراد سیگاری وجود دارد:
· یك دلیل به ایجاد احساس مثبت مرتبط می شود. یعنی سیگاركشیدن برای تحریك، آرامش یا لذت.
· دلیل دیگر به كاهش احساس منفی مربوط می شود، هم چنین تسكین دادن اضطراب یا تنش.
· توجیه سوم این است كه شاید سیگار كشیدن به رفتار های عادی یا خودكار تبدیل شود كه شخص آن را بدون آگاهی انجام می دهد.
· چهارم اینكه ممكن است شخص به كشیدن سیگار وابستگی روانی پیدا كند تا بر حالت های هیجانی مثبت یا منفی خود تسلط یابد. مردم از سیگار به عنوان وسیله ای برای تحمل استرس استفاده می كنند. سیگار كشیدن در میان نوجوانان كم سن و سال به میزان استرس در زندگیشان مربوط است. هر اندازه استرس آن ها بیشتر باشد، آنها بیشتر مستعد سیگار كشیدن می شوند.
تقریبا همه آن هایی که سیگار می کشند، می دانند هر سیگار آن ها را یک قدم به زمین گیرشدن و بیماری نزدیک تر می کند، اما نمی توانند سیگارشان را ترک کنند. آنها راهکار های عملی کنار گذاشتن سیگار را نمی دانند!   سوتیتر
دراین پروژه قصد داریم راهکار های عملی برای ترک سیگار را معرفی کرده و همچنین نوعی آدامس و اسپری استنشاقی ترک سیگار را تولید کنیم و بر روی افراد سیگاری اثر آن را بررسی نماییم.
اسپری دهانی و آدامس ترک سیگار، دستاورد تقدیری دوره اول شهید طهماسبی در بخش غرفه
گیاه توتون یا تنباکو
گیاه تنباکو بومی نیمه غربی کره زمین است. کریستف کلمب با این گیاه در آمریکا و از طریقه بومیان این قاره آشنا شد و آن را به اروپا منتقل نمود. خانواده گیاهی نیکوتین نام خود را از پزشک فرانسوی Jean Nicot به عاریت گرفته است که برای اولین بار در مورد آن به تحقیق پرداخت و آلکالوئید فعال آن نیکوتین نام گرفت. دو گونه اصلی از این گیاه موجود است :
نیکوتین الکالوئید فعال موجود در برگ توتون است که به عنوان محرک و درعین حال سرکوب گر گانگلیونی عمل می کند و ایجاد وابستگی و اعتیاد در فرد مصرف کننده می نماید.
محصولات حاصل از توتون را مواد دخانی یا دخانیات می نامند. این محصولات براساس نوع مصرف به دو گروه عمده تقسیم می شوند: انواع تدخینی و انواع غیرتدخینی
اسپری دهانی و آدامس ترک سیگار، دستاورد تقدیری دوره اول شهید طهماسبی در بخش غرفه
چند ترکیب سرطان ‌زا در سیگار:
1- بنزو پیرین: این ماده در پی احتراق ناقص مواد ارگانیک تولید می‌شود. بسیار جهش زا و سرطان ‌زا ‌باشد.
2- نیتروزامین: از واکنش نیکوتین و سایر ترکیبات با نیتریت تنباکو تولید می‌شود. این ماده نیز سرطان ‌زا می‌ باشد.

فهرستی از مواد سمی موجود در تنباکو و دود سیگار:
1- استون: مایع فرار و معطری است که به عنوان حلال به کار می‌رود (مثلاً در لاک پاک‌کن‌ های ناخن). استون به پوست، دهان،‌ کلیه ‌ها،‌ کبد و اعصاب آسیب رسانده و باعث نواقص مادرزادی می ‌شود.
2- آلومینیوم: باعث درماتیت تماسی (التهاب پوست) و آلزایمر می‌ شود.
3- آمونیاک: در تماس با آلوئول ‌های شش ‌ها یک ماده بسیار خورنده است.
4- آرسنیک: یک ماده بسیار سمی است که در حشره‌ کش ‌ها و آفت ‌کش‌ ها استفاده می ‌شود. باعث مسمومیت و آسیب به ارگان ‌های بدن گردیده و می ‌تواند سرطان ‌زا نیز باشد. این ماده در مرگ موش موجود است.
5- بنزن: یک ترکیب آروماتیک است که از ذغال سنگ و نفت خام بدست می‌آید و به عنوان حلال مصرف می ‌شود. سرطان ‌زا بوده و می ‌تواند باعث خواب آلودگی،‌ افزایش ضربان قلب گیجی،‌ سردرد و سرگیجه شود.

استویا
در این پروژه ما سعی کردیم به جای معطوف شدن بر روی داروهای نیکوتین دار ، داروهایی گیاهی تولید کنیم و از گیاهانی که در ترک سیگار موثرند کمک بگیریم. یکی از این گیاهان استویا می باشد. 

آزمایش های کلینیکی نشان دادند که استویا می ­تواند به تعادل قند خون کمک کند. به همین دلیل مصرف این گیاه و عصاره آن در بسیاری از کشورها به عنوان یک داروی واقعی برای بیمارانی که از دیابت و هایپوگلیسمیا رنج می برند پیشنهاد می شود. استویا یک رژیم ایده ال برای افرادی است که می خواهند وزن خود را کاهش دهند و یا ثابت نگه دارند. زیرا قندهای موجود در این گیاه کالری زا نیستند و می توانند بدون افزودن وزن، میل به شیرینی را در افراد (به خصوص به عنوان جایگزینی برای سیگار) ارضا کنند.

استویا عضوی از خانواده گیاه گل داودی (Chrysanthemum) بوده و در پاراگوئه می‌ روید. هم چنین از استویا برای مدتی طولانی به عنوان شیرین کننده استفاده شده است. گیاه استویا مانع وسوسه فرد شده و سیگنال مغزی را پاسخ خواهد داد.
اسپری دهانی و آدامس ترک سیگار، دستاورد تقدیری دوره اول شهید طهماسبی در بخش غرفه

برای مشاهده مجموعه فایل های ضمیمه اینجا کلیک کنید.


بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان
تهیه: نگار تجملیان -  تنظیم: زینب شاه مرادی