بزرگداشت "ماریو مونیچلی" در جشنواره فیلم فجر

فجر 13 فیلم سینمایی در بخش بزرگداشت "ماریو مونیچلی ؛ برآمده از سینمای اجتماعی ایتالیا" در بیست و پنجمین جشنواره بین المللی فیلم فجر به نمایش در می آید. در این بخش فیلم های "توتو به دنبال خانه می‌گردد" محصول 1949 ، "ز...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بزرگداشت "ماریو مونیچلی" در جشنواره فیلم فجر


13 فیلم سینمایی در بخش بزرگداشت "ماریو مونیچلی ؛ برآمده از سینمای اجتماعی ایتالیا" در بیست و پنجمین جشنواره بین المللی فیلم فجر به نمایش در می آید.

در این بخش فیلم های "توتو به دنبال خانه می‌گردد" محصول 1949 ، "زندگی سگی" محصول 1950 ، "دزد و پاسبان ها " محصول 1951 "توتو به رم می رود" محصول 1951 ، "توتو و خانم ها" محصول 1952( این 5 اثر با همکاری استنو ساخته شده‌اند ) ، "دردسر بزرگ در خیابان مادونا" محصول 1958 ، "جنگ بزرگ" محصول 1959 ، " یک بورژوای کوچک کوچک" محصول 1972، "ما سرهنگ را می خواهیم" محصول 1973، "دوستان من" محصول 1975 ، "سفر با آنیتا" محصول 1979، "دوستان من 2" محصول 1982 و "برتولدو برتولدینو و کاسکاسنو" به نمایش در می‌آید.

مونیچلی متولد 1915 توسکانی ایتالیا، با مشارکت در کارگردانی فیلم "پسران ویاپاتال" در سال 1935 جایزه جشنواره ونیز را به خود اختصاص داد و این آغاز راهی طولانی شد که در ادامه آن و در سن 91 سالگی شصت و ششمین فیلم خود را با نام "گلهای سرخ صحرا" آماده اکران جهانی کرده است.

مونیچلی برای رسیدن به عنوان یکی از سلاطین کمدی ایتالیایی راهی طولانی را طی کرد ، راهی که با دستیاری بسیاری از معروف ترین فیلمسازان اروپایی از جمله "پیترو جرمی" و "گوستاو ماچاتی" آغاز شد و پس از آن همکاری با نویسنده مشهور کمدی "استفانو وانزینا" حرکت وی را هموار کرد.

مونیچلی در سال 1959 به خاطر فیلم "جنگ بزرگ" جایزه شیر طلایی جشنواره فیلم ونیز را دریافت کرد ، جشنواره ای که 32 سال بعد یعنی در سال 1991 ، شیر طلایی یک عمر فعالیت هنری را به این فیلمساز اعطا کرد ، مونیچلی همچنین در سال 1957 جایزه بهترین کارگردانی جشنواره فیلم برلین را برای فیلم "پدران و پسران" به خود اختصاص داد.

مونیچلی سینماگری است که در رشد و شکوفایی تاریخ این هنر ، سهم به سزایی داشته چرا که همواره از عمق وجودش به سینما عشق ورزیده است به گونه ای که هنگام دریافت جایزه شیر طلایی یک عمر فعالیت هنری گفت : سینما هرگز نخواهد مرد ، او متولد شده و نمی تواند بمیرد ، سالن های سینما شاید بمیرند اما این موضوع اصلا برای من مهم نیست.

مونیچلی در طول فعالیت فیلمسازی خود با بسیاری از مشهورترین بازیگران ایتالیایی از جمله ویتوریو گاسمن ، مارچلو ماستریانی ، مونیکا ویتی ، آنا مانیانی ، جیانکارلو جیانینی ، ویتوریو دسیکا، سوفیا لورن، نینو مانفردی و جیان ماریا ولونته همکاری داشته است.

بیست و پنجمین جشنواره بین المللی فیلم فجر از 12 تا 22 بهمن ماه سال جاری در تهران برگزار می شود.

مطالب مرتبط مجموعه : اخبار سال 1389
آخرین مطالب سایت