محدوديت هاي مالي سرعت اجراي طرح ها را كاهش مي دهد

وزيرآموزش و پرورش گفت: محدوديت هاي مالي سرعت اجراي طرح ها را كاهش مي دهد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 زینب شاه مرادی - مرکز یادگیری تبیان
به گزارش مركز اطلاع رساني و روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش، عصر امروز سيد محمد بطحايي درجمع شركت كنندگان در دوره آموزش تامين مدرس راهبران برنامه تعالي مديريت مدرسه در باشگاه فرهنگيان تهران با اشاره هدف؛ مدرسه كانون اصلي تعليم و تربيت، اظهاركرد: چنانكه در اسناد بالادستي و در دست نوشته‌هاي صاحب نظران حوزه تعليم و تربيت و هم چنين براساس تجربه گذشته، مشاده مي‌كنيم پيشكسوتان آموزش و پرورش در هر دوره اي با واژه‌هاي مختلف، براي تحقق مدرسه محوري تلاش كرده‌اند .
وي افزود: عليرغم هم تلاش هايي كه پس از انقلاب در قالب طرح هاي مختلف صورت گرفته است هم چنان با تحقق هدف‌، مدرسه كانون اصلي تعليم و تربيت فاصله زيادي داريم و آخرين طرحي كه از 3 سال قبل توسط همكاران در حال اجراست طرح تعالي مديريت مدرسه است .
وزيرآموزش و پرورش تصريح كرد: اينكه مي گوييم مدرسه بايد مرجعيت داشته باشد بدان معناست كه تمام تصميمات از جمله آموزش و پرورش، مالي و نيروي انساني در داخل خود مدرسه اتخاذ و عملياتي شود حال آنكه امروز شاهد آن هستيم كه 85 درصد تصميمات مربوط به مدارس در حوزه هاي ستادي و ادارات مناطق اتخاذ و جهت اجرايي شدن به مدارس ابلاغ مي شود .
وي ادامه داد: محوريت‌هاي مالي سرعت اجراي طرح ها را كاهش مي دهد اما علي رغم وجود اين مشكل در سال تحصيلي جاري تلاش كرديم 3 برنامه را در راستاي مدرسه محوري اجرايي كنيم .
بطحايي ارتقاي شايستگي مديران مدارس را اولين برنامه در سال تحصيلي جاري برشمرد و عنوان كرد: ارتقاي مستمر سطح دانش و توانمندي هاي مديران علاوه بر كمك به اجراي تعالي مديريت مدرسه، شايستگي مديران را نيز محقق مي سازد .  
وي افزود: عدم شايستگي هاي لازم مديران يكي از عوامل شكست طرح هاي مدرسه محوري از اوايل دهه 60 تا كنون بوده است، بنابر اين اگر امروز شايستگي مديران به صورت مستمر ارتقا نيابد طرح هاي امروزي نيز با شكست مواجه مي شود.
عضو كابينه تدبير و اميد، تفويض اختيار به مدارس را دومين برنامه در سال تحصيلي جاري در مدارس برشمرد و خاطرنشان كرد: وقتي سخن از مدرسه به عنوان كانون اصلي تعليم و تربيت مي گوييم بدان معناست كه نقش ادارات و مناطق در حوزه ستادي در مدارس كمرنگ شود و تمركز زدايي به معناي واقعي محقق شود.
وي ادامه داد:  طراحي نظام كنترل كيفيت و استقرار آن در مدرسه را سومين برنامه آموزش و پرورش در سال تحصيلي جاري در مدارس است. اين سامانه قادر است همواره پيشرفت و يا پسرفت برنامه را در سطح منطقه، استان و كشور بيان كند.
وزيرآموزش و پرورش گفت: انجام هر تغييرآن هم در عرصه تعليم و تربيت همواره با مقاومت برخي افراد مواجه است به عنوان مثال سال قبل بخش نامه‌اي با موضوع تفويض اختيار با 26 بند مصوب و به مدارس ابلاغ شد كه با مقاومت شديد برخي مواجه شد و درگذر زمان نيز دستخوش تغييرات شد به طوري كه امروزه تنها 10 بند از 26 بند آن بخش نامه در مدارس اجرايي مي شود. بطحايي در پايان يادآور شد: اميدوارم با استقرار طرح نظام كنترل و سنجش كيفيت در مدارس مدرسه محوري به معناي واقعي محقق شود.


منبع: پایگاه جامع اطلاع رسانی وزارت آموزش و پرورش
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت