ترک نگاه به عکس های مستهجن

چيكار كنم كه ديدن فيلم يا عكسهاي مستهجن رو ترك كنم؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :


پرسشگر گرامي؛ ازاين كه اين مجموعه را پاسخگوي سوالات خود قرار مي دهيد صميمانه سپاسگذاريم و از اين كه به دنبال اصلاح رفتار خود بر آمده ايد به شما تبريك مي گوئيم و اميدواريم كه در اين جهاد با نفس موفق باشيد.

الف ) حکم نگاه کردن به فیلم و عکس مستهجن

نگاه به عكس و فيلم هاي سكسي و سايت هاي مبتذل، غالبا موجب تحريك شهوت و مقدمه ارتكاب گناه است و لذا ديدن آن حرام است؛ هر چند كه تاثيري در شخص نداشته باشد.(آيت الله خامنه اي، اجوبه الاستفتاآت , ج 2, ص 40)

ب ) شیوه های کلی مبارزه
دوست محترم خداوند انسان را به صورت موجودي هوشمند آفريده است، كه توان تغيير رفتارها و سبك زندگي خود را دارد و بر همين اساس هم است كه دري به نام توبه به روي او گشوده است و اين در را تا آخرين لحظه، براي بازگشتن او باز نگه داشته است؛ بنابراين هيچ گاه از اصلاح و رشد در زندگي خود نااميد نباشيد و با اين افكار منفي خودتان را در مسير هلاكت قرار ندهيد. بنابر همين مبنا در ادامه قدري راجع به مساله هرزه بيني، علل و عواقب آن با شما سخن خواهيم گفت و در نهايت نيز راهكارهايي براي ترك آن خدمت شما ارائه مي نماييم. اميدواريم با مطالعه اين پاسخ و همچنين عزم و اراده اي جدي و استوار، اقدام به ترك اين عمل نماييد و اين بار براي هميشه، از شر اين گناه خلاص شويد.
در اين زمينه، شيوه هاي بسياري در متون حديثي، مطرح گرديده اند كه به تعدادي از آنها اشاره مي كنيم:

1 ـ خويشتنداري

هر فردي بايد توجه داشته باشد كه تأثير پذيري از محرك ها و تسليم شدن در برابر خواهش ها و تمايلات جنسي، با عزت و كرامت انساني سازگار نيست. بر عكس، خويشتنداري، از قدرت و توانمندي عقلي و شرافت وي حكايت دارد. امام علي – عليه السلام- با اشاره به اين كه كسي كه احساس كرامت و بزرگي دارد، به اميال و شهوات انحرافي توجهي نمي كند، مي فرمايد:« من كرمت عليه نفسه لم يهنها بالمعصية؛ كسي از كرامت نفس بهره مند باشد، شخصيت خود را با گناه و معصيت، خوار و پست نمي گرداند».[7] حضرت مي فرمايد:« من حصر شهوته فقد صان قدره؛ هر كس كه شهوتش را محدود كند، به درستي كه ارزش خود را نگه داشته است».[8] حضرت در حديثي ديگر مي فرمايد:« الشهوة داءٌ و عصيانها دواءٌ؛ خواهش هاي انحرافي، بيماري است و درمانش، مقابله با آن».[9] امام علي – عليه السلام- مي فرمايد:« با مخالفت عملي با هواها، اگر در برابر شهوات، مقاومت كند، حتماً پيروز مي شود».[10]

2 ـ ذكر و توجه

توجه به خدا و درك آگاه بودن خدا از انجام شدن رفتارهايي كه بشر را از آن نهي كرده است، حيا و ترسي در فرد پديد مي آورد كه مي تواند از انحرافات جنسي جلوگيري كند. امام صادق –عليه اسلام- مي فرمايد:« با استمرار بخشيدن به ياد خدا و توجه به لزوم پيروي از دستورهاي او، ريشه هايي كه سرچشمه اي اميال شهواني اند، بكنيد».[11] ياد آوري مرگ و زندگي در عالم برزخ نيز از عوامل پيشگيري از اميال شهواني، دانسته شده است. در حديثي آمده كه خداوند به حضرت موسي –عليه السلام- فرمود:« به خود يادآوري كن كه در قبر، سكونت خواهي كرد. پس اين ياد آوري، مانع مي شود از اين كه در شهوت ها غرق شوي».[12]

3 ـ عقل

عقل در وجود فرد، راهنمايي كردن به سوي هنجارها و باز داشتن از روي آوردن به نابهنجاري ها را به عهده دارد. هر قدر عقل، كامل تر شود و توانايي اش در درك مسائل و ارزيابي عملكردها بيشتر گردد، بهتر مي تواند در برابر انگيزه هاي شهواني، مقاومت كند و تحت سيطره ي آنها در نيايد؛ بلكه هواهاي نفساني را تعديل نمايد و تحت نفوذ و هدايت خود، جهت دهي مطلوبي براي آنها داشته باشد. به عبارت ديگر، هر چه عقل، توانمندتر، نقش خود را ايفا كند، تهاجم هواهاي نفساني، ضعيف تر مي گردد. امام علي –عليه السلام- مي فرمايد: هنگامي كه عقل، كامل و توانمند مي گردد، شهوت و ميل، فروكش مي كند».[13] در روايتي حضرت مي فرمايد:« خشمگيني را با سكوت، و شهوت را با تدبير عقلي، درمان كنيد».[14]

4 ـ حساب رسي

در احاديث بسياري، به مواظبت از عملكرد خويش امر شده تا با حسابرسي و ارزيابي نسبت به آن چه انجام گرفته و با مراقبت پي در پي، تعهدات فرد با خدا و خودش را عملي گرداند و فرد، به نابه هنجاري ها روي نياورد. حضرت موسي –عليه السلام- فرموده است:« از ما نيست آن كسي كه همه روزه، به حساب نفس خود رسيدگي نكند».[15]

5 ـ تقواي چِشم

چشم نعمت الهي است كه براي كاركردهاي خاصي آفريده شده و هرگونه بهره برداري از آن بايد مطابق با ضوابط الهي باشد و بر خلاف رضايت خداوند، نبايد آن را به كار گرفت. چشم، از اعضاي مهم آدمي است كه عملكردش در قيامت، مورد سوال قرار مي گيرد.امام صادق –عليه السلام- در مفهوم آيه ي:« إن السمع و البصر و الفواد كل أولئك كان عنه مسئولا»[16] فرمود:« از گوش مي پرسند كه: به چه گوش دادي؟ و از چشم سوال مي شود كه: به چه نگاه كردي؟ و از دل سوال مي شود كه: به چه چيزي دل بسته شدي؟». كسي خدمت امام صادق –عليه السلام- رسيد و عرض كرد: من همسايه اي دارم كه كنيزان خواننده دارد. آنها مي خوانند و مي نوازند و من گاهي كه براي قضاي حاجت، به دستشويي مي روم، نشستن خود را طولاني مي كنم تا نغمه هاي آنها را بشنوم، در حالي كه براي چنين منظوري نرفته ام. امام همان آيه بالا را تلاوت فرمود، كه يعني چشم وگوش تو مسئولند. مرد عرض كرد: گويا هرگز اين آيه را از هيچ كس نه عرب و نه عجم، نشنيده بودم و من اكنون اين كار را ترك مي گويم و به درگاه خدا توبه مي كنم.[17] شخصي خدمت امام حسن –عليه اسلام- وارد شد و عرض كرد: من انسان گناه كاري هستم. صبرم بر گناهم تمام شده است، مرا راهنمايي كن. امام فرمودند:« پنج چيز را انجام دهيد، بعد هر كاري خواستيد انجام دهيد: اول، از روزي خداوند نخور بعد هر كاري مي خواهي انجام بده؛ دوم، از ولايت خداوند خارج شو و بعد هر كاري مي خواهي انجام بده؛ سوم، براي گناه، جايي را انتخاب كن كه خداوند نبيند و بعد هر كاري مي خواهي انجام بده؛ چهارم، به ملك الموت، اجازه نده كه جانت را بگيرد و بعد هر كاري مي خواهي انجام بده؛ پنجم، از دست مالكان جهنم خلاص شو و به جهنم نرو، و بعد هر كاري دلت مي خواهد انجام بده».[18] ما هم اگر خطائي مي كنيم، به اين امور توجه كنيم، يقيناً راه گشا خواهد بود، آيا اين طور نيست؟! توجه به آثار مثبت و مطلوب پرهيز از رو گرداندن از امور حرام، در پيشگيري از ابتلا به آن، موثر است. وقتي انسان بداند چشم پوشي از حرام، آثار ارزشمند و بزرگي برايش به بار مي آورد، سختي چشم پوشي از لذات را براي رسيدن به لذات بالاتر، جامع تر و پايدارتر، تحمل مي كند و به آساني از آن لذات پست مي گذرد. در روايات تزويج با حورالعين، تضمين بهشت، آرامش دل، گريان نبودن در قيامت، درك لذت عبادت و درك لذت ايمان براي اين گونه افراد در نظر گرفته شده است.

6 ـ توجه به زشتي عمل

بسياري از خطاهايي كه انسان مرتكب مي شود، از ناآگاهي وي سرچشمه مي گيرد؛ به طوري كه وقتي از كسي كه دچار مشكلي شده مي پرسيم، چرا اين كار را مرتكب شدي تا نتيجه آن چنين شود، مي گويد نمي دانستم. بنابراين اگر انسان واقعاً به امري علم داشته باشد، اميد مي رود عملي موافق و مطابق با آن از او سر بزند. بنابراين مي توان چنين گفت: شناخت مقدمه عمل و رفتاري همگون با آن است. رفتار انسان از معرفت و انديشه وي ناشي مي شود. بنابراين اگر بخواهيم رفتارمان را تغيير دهيم، بايد در ابتدا ديدگاه همان را دگرگون سازيم. [19] تحقيقات محققان نشان مي‌دهد كه ديدن فيلم ها و عكس هاي مبتذل و مشاهده رفتارهاي ضد اخلاقي، اعمال غيراخلاقي را در پي دارد، به همين دليل «رابرت مريوخ» مالك شبكه ماهواره اي تي،وي استار آمريكا در مصاحبه اي در هندوستان گفت: «من هرگز به بچه هايم اجازه تماشاي اين برنامه ها را نمي دهم» . [20] يكي از روشهاي كه مي توان به كمك آن، از چشم چراني در اجتماع و در سايت ها در امان ماند، و كسي را كه عادت كرده درمان نمود، آگاهي دادن نسبت به زشتي عمل است. امام صادق- عليه السلام- مي فرمايد:« هيچ عضوي نيست، مگر آن كه بهره اي از زنا دارد. زناي چشم، نگاه حرام و زناي دهان، بوسيدن حرام و زناي دست، لمس حرام، چه به زناي فرج بيانجامد و چه نينجامد».[21]

7 ـ توجه به خدا

انسان بايد به اين نكته توجه كند كه خداوند در همه حال، از رفتارهاي چشمي و انگيزه هاي دروني او آگاه است. در حقيقت، اگر خود را در محضر خدا ببيند، حيا مي كند و به سراغ نابهنجاري هاي چشمي نمي رود، و به راحتي خود را آلوده گناه نمي كند و اگر غفلتي از او سر زد، سريع توبه مي كند. خداوند، اين توجه را به افراد مي دهد و مي فرمايد:« ألم يعلم بأن الله يري؛ آيا نمي داند كه خداوند مي بينيد».[22] وَ قُلِ اعْمَلُوا فَسَيَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ سَتُرَدُّونَ إِلى‏ عالِمِ الْغَيْبِ وَ الشَّهادَةِ فَيُنَبِّئُكُمْ بِما كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ؛ بگو: عمل كنيد، خدا و پيامبرش و مؤمنان اعمال شما را خواهند ديد و شما به نزد داناى نهان و آشكارا بازگردانده مى‏شويد و او از اعمالتان آگاهتان خواهد كرد».[23] امام صادق- عليه اسلام- براي درمان گناهان چشمي از اين روش استفاده مي كند و مي فرمايد:« هيچ كس با چيزي چون چشم پوشيدن از نامحرم، خود را حفظ نكرده است؛ زيرا چشم هاي خود را به حرام باز نمي كند كه قبلاً عظمت و جلال خداوند را در دل خويش مشاهده كرده باشد».[24] سپس امام اضافه مي كنند: از امام علي –عليه السلام- سوال شد براي چشم پوشي از نگاه حرام، از چه وسيله اي مي توان كمك گرفت؟ امام فرمود:« با در نظر گرفتن قدرت خداوند كه از نهان تو آگاه است».[25]

8 ـ استعاذه

استعاذه يكي از روشهاي بسيار مؤثرتربيتي است، كه طي آن فرد با پناه بردن خويش به خداوند، خود را تحت حفاظت و مراقبت او قرار مي دهد و بدين ترتيب از رفتارهاي نابهنجار مصون مي ماند. همان طوركه در قرآن به اين روش اشاره شده و مي فرمايد«وَامَّاينزَغَنّك منَ الشَّيطانِ نَزغٌٌ فَستَعِذ بِالله اِنَّه سَمِيعٌ عَلِيمٌ؛ وچنانچه از طرف شيطان به تو وسوسه اي رسد،به خدا پناه ببر،كه او شنوا ودانا است».[26] در داستان حضرت يوسف پيامبر- عليه اسلام-، زماني كه زليخا به وسوسه شيطان براي كامجويي از آن حضرت، تمام درهاي خلوتگاه خود را بست، آن ولي خدا به پناهگاه خداوندي پناه برد وگفت«مَعاذَاللهِ»يعني( پناه مي برم به خدا )؛ تا با روش استعاذه خدا را به كمك خود خواند، و از رفتار نابهنجار مصون ماند. البته روش استعاذه نياز به خودسازي دارد و چون حضرت يوسف انسان خود ساخته اي بود و با خداوند رابطه خاص داشت، توانست در آن لحظات خوف ناك خود را با پناه بردن به خداوند نجات دهد. در اين رابطه آيه 22 تا 25 سوره يوسف را با دقت بخوانيد.

9 ـ توجه به پيامدهاي نامطلوب

از شيوه هاي پيشگيري در زمينه ي نابهنجاري ديداري و جنسي، توجه به پيامدهايي است كه براي فرد، به بار مي آورد. امام علي –عليه السلام- با توجه به اين كه هيچ ميل و رفتار انحرافي اي نيست مگر آن كه موجب آفات و آسيب هايي براي شخص و اجتماع مي شود، مي فرمايد:«كسي كه به اميال و رفتارهاي شهواني مي شتابد، آفات و آسيب ها به سوي او شتاب مي گيرند».[27] آسيب هاي نابهنجاري ديداري و جنسي، زياد است. در اين برخي از آنان را بيان مي كنيم:
الف- آسيب شخصيتي: كسي كه از هواهاي نفساني اش تبعيت مي كند و به رفتارهاي نابهنجار روي مي آورد، شخصيت انساني و معنوي خود را از دست مي دهد و احساس پستي و رذالت، جايگزين آن مي شود، خود را به اميال حيواني، وابسته مي داند و هويت مطلوبي براي خويش نمي يابد. چنين شخصي، تعارض دروني، او را فرا مي گيرد، و وحدت و انسجام شخصيت در خود نمي يابد. امام علي –عليه السلام- مي فرمايد:« كسي كه هواي نفسش او را تسخير كرده، قدر و منزلت خويش را به ذلت تبديل كرده است».[28]
ب- آسيب شناختي: پرداختن به نابهنجاري هاي جنسي، پيامدهاي زيادي دارد؛ ذهن را مشغول مي سازد، پراكندگي ذهني ايجاد مي كند، توانايي ادراك حقايق را كاهش مي دهد، انگيزه ي پرداختن به مسائل علمي را از بين مي برد و يا بسيار كم مي كند و از شناخت واقعيات هستي جلوگيري مي كند. امام علي –عليه السلام- مي فرمايد:« هواهي نفساني، ضد عقل فعاليت مي كند».[29]
ج- آسيب هاي معنوي: انحرافات چشمي و جنسي از مصاديق بارز گناه اند. اين نوع انحرافات نه تنها مانع رشد معنوي انسان اند، بلكه به ايمان و پايه هاي باور ديني آدمي و روابط او با خدا، آسيب جدي وارد مي سازد. امام علي –عليه السلام- مي فرمايد:« كسي كه با تمايلات انحرافي موافقت كند، با رشد( همه جانبه) خويش مخالفت كرده است».[30] امام علي –عليه السلام- مي فرمايد:« پيروي مستمر از شهوت جنسي، پايه هاي دينداري را در فرد متزلزل مي سازد».[31]
د ـ آسيب جسمي: علم پزشكي هنوز تا مرز شناخت بسياري از بيماري ها فاصله اي طولاني دارد و چه بسا اموري كه در زندگي روزمره ما وجود داشته باشد و ما به عنوان امور مفيد از آنها استفاده كنيم و در آينده اي نزديك ضرر آنها از نظر پزشكي ثابت شود. نگاه به عكس و فيلم هاي مبتذل غالبا موجب تحريك سيستم عصبي خودكار (سمپاتيك و پاراسمپاتيك) و تحريك شهوت مي گردد؛ هم زمان ضربان قلب و تعداد تنفس افزايش پيدا مي كند؛ ترشح برخي از هورمون ها در خون بالا رفته و تعادل هورموني و رواني شخص براي دقايق و گاه ساعات و گاه روزها به مخاطره مي افتد. اگر اين رفتار به مدت طولاني ادامه يابد آثار آن همه عمر فرد را دربر خواهد گرفت. سلامت جنسي انسان كه تأثير عميقي در سلامت جسمي و رواني او دارد، حاصل ارضاء معقولي است كه در پي تحريك واقعي و نياز حقيقي فيزيولوژي بدن اتفاق افتاده باشد. عدم حفظ اين تعادل، از عقلانيت انسان مي كاهد و او را وادار به گناه مي كند.

