درباره پوشش تلویزیونی اختتاميه فجر

منصف باشید خانم افشار

پخش مراسم افتتاحيه و اختتاميه جشنواره فيلم فجر هميشه براي تلويزيون «چالش» بوده است. پوشش سينماگران و مهمانان غالبا منشوري است و همين شبكه ها را به زحمت مي اندازد. امسال علاوه بر راديو ايران، شبكه هاي آي فيلم و نمايش اختتاميه را روانه آنتن كردند. عملكردشان چگونه بود؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 پیش از آن که به مرور عملکرد تلویزیون برسیم، توئیت انتقادی مهناز افشار را مرور می کنیم:« صدا و سیما امسال هم مثل همه این سال ها مراسم اختتامیه را جوری نشون داد که گویا تقریبا هیچ‌ زنی توی سالن نیست. نمیدونم این چه تصادفیه که خیابان انقلاب می رسه به خیابان آزادی. از ما که گذشت ولی بقیه زنان این مملکت رو اگر نشون هم نمیدن، لااقل ببینن.»

حالا بیایید بررسی کنیم تلویزیون چطور اختتامیه را روی آنتن فرستاده است و آیا انتقاد خانم افشار وارد است یا نه.

ايده نافرجام آي فيلم

شبكه آي فيلم براي پوشش مراسم اختتاميه از يك كارشناس و يك بازيگر دعوت كرد تا در كنار مجري برنامه «سينما آي فيلم» همزمان با اعلام نام برگزيده ها ، برندگان و نامزدها تحليل شوند. اين ايده اما به بار ننشست و نتيجه اي نداشت جز از بين رفتن هيجان اختتاميه. در قياسي ملموس، اختتاميه فجر مانند يك مسابقه حساس فوتبال است كه بيننده دوست دارد با چشم خود بازي را تماشا كند و اگر هم گزارش مي شنود، از جنس عادل فردوسي پور باشد نه سرهنگ عليفر. در ماجراي پخش اختتاميه فجر صداي رضا رشيدپور حكم صداي گزارشگر فوتبال را داشت و تصاوير مراسم، ما به ازاي مسابقه است. اي فيلمي ها اما خرق عادت كردند و با دعوت از محمد رضا مقدسيان و اميريل ارجمند، بين استوديو «سينما آي فيلم» و مركز همايش هاي برج ميلاد در رفت و آمد، بودند. در شرايطي كه سن اختتاميه داغ بود، نشان دادن استوديو هيجان را از بيننده ها مي گرفت و باعث مي شد از فضاي مراسم براي لحظاتي دور شوند.

كارشناسان عجيب آي فيلم

ايده آي فيلمي ها وقتي به طور كامل شكست خورده لقب گرفت،‌كه كارشناسان داخل استوديو نامي همسنگ مهمان هاي اختتاميه نداشتند. محمد رضا مقدسيان منتقد جوان و خوش فكري است كه تحليل هاي سينمايي اش شهرت او را سبب شده. اميريل ارجمند بازيگر محترمي است كه پيش دسته اي از مخاطبان محبوبيت دارد اما شوخي است اگر بگوييم با اين دو مي توان، هيجان داخل استوديو را نگه داشت. كارگردان «سينما آي فيلم» در لحظات بسياري، به محض خواندن نام نامزدها ،‌از اختتاميه به استوديو برمي گشت؛‌حال آن كه واكنش نامزدها و تماشاچيان عنصر جذاب چنين مراسم هايي است. در اين لحظه به يك باره هيجان فروكش مي كرد و دو كارشناس نظرشان را درباره نامزدها و پس از آن برنده ها بيان مي كردند. واقعا بيننده در آن لحظه نياز به شنيدن تحليل دارد؟ مگر برنامه راديويي است؟ چرا بچه هاي آي فيلم جذابيت تصويري را حذف كردند؟ بماند كه در دعوت از مهمان هم سراغ گزينه هاي بهتري نرفتند و دو چهره جذاب به استوديو نياورند. تازه واكنش مقدسيان بعد از اعلام نام برنده ها،‌وزن يك برنامه سينمايي را تقليل داد و بر شكست «سينما آي فيلم» صحه گذاشت.

دوگانگي حاشيه ساز

اختتاميه امسال حاشيه اي نداشت جز يك دوگانگي. بيننده هاي شبكه آي فيلم و نمايش، موقع اجراي سالار عقيلي تصويري از پيانو نوازي همسر او (حرير شريعت زاده) نديدند.‌‌‌ تازه با پايان اجراي او بود كه رضا رشيدپور به نام خانم شريعت زاده اشاره كرد. رشيدپور مي دانست تصوير شريعت زاده از تلويزيون پخش نمي شود براي همين خواست به بيننده ها كد دهد و به شكل زباني تشكر كند. آن طرف تر اما «ظاهرا» اتفاقي ديگر رخ داده و شبكه آي فيلم عربي تصوير خانم شعريت زاده را پخش كرده. اين دوگانگي با اعتراض رسانه ها مواجه شد:«در این مراسم سالار عقیلی خواننده معروف و البته محبوب ایرانی چند قطعه از آهنگ‌های خود را به صورت زنده برای حاضرین و مردم نشسته پای تلویزیون برنامه اجرا کرد. گروه موسیقی او نیز بر روی سن حضور داشتند و با سازهای خود او را همراهی می‌کردند. ما اما فقط سالار عقیلی را می‌دیديم و وقتی تصاویر به صورت لانگ شات پخش می‌شد می‌فهمیدیم نوازندگانی هم بر روی سن حضور دارند.آنهایی که آی فیلم عربی را می‌دیدند اما داستان برایشان فرق می‌کرد. در آی فیلم عربی هم ساز را نشان دادند و هم نوازنده زن پیانو را.»
نويسنده در پايان شوخي بامزه هم ضميمه نوشته اش كرده:« یادمان باشد اگر سال آینده دوباره تلویزیون مراسم اختتامیه جشنواره فجر را پخش کرد آن را از آی فیلم عربی ببینم. چون می‌شود در آن تصاویر واقعی جشن را دید. تصاویری که هم مردان در آن نشان داده می‌شوند هم زنان. هم خواننده هم ساز.» ماجراي پخش ساز ، حكايتي طولاني دارد. راستش خيلي مسولان تلويزيون را نمي توانيم شماتت كنيم چرا كه بارها براي شكستن اين تابو دورخيز كرده اند ولي خب همه چيز به داخل سازمان ختم نمي شود. حداقل اي كاش بين بيننده داخلي و خارجي تفاوت قائل نباشند.

نمره قبولي براي شبكه نمايش
سعه صدر مسولان تلويزيون كاملا مشهود است. شبكه نمايش امسال از نمايش چهره بازيگران و مهمان ها ابايي نداشت و دوربين را با عجله به سمت نماي كلي جمعيت پرت نكرد. نمي گوييم با دست و دلبازي، همه چهره ها را قاب گرفت اما در قياس با دوره هاي پيش، سهل گيرانه برخورد كرد.بله؛پيانو را نشان نداد اما در اجراي ابتدايي مراسم،ساز را سانسور نكرد. دوربين لانگ شات بود اما موقع نشان دادن چهره خانم ها، تا جايي كه امكان داشت آن ها را نشان داد. فراموش نكنيم، كارگردان تلويزيوني، جاي دوربين ها را خوب انتخاب كرده بود و تصاوير را هوشمندانه سوئيچ مي كرد. نتيجه آن كه بيننده شبكه نمايش با تماشاي مراسم اختتاميه بخوبي در حال و هواي مراسم قرار گرفت. استمرار سعه صدر مسولان تلويزيون و دغدغه مندان بيرون از سازمان صدا و سيما ، حتما نتيجه اي مثبت به همراه خواهد داشت.

اجراي شسته رفته رشيدپور

مراسم اختتاميه جشنواره فجر يك نكته مهم دارد و اين كه تلويزيون بايد استفاده اي بهينه از رضا رشيدپور كند. ابتدا اجازه دهيد به عملكرد موفق او روي سن اشاره كنيم كه كاملا منطبق با آداب چنين مراسم هايي است. رشيدپور بقاعده شوخي كرد و ابايي نداشت از اين كه هم به پيام رئيس جمهور كنايه بزند و هم سخنراني رئيس سازمان سينمايي. او همه تلاشش را انجام داد تا مراسم از ريتم نيفتد و موفق هم بود. رشيدپور چند گاف هم داشت كه سريع آن ها را رفع و رجوع كرد تا مبادا حرفش مصداق توهين به ديگر نامزدها باشد. اين مراسم به يادمان آورد اين مجري بايد در جاي درست خود مورد استفاده قرار گيرد نه هفت كه يك برنامه تخصصي است. 

منصف باشید خانم افشار

بر اساس آن چه خواندید نقد مهناز افشار منصفانه نیست و گویی این بازیگر ، مراسم را به طور کامل از تلویزیون تماشا نکرده است. تلویزیون امسال تا جایی که امکان داشت تصویر خانم های بازیگر و مهمان را روی آنتن فرستاد و ایراد اساسی اش ، به دوگانگی در نشان دادن ساز برمی گردد که البته مورد انتقاد افشار نیست.
منابع: هفت صبح/ عصر ایران/ تبیان 

مطالب مرتبط مجموعه : اخبار سال 1389
آخرین مطالب سایت