آیت الله سیفی مازندرانی:

زمان رسیدن به اجتهاد با جدیت در درس خواندن کوتاه می‌‌شود

استاد برجسته حوزه با اشاره به اهمیت تحصیل علم برای برپایی حکومت دینی بر به حداقل رساندن زمان رسیدن طلاب به اجتهاد تأکید کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
آیت الله سیفی مازندرانی، پیش از ظهر امروز در مراسم افتتاحیه مدرسه معهد الاجتهاد، هدف از تحصیل علم را عمل به آن دانست و اظهار داشت: اقامه دین و حکومت الهی مهمترین هدف ما است که قرآن به خاطر این هدف نازل شده است.
استاد برجسته حوزه علمیه با بیان این که قبل از عمل به احکام الهی عمل شخصی به احکام الهی لازم است، افزود: احکام الهی در جامعه ای جاری می شود که آحاد جامعه احکام الهی را انجام دهند و کسی که خودش نماز صبحش قضا می شود نمی تواند به کسی امر به اقامه نماز کند.
وی افزود: در درجه اول هدف این است که آحاد جامعه ما احکام الهی را در برنامه شخصی خود اجرا کنند و اخلاق و معرفت اسلامی و ایمان را برای خود تثبیت کنند؛ زیرا کسی که هنوز معتقد است که فرهنگ غرب می تواند جامعه را به کمال برساند نمی تواند قوانین الهی را اجرا کند بنابراین ایمان بدون عمل ممکن نیست؛ انسان نور ایمان را از عمل کسب می کند و عمل صالح است که انسان را به عالم ملکوت متصل می کند.
آیت الله سیفی مازندرانی با بیان این که در طول تاریخ فقط امام خمینی(ره) توانست همه مردم را بخروشاند و منقلب کند، خاطرنشان کرد: دنیا با تمام قوا بر علیه امام خمینی(ره) قیام کردند ولی چون حرفش در امت نافذ بود دنیا نتوانست در مقابلش بایستد و انقلاب مانند شجره طیبه ریشه دوانده است و الان کشورهای منطقه هم فهمیده اند که ایران به دنبال پیاده کردن صداقت و انسانیت در دنیا است.
وی با بیان این که احکام الهی را کسی می تواند در جامعه پیاده کند که عالم باشد و قوانین الهی را بداند، تصریح کرد: انسان جاهل نمی تواند در این دنیای پر از فساد و ضلالت حرف از دین بزند؛ بنابراین باید دین خالص اسلام که چیزی جز ولایت اهل بیت(ع) نیست و خط نورش امروز با ولایت فقیه جامع شرایط و فتوا استمرار پیدا کرده است را یاد گرفت.
استاد برجسته حوزه علمیه با بیان این که کسی که می خواهد اقامه دین الهی کند باید آگاه به دین باشد، گفت: هر طلبه اول صبح باید این هدف را مدنظر بگیرد که در وجود خود قوانین الهی را پیاده کند و وجود خود را مهذب کند و آن وقت جامعه را تزکیه کند.
وی افزود: این مدرسه به دنبال راه و روشی در تعلیم و تعلم است که در کوتاه ترین زمان ممکن شخص را به دستاوردهای بالای علمی اجتهاد و فقاهت برساند؛ به نظر من این که می گویند اجتهاد به 15 سال زمان نیاز دارد حرف باطلی است زیرا اجتهاد بستگی به کیفیت درس خواندن و جدیت طلبه در درس خواندن دارد.
آیت الله سیفی مازندرانی افزود: من از اولین سالی که طلبه شدم مقید به مطالعه کتاب های عربی بودم و فارسی کم مطالعه می کردم زیرا منابع فقهی ما همه عربی است و با جدیتی که داشتم توانستم کل سطح را در 4 سال و نیم تمام کنم.
وی عربی دانستن را عمده کار در یاد گرفتن فقه دانست و افزود: طلاب قدیمی نصاب می خواندند و پیشرفتشان در فقه عمیق بود؛ الان هم باید حتما فقه اللغه را در برنامه درسی قرار دهند و من هم به شورای عالی و هم به رهبری گفتم کسانی که در درس خارج شرکت می کنند و اصلا نمی توانند مطلب خود را به عربی تقریر کنند نمی شود به آنها فارغ التحصیل گفت.

نوشتن رساله عربی بهترین راه برای قدرت و سرعت و تعمیق در فهم کتب عربی است

استاد برجسته حوزه علمیه با بیان این که ادبیات برای افزایش قدرت مطالعه کتب عربی تدریس می شود تا بتوانیم رساله عربی بنویسیم، گفت: نوشتن رساله عربی بهترین راه برای قدرت و سرعت و تعمیق در فهم کتب عربی است و کسی که می تواند عربی را صحیح بنویسد به راحتی می تواند عمق مطلب را در کتب عربی بفهمد.

ماهیت اجتهاد به معنی تسلط بر قواعد فقهی و اصولی است

وی با اشاره به اهمیت قواعد فقهی و اصولی در اجتهاد اظهار داشت: لغت و ادبیات پله اول نردبان طلبگی است و بعد از ادبیات باید قواعد اصولی و قواعد فقهی را یاد گرفت زیرا ماهیت اجتهاد به معنی تسلط بر قواعد اصولی و فقهی است.
منبع: خبرگزاری رسمی حوزه
مطالب مرتبط مجموعه : مدرسه فقاهت
آخرین مطالب سایت