ج ) راهکارهای عملی
1. موقعيت هايي كه شما را بيشتر تحريك مي كند تا چنين برنامه هاي را ببينيد را شناسايي كنيد و آن زمينه‌ها را از بين ببريد. آيا وقتي بي حوصله هستيد يا وقتي عصباني مي باشيد؟ يا وقتي دلتان شكسته؟ خسته يا احساس تنهايي مي كنيد؟
2. اوقات خالي خود را با برنامه هاي مفيد پر كنيد؛ به گونه‏اى كه اصولاً مجال ديدن آن فيلم‏ها را نداشته باشيد.
3. تلاش كنيد تنها و بيكار نمانيد، بويژه شبها.
4. تهيه فهرستي از فعاليت هاي جايگزين براي تان مفيد است. به تناوب ديدن اين گونه فيلمها را با ديگر سرگرمي ها و مشغوليت هاي جذاب كه قبلا انجام مي شدند جايگزين كنيد.
5. فيلم‏هاى سالم و جذاب ديگرى در صورت امكان تهيه و آنها را در معرض قرار دهيد. فيلم‏هاى سينمايى، فيلم‏هاى علمى بسيار شيرين، راز بقا، مناظر تاريخى و طبيعى دلكش و جذابى كه بتدريج ايشان را از فيلم‏هاى مبتذل منصرف سازد.
6. يك عادت تازه و مورد علاقه‌اي را شروع كرده تا جايگزين عادت به هرزه‌بيني شود. مثلا رمان زيبايي بخوانيد يا به ورزش با دوستان برويد.
7. اگر رايانه يا تلوزيون در اتاق شخصي يا در محل مجزا قرار دارد، انتقال آن به مكاني مثل آشپزخانه، اتاق ناهارخوري، هال يا هر مكاني در منزل كه براحتي بتوان آن را مشاهده كرد مي تواند به شما كمك كند و حتي مي توانيد براي مدتي از شخصي ديگر بخواهيد در كنار شما باشند، و شما از اينترنت استفاده كنيد.
8 . به حداقل رساندن تماس هاي بي دليل وغير موجه با اشياء يا افرادي كه شما بيشتر توسط آنها دچار آسيب مي شويد و زمينه هاي فساد جنسي را در شما تقويت مي كنند. مثلاً براي مدتها شما با خود اين تصميم را بگيريد كه با كامپيوتر يا اينترنت وصل نشويد- در صورت امكان- و يا در حد ضرورت از آن استفاده كنيد، كه اين تصميم، خويشتنداري را وهمچنين اراده را در شما تقويت خواهد كرد.
9. چون تصميم ترك عادتي را داريد كه با آن انس گرفته ايد، لذا ساعتي را كه با خود خلوت مي كرده ايد، ممكن است نفس در آن موقع شما را وسوسه كند و شما باز دنبال اينترنت برويد، تا دوباره دچار مشكلات شويد، اما با به كارگيري روش جايگزيني، زماني كه نفس شما را به عادت قبلي سوق مي دهد، به جاي اينكه به سراق اينترنت برويد، مثلا برنامه تلويزيون مي بينيد، يا كتابهاي مفيد مطالعه مي كنيد، و يا هرچيز مفيدي كه جايگزين آن وقت شود انتخاب مي كنيد.
10. رفتارها و صفات ناپسندي كه انسان در خود ايجاد كرده است را بايد با تكرار، تمرين و رياضت از وجود خويش پاك كنيد.[36]
11 . نسبت به نماز به خصوص نماز اول وقت (و درصورت امكان جماعت) اهتمام داشته باشيد. همان طور كه مي دانيد نماز انسان را از فحشاء و منكرات باز مي دارد و اين وعده حق الهي است. «ان الصلاه تنهي عن الفحشاء والمنكر؛ همان نماز،بازدارنده از فحشا و منكر است».[37]
12 . در هيچ شرايط زندگي، از خداوند قادر نااميد نشويد، و هميشه به او توكل كنيد، و دست به دعا برداريد، از خداوند بخواهيد، تا شما را در جواني پاك نگه دارد. از خدا حقيقتاً بخواه، مطمئن باش ياريش را حس خواهي كرد، فقط بخواه از ته دل.
13 . يكي از عوامل موفقيت شما در هركاري، خصوصا در مشكل ياد شده، تقويت اراده است، پس در تقويت آن كوشا باشيد. در اين راستا گرفتن روزه براي دوري از گناه، تقويت اراده و رويش تقوا در درون بسيار موثر است. امام علي – عليه السلام- مي فرمايد:« هنگامي كه نفس انساني، قوي شود، شهوتش كاهش مي يابد».[38] در سوره اي بقره آيه 45 مي فرمايد، كه از نماز و روزه كمك بگيريد.

منبع : پرسمان دانشجویی
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت