اردل بخش2

مردم اردل شيعه اثني عشري و وابسته به طوايف مختلف بختياري هستند كه در مقاطعي از زمان و به مرور از زندگي ايلياتي دست كشيده و يكجانشين شده اند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مردم اردل شيعه اثني عشري و وابسته به طوايف مختلف بختياري هستند كه در مقاطعي از زمان و به مرور از زندگي ايلياتي دست كشيده و يكجانشين شده اند. اين شهرستان از گذشته هاي دور يكي از محال بختياري و از مراكز سردسيري و اسكان عشاير هفت لنگ بختياري بوده و هم اكنون نيز محل ييلاق قسمتي از عشاير كوچرو ايل هفت لنگ است. در این منطقه نیزخانوارهایی از طوایف چهار لنگ نیز وجود دارند.

اردل از گذشته‌های دور، یکی از مراکز ییلاقی و اسکان عشایر ایل هفت‌لنگ بختیاری بود و در متون تاریخی از جمله سفرنامه ابن بطوطه که از اصفهان تا شوشتر سفر کرده، اشاراتی به این ناحیه شده‌است.

این شهر همواره پایگاه خوانین بختیاری بوده است و قبر حاج ایلخانی از اجداد خوانین در این شهر واقع گشته است این شهر مرکز حکومت خوانین بوده و وجهه سیاسی آن خصوصا"درزمان مشروطیت پر رنگتر است. در هفدهم فروردین سال ۱۳۵۶ خورشیدی (۱۹۷۷ میلادی)، زمین‌لرزه‌ای به بزرگای حدود ۵ ریشتر اردل را به شهری نیمه‌ویرانه تبدیل کرد و حدود ۳۰۰ نفر از مردم آن جان باختند.[بعد از این زلزله معروف، بافت مسکونی شهر هم تغییر یافت و هم جابجا شد.[

از نام های خانوادگی اصلی و بزرگ این شهر می توان خلیلی،رییسی،نصیری،امیدی،صالحی، اسدی،طاهری، انصاری اشاره کرد.

شهرستان اردل به واسطه داشتن چشمه های اب سرد فروان به یکی ازقطب های مهم پرورش ماهی قزل الادرکشورتبدیل شده است.

اردل در فاصله ۸۶ كيلومتری بروجن و ۹۵ كيلومتری جنوب باختری شهر كرد، در مسير جاده ارتباطی استان خوزستان به استان چهارمحال و بختياری قرار دارد.در ميان ايلات و عشايری که در مناطق اطراف اين شهرستان زندگی می کنند، صنايع دستی رواج زيادی دارد که از آن جمله می توان به بافت انواع قالی های محلی، گليم، جاجيم، چوقای محلی، پشتی، هم چنين خورجين، چادر سياه، نمکدان و سفره اشاره کرد.

برخی از مناطق اين شهرستان مانند سرخون و منطقه مشايخ «سادات بختياری» در صنايع دستی بسيار شاخص می باشند. سرخون منطقه ای از توابع شهرستان اردل، استان چهار محال وبختياری است که تعداد زيادی ازمردمان اين منطقه علاوه بر فعاليت هايی نظير دامداری و كشاورزی به بافت قالی‌های محلی، گليم، خورجين و ديگر صنايع دستی مانند جاجيم، نمكدان،‌ پشتی و سفره می ‌پردازند.

 منطقه مشايخ«سادات بختياری» ‌نيز‌درصنايع‌دستی‌ازاهميت‌قابل‌توجهی برخورداراست، دراين منطقه صنايع دستی قديمی مانند قالی بافی، گليم بافی، بافت چوقای محلی، چادرسياه، خورجين وغيره رايج است. اين صنايع به واسطه وجود کارگاه های مختلف تاحدودی به صورت پيشرفته درآمده است ولی ماهيت آن هم‌چنان از سنت‌های قديمی پيروی می ‌كند.

مکان های دیدنی و تاریخی

منطقه جنگلی اردل از مهم ترين ديدني هاي اين شهرستان است. اين منطقه با ۱۰۴۰۰۰ هكتار اراضی جنگلی در ۸۰ كيلومتری شهركرد واقع شده است كه از شمال به شهركرد، از جنوب به لردگان و از خاور به بروجن و لردگان محدود است. نواحی عمده جنگلی اين منطقه ديناوران، دورك، شليل، دوپلان، سرخون، گندمكار و شياسی است.

صنايع و معادن

از صنايع و معادن اين شهرستان اطلاعات مستندي در دست نيست.

کشاورزی و دام داری


شهرستان اردل از جمله مناطق آباد و حاصل خيز استان به شمار مي آيد كه به دليل وجود بارندگي كافي و خاك نسبتا مناسب انواع محصولات در اين شهرستان به عمل مي آيد. هم چنين علاوه بر رمه های كوچنده، پرورش انواع دام ‌رايج ترين فعاليت عشاير و مردم روستاهای اين منطقه است.

مشخصات جغرافيايي

شهر اردل مرکز شهرستان اردل در ۳۹ درجه و ۵۰ دقيقه دارازای جغرافيايی و …. درجه و ۳۲ دقيقه پهنای جغرافيايی، در بلندی ۱۸۰۰ متری از سطح دريا قرار دارد. اردل در فاصله ۸۶ كيلومتری بروجن و ۹۵ كيلومتری جنوب باختری شهر كرد، در مسير جاده ارتباطی استان خوزستان به استان چهارمحال و بختياری قرار دارد. آب و هوای آن معتدل مايل به سرد و خشك و بيش ترين درجه حرارت در تابستآن ها ۳۵ درجه و كم ترين درجه حرارت در زمستآن ها ۷ درجه زير صفر می باشد. ميزان باران سالانه اردل به طور متوسط ۵۰۰ ميلی متر است.

وجه تسميه و پيشينه تاريخي

اردل از گذشته های دور، يكی از مراكز ييلاق و اسكان عشاير ايل هفت لنگ بختياری بوده و در متون تاريخی از جمله «سفرنامه ابن بطوطه» كه از اصفهان تا شوشتر سفر كرده، اشاراتی به اين ناحيه شده است.
منبع:کتاب اطلاعات توریستی کشورهای جهان.سایت کارناوال
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت