٦) جزء سیزدهم قرآن کریم، آیات ١ الی ١٣ سوره ی رعد

علم نجوم، در قرآن كلیدهایى دارد كه شامل پیشرفته ترین اطلاعات این علم است. خداوند فرموده است كه آسمان ها را بدون ستون هایى كه دیده شوند،
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 ٦) جزء سیزدهم قرآن کریم، آیات ١ الی ١٣ سوره ی رعد

خورشید و ماه خدمتگزارند

 علم نجوم، در قرآن كلیدهایى دارد كه شامل پیشرفته‏ترین اطلاعات این علم است. خداوند فرموده است كه آسمان‏ها را بدون ستون‏هایى كه دیده شوند، آفریده است و دانشمندان معتقدند منظور از ستون‏هایى كه دیده نمى‏شوند، قدرت جاذبه و دافعه كرات است كه آنان را در جاى خود نگاه مى‏دارد. همچنین فرموده است: «خورشید و ماه را به خدمت درآورده.» و مى‏بینید كه این‏ها چه خدمت‏هایى به موجودات مى‏كنند: ایجاد شب و روز، تولید نور و انرژى، سرد و گرم كردن به موقع، ایجاد جزر و مد در دریاها و هزاران خدمت دیگر، كه بدون آن‏ها زندگى امكان‏پذیر نیست. تمام این آفریده‏ها تا مدتى معین به فرمان خدا در جریان و خدمتگزارند و هر یك از آنان عمر معینى دارند. چون براى انسان زندگى بدون نور خورشید امكان ندارد، عمر خورشید هنگامى به پایان مى‏رسد كه قیامت برپا گردد. قرآن را بخوانیم و براى پى بردن به راز و رمزهاى آن مطالعه و تحقیق كنیم:

   

به نام خداوند بخشنده‌ی مهربان

 الف، لام، میم، را، آن آیات كتاب است و آن‏چه از پروردگارت به سوى تو نازل شده، حق است؛ ولى بیش‏تر مردم ایمان نمى‏آورند. خدا كسى است كه آسمان‏ها را بدون ستون‏هایى كه آن‏ها را ببینید برافراشت. آن‏گاه به تدبیر جهان هستى پرداخت و خورشید و ماه را به خدمت درآورد. هر یك براى مدتى معین در حركتند. كار را تدبیر مى‏كند و آیات را به روشنى بیان مى‏كند. شاید به دیدار پروردگارتان یقین كنید.

    آیات 1 و 2


 نشانه‏ها

 خداوند مهربان، زمین را محل زندگى انسان قرار داد و براى رفع نیازهایش همه چیز در اختیارش گذاشت. كوه‏ها، رودها، گیاهان، بارش باران، تابش خورشید، چرخش و گردش زمین براى بهره‏بردارى همه نقاطش از نور خورشید و ایجاد شب و روز براى آرامش و كار و تلاش و...

    خداوند یگانه، مردم را به اندیشه و تفكر دعوت مى‏كند و مى‏فرماید:

 و اوست كسى كه زمین را گسترد و در آن كوه‏ها و رودها قرار داد. و در آن، تمام میوه‏ها را زوج قرار داد. شب را با روز مى‏پوشاند. به راستى در این، براى مردمى كه مى‏اندیشند، نشانه‏هایى است.


    آیه‌ی 3


 
 گیاهان، نشانه‏هاى آفریدگار

 گیاهان، انواع و موارد استفاده‌ی گوناگونى دارند. اما تمام گیاهان از خاك تغذیه مى‏كنند و با آب آبیارى مى‏شوند و از خورشید نور و انرژى مى‏گیرند. خداوند مهربان، مردم را به تعقل و تفكر در این نشانه‏ها دعوت مى‏فرماید:

 و در زمین قطعاتى است كنار هم و باغ‏هایى از انگورها و كشتزارها و درختان خرما، از یك ریشه و غیر یك ریشه كه با یك آب سیراب مى‏شوند؛ و ما میوه‏هاى بعضى از آن‏ها را بر بعضى دیگر برترى دادیم. به راستى در این براى مردمى كه مى‏اندیشند نشانه‏هاست.


    آیه‌ی 4


 سخنان عجیب

 پیامبر اكرم(ص) مردم را به یكتاپرستى دعوت مى‏فرمود و درباره‌ی روز قیامت و دوباره زنده شدن مردگان و رسیدگى به اعمالشان به آنان هشدار مى‏داد؛ اما كافران و مشركان سخنان او را باور نمى‏كردند و با تعجب مى‏پرسیدند: «چگونه ممكن است وقتى مُردیم و خاك شدیم دوباره زنده شویم؟» خداوند یگانه مى‏فرماید:

 و اگر تعجب مى‏كنى، عجب سخنان آنان است: آیا وقتى خاك شدیم آیا به راستى در آفرینشى جدید خواهیم بود؟ آنان كسانى هستند كه به پروردگارشان كافر شدند و آنان در گردن‏هایشان زنجیرهاست و آنان اهل آتشند. همیشه در آن مى‏مانند.

    آیه‌ی 5


 عذاب مى‏خواهند

 پیامبر اكرم(ص) مردم را از مجازات و عذاب الهى بیم مى‏داد و مجازات اقوام پیشین را یادآورى مى‏كرد، اما مشركان و كافران به جاى آن كه ایمان بیاورند و از خداوند رحمت و بخشایش بخواهند، با تمسخر به پیامبر(ص) مى‏گفتند: «این مجازات چه وقت است؟ آن را زودتر بیاور!» خداوندِ قهار مى‏فرماید:

 و پیش از نیكى به عجله از تو عذاب مى‏خواهند و پیش از آنان بلاهاى عبرت‏انگیزى گذشته است، و به راستى پروردگارت نسبت به مردم بر ستم‏هایشان بخشنده است و به راستى پروردگارت سخت كیفر است.

    آیه‌ی 6


 معجزه‏اى دیگر بیاور

 كافران، قرآن را معجزه نمى‏دانستند و از پیامبر(ص) مى‏خواستند معجزه‏اى مانند پیامبران پیشین یا معجزه‏اى طبق خواسته‌ی آنان بیاورد. خداوند مهربان به پیامبر(ص) فرمود وظیفه‌ی او فقط بیم دادن و هدایت كردن است:

 و كسانى كه كافر شده‏اند مى‏گویند: چرا نشانه‏اى از سوى پروردگارش بر او نازل نشده است. به راