تبیان، دستیار زندگی

مجسمه یک بابای ناتمام، دستاورد تقدیری دوره اول دبیرستان شهید همت در بخش سمینار

داستان نویسانی که اولین منتقد آثار خود بوده اند، معمولا آثار ماندنی و زیبایی منتشر کردند و این یعنی آن ها از اصول نقد داستان، آگاهی داشتند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
دوازدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید.
در این دوره از جشنواره تعداد 161  گروه در بخش های سمینار های علمی، غرفه های نمایشگاهی و مسابقات به عنوان گروه های تقدیری، برگزیده و معرفی شدند.
بر آن شدیم تا با معرفی پروژه های گروه های تقدیری علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم.
مجسمه یک بابای ناتمام، دستاورد تقدیری دوره اول دبیرستان شهید همت در بخش سمینار
مقطع: دوره اول متوسطه
موضوع: مجسمه یک بابای ناتمام
نام مدرسه: دبیرستان نمونه دولتی شهید همت
نام استاد: خانم مریم عسگری
دانش آموزان: ریحانه انصاری معروف،‌ ریحانه فلاح،‌ غزل تیرونه، مرضیه زمانی نظامی

چکیده: 
داستان نویسی را باید از اولین گام ها آغازکرد. یعنی از هر مکان و هر کتاب که به علاقه مندان داستان نویسی نزدیک است. گفت و شنود و بحث و تبادل نظر با دیگر علاقه مندان این رشته نیز بسیار مفید است.
یاد گرفتن اصول نقد و نقدنویسی، نه برای منقد شدن، بلکه برای مراقبت از داستان خود، برای داستان نویس بسیار مفید است.

داستان نویسانی که اولین منتقد آثار خود بوده اند، معمولا آثار ماندنی و زیبایی منتشر کردند و این یعنی آن ها از اصول نقد داستان، آگاهی داشتند. 

مضمون موضوع برای داستان در همه جا یافت می شود. حتی در آنجایی که اصلا فکرش را نمی کنید. داستان نویس  برای اینکه بتواند از هر چیزی که می بیند و می شنود، موضوعی برای داستانش استخراج کند، باید تخیلی قوی داشته باشد.


داستان نویس نه تنها سطح قضایا، بلکه عمق آن ها را نیز باید ببیند و تشخیص دهد. نگاه داستان نویس نگاهی است که در آن واحد و از زوایای گوناگون، به لایه های مختلف پدیده ها نفوذ می کند تا وقتی خواست آن ها را مطرح کند، سخنش مستدل و جامع الشرایط باشد. 

داستان های فانتزی، داستان هایی هستند که آمیخته به تخیل می باشند و عمدا در آن ها اتفاقاتی خارق العاده و باور نکردنی می افتد.

مقدمه:
اغلب داستان نویسان برای آشنایی با مسائل جنبی داستان نویسی، از منابع خارجی استفاده می کنند که به گمان من، آن ها اگر بد نباشند، لااقل با جامعه و محیط ما هماهنگی ندارد و در واقع، اینجایی نیستند.
داستان را از منظرهای گوناگون تعریف کرده اند. ما اینجا می خواهیم بدانیم داستان از نظر مفهوم یعنی چه؟ داستان های کوتاه نوشته ای است که از طریق فکر، ذهن و قلم نویسنده بر روی کاغذ و کتاب ثبت می شود تا حالتی یا احساسی را بیان کند.

داستان، ثبت لحظه هایی از زندگی و احساس آدم هاست در کوتاه ترین شکل روایت. در این روایت از زندگی و احساس بی نهایت موضوع و مسئله وجود دارد که هر کدام از آن ها می تواند مضمون یک داستان باشد.  


داستان این موضوع ها و مسائل نوشته می شود تا بماند. پس ما می نویسیم تا اولا یکدیگر را خوب بشناسیم و همچنین دیگران ما را بشناسند. داستان ها وقتی جمع آوری و بررسی شدند، بهترین سند هر دورانی اند و می توان برای روان شناسی و جامعه شناسی هر دوران، به آن ها رجوع کرد.  

داستان نویس کسی است که بتواند حالات گوناگون آدمی را در رویارویی با حوادث مختلف بشناسد و آن ها را در مواقع لزوم، طی ماجرایی که برای آن ها می آفریند، بیان کند.
ساده ترین تعریف برای مفهوم طرح داستان نقشه ای که برای موضوع داستان می کشیم است. طرح موضوع و محتوا، در واقع همان خلاصه داستان است.
داستان هایی مانند مجموعه هری پاتر (نوشته جی. کی. رولینگ) که راجع به دنیای جادو و جادوگران است، (افسون های نیل 2) پاپیروس های نفرین شده (نوشته کاتیا ثابت)، سرود کریسمس (چارلز دیکنز) کسی که در خواب می میرد، دختری با روبان سفید (مژگان کلهر) و کسی که از طریق عکس ها و خاطراتش به گذشته بر می گردد، از جمله داستان های فانتزی هستند.
مجسمه یک بابای ناتمام، دستاورد تقدیری دوره اول دبیرستان شهید همت در بخش سمینار
روش تحقیق
در این پروژه ما با استفاده از ایده ها و خلاقیت هایمان داستان های فانتزی نوشته ایم.

خلاصه داستان ها :
یک کشتی تجاری که برای تجارت الوار به کشوری سفر می کند، و در اثر یک اتفاق کشتی غرق می شود و تنها بازمانده آن رییس کاروان است که در یک جزیره ناشناخته گیر می افتد و.........(داستان ریحانه فلاح)
پسری که آتش از دهانش بیرون می آید گرفتار بدل کاران می شود. آن ها انقدر او را اذیت می کنند که مجبور به سوزاندن تمام دنیا می شود و با این کار همه را از خودش متنفر می کند ولی در برابر مشکلاتی که پیش می آید طوری رفتار می کند که نظر همه عوض می شود. (نوشته سانیا بختیاری)
دختری که بسیار کنجکاو بود و تخیل و تصورات عجیبی داشت. طبق نوشته های پدربزرگش که در زمان بسیار دوری ناپدید شده بود، پا به دنیایی عجیب می گذارد و مشکلاتی سر راهش سبز می شود...(داستان غزل تیرونه)


برای مشاهده مجموعه فایل های ضمیمه اینجا کلیک کنید.
  

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان
تهیه: نگار تجملیان -  تنظیم: زینب شاه مرادی