اینجوری همسرت رو تغییر بده!

اشتباه است اگر فكر كنيم بعد از ازدواج كردن مي توانيم همسرمان را به کلي تغيير دهيم . اصلاً اشتباه است اگر فكر كنيم مي توانيم كسي را تغييردهيم . تنها چيزي كه مي توان به كمي تغيير در آن اميد بست، نمودهاي رفتاري است كه آن هم بايد با ملاحظاتي ويژه انجام شود . به عبارت ديگر، اعمال اين تغييرات كار هر كسي نيست پس...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
اگر مي خواهيد راحت زندگي كنيد، به خودتان رحم كنيد و درصدد تغيير كسي برنياييد. تلاش كنيد در رابطه با ديگران و عادات و رفتارهايشان، از اين سه راهكار استفاده كنيد : بشناسيد، بپذيريد و مديريت كنيد .

شايد با خودتان بگوييد در اين صورت چرا برخي دانشمندان علوم رفتاري تلاش مي کنند با نوشتن كتاب هاي مختلف و برگزاري كارگاه هاي آموزشي، به ديگران كمك كنند عادت ها و رفتارهايشان را بهبود دهند . در پاسخ به اين سؤال بايد به دو مطلب اشاره كرد :

1- آنها متخصص علوم رفتاري هستند !

2- آنها سعي مي کنند با آموزش دادن مهارت هاي ارزشمند زندگي، به افراد كمك كنند كيفيت زندگيشان را بهبود دهند (يعني تلاش نمي كنند شخصيت كسي را تغيير دهند.)

به رغم تمام اين مسائل، هنوز هم كساني هستند كه با هزاران اميد و آرزو تصميم مي گيرند برخي رفتارهاي شريك زندگي خود را تغيير دهند. كلي نقشه مي كشند و دست به كار مي شوند. اما دست آخر يا نتيجه نمي‌گيرند يا نتيجه عكس مي گيرند و يا مجبور مي شوند خود را تغيير دهند.

در اين نوشته تصميم داريم روش هاي اشتباهي را كه معمولاً زوج هاي جوان براي تغيير دادن رفتار همسرشان به كار مي بندند، به شما معرفي كنيم.

اجبار
گاهي مي خواهيم به هر قيمتي كه شده رفتار همسرمان را تغيير دهيم، بنابراين به اهرم زور متوسل شده و از قدرتمان استفاده مي كنيم. اين قدرت نمايي از اخم و تخم شروع مي شود و تا كتك كاري و تهديد به جدايي پيش مي رود. بايد دانست كه جنگ قدرت اگر تغييري هم ايجاد كند،تغييري ظاهري و از روي ترس است و تا زماني ادامه پيدا مي كند كه قدرت دست شماست! در هر جنگ قدرتي، يك برنده هست و يك بازنده و شخص بازنده (ترسيده) هر زمان فرصتي پيدا كند به رفتار خود برمي گردد و درصدد تلافي برمي آيد تا مرهمي بر احساسات جريحه دار خود بگذارد. بايد به دنبال راه حل هاي برد- برد بود كه در آن هر دو طرف برنده باشند و بازنده اي وجود نداشته باشد.

تكرار
در بعضي مواقع براي تغيير رفتار همسرمان، به تكرار بيش از حد متوسل مي شويم يعني سوزن مان گير مي‌كند و مرتب رفتار فرد را به رويش مي آوريم و از او مي خواهيم آن را تغيير دهد . وقتي مسئله اي بيش از حد تكرار شود، جايگاه واهميت خود را از دست مي دهد و به مسئله اي پيش پاافتاده تبديل مي شود، ضمن اينكه ما با پياده روي روي اعصاب طرف مقابل، امکان موفقيت را از دست مي دهيم . همسرمان يا براي خلاصي از غرغرهاي دائمي، در پيش روي ما رفتار ديگري نشان مي دهد يا اينكه مقابله به مثل كرده و كاري مي كند ما احساس كنيم چقدر رفتار پيشين او دوست داشتني بود !

کنترل احساسی
آخرین روش، تلاش برای تغییر دادن رفتار همسر به وسیله اعمال فشار احساسی است . مطمئناً جمله هایی مانند “اگر من را دوست داری پس … ” یا “با این کارت نشان دادی که مرا دوست نداری “، به گوش شما هم آشناست . در این شیوه، همسران سعی می کنند با به غلیان در آوردن دیگ احساسات یکدیگر بر روی هم تأثیر بگذارند. ممکن است این روش برای مدت کوتاهی جواب دهد اما موارد ضمنی ناراحت کننده ای به دنبال دارد : اگر یک بار دیگر آن رفتار تکرار شود، آیا به این معناست که همسرتان دوستتان ندارد؟ آیا همسرتان با طیب خاطر رفتارش را تغییر می دهد یا فشاری ناخوشایند را بر روی خود احساس می کند؟ آیا دور از انصاف نیست که عشق زیبای همسری را منوط به مواردی اینچنین و گاه پیش پا افتاده بنماییم؟ این تغییر رفتار چقدر دوام خواهد داشت؟ پاسخ این پرسشها را به عهده خودتان می گذاریم .

توصيه مهم روانشناسي:
«بهترين، زيباترين و منطقي ترين، راهي که يک زن مي تواند انتخاب کند و براي تغيير روابط با شوهر خويش (در جهت مثبت) به آن متوسل شود، اين است که زندگي را از نگاه شوهرش براي خود ترسيم کند! به عبارت ديگر، تلاش کند تا براي صميمي تر شدن رابطه خود با شوهرش، به جاي اينکه پافشاري و اصرار بيش از حد از خودش نشان دهد، اندکي واقع بينانه تر، منطقي تر و عاقلانه تر به او و زندگي اش نگاه کند. آن گاه خواهيد ديد که شوهرش چه نگرش و ديدگاهي در زندگي مشترک خواهد داشت. اين گونه بهتر مي توان به نتيجه دلخواه و مورد نظر رسيد و اين حقيقتي است که در علم نوين روانشناسي و در روابط زنان و مردان در زندگي مشترک زناشويي به وضوح ديده مي شود!»

سه راهکار طلايي روانشناسي براي ايجاد تغييرات مثبت و اساسي در روند زندگي مردان:
1ــ شما نمي توانيد صرفاً مردي را براي تغيير دادن دوست بداريد.
در واقع شما خانم ها هر چه محبت و توجه خود را به شوهرتان بيشتر از گذشته کنيد، بي شک بيش از گذشته او را از خود جدا خواهيد ساخت.
توضيح اينکه، زني که شوهرش را بيش از اندازه دوست مي دارد، باعث خواهد شد که همسرش او را بسيار نيازمند تصور کند و چون نمي تواند تمام خواسته هايش را برآورده سازد، احساس شرمساري و خجالت خواهد کرد.
2ــ شما (خانم ها) براي ايجاد تغيير مثبت در شوهرتان، قبل از اينکه به چگونه رفتار کردن در روابط خود فکر کنيد، بايد به اين مهم برسيد که شوهرتان چه احساسي نسبت به خودش دارد.
اين رويکرد به مرد کمک خواهد کرد تا براي ايجاد تغيير مثبت در خود و نيز فائق شدن بر مسائل و مشکلات جاري به همسرش تکيه کند و او را پشتوانه خوب و قابل اعتماد ببيند و تمام تلاش و کوشش خود را در اين راه به کار گيرد.
3ــ بهترين و اساسي ترين روش براي ايجاد تغيير مثبت در شوهرتان، پي بردن به رفتارها و عکس العمل هايي از جانب شماست که باعث پيدايش واکنش و بازتاب هاي منفي و مهلک در او مي گردد.

آيا توانايي هاي مردان را مي توان آشکار ساخت؟!
اصولاً زنان توانايي هاي بسياري براي دگرگوني نقاط قوت و قابل توجه رفتار شوهرشان دارند!
توجه کنيد، وقتي که زني هميشه با شوهرش از دريچه عصبانيت، خشم، سرزنش و نامهرباني وارد مي شود، مرد (شوهرش) نيز تلاش مي کند در قبال اين رفتار، به نوعي از خود دفاع کند و در اين موقع است که نابساماني‌هاي رفتاري مرد آشکار مي شود! اما زماني که زن با اعتماد به نفس و اطمينان خاطر و آرامش به سوي شوهرش برود و او را بهترين مرد دنيا براي خود تلقي کند، متقابلاً مرد نيز سعي مي کند بهترين ويژگي هاي رفتاري اش را به همسرش نشان دهد. اين همان برقراري يک رابطه زناشويي به معناي واقعي کلمه است! اما در همين بين بايد به نکته قابل ملاحظه اي اشاره کنيم و آن اينکه زنان سعي نمي کنند تا «بهترين وجه شخصيتي و رفتاري خود» را به شوهرانشان نشان دهند و زماني اين کار را انجام مي دهند که تصور مي کنند رابطه شان با او به نوعي دچار تزلزل شده و در حال از هم گسيختگي است. پس اين طرز رفتار و نگرش زنان مناسب و معقول نيست و آنها بايد اندکي بيشتر با خود بينديشند. براي چراهاي رفتار خود پاسخ يا پاسخ هايي معقول و غير احساسي پيدا کنند و درگير و دارآشفتگي هاي روحي و رواني خود، به ناگهان تصميم ناشايست و غير معقولي نگيرند. اين گونه مي توان به پايداري و استواري رابطه اطمينان داشت.

و کلام آخر اينکه:
يادمان باشد، اگر مي خواهيم از زندگي مان نهايت استفاده و لذت را ببريم، بايد اندکي گذشت را سرلوحه کارمان قرار دهيم. يادمان باشد که زندگي مشترک يعني رسيدن به آمال و آرزوهاي مشترک، نه فقط انديشيدن به آرزوهاي شخصي. يادمان باشد که، عشق را در فرآيند روابط زناشويي به گونه اي به کار گيريم که به معناي واقعي اش، عاشق يکديگر باشيم؛ چرا که عشق زيباترين موهبتي است که خداوند به انسان عطا کرده تا از آن براي رسيدن به معشوقش بهره بگيرد!
منابع : دنیای زنان -شماره 64 / نمناک

 
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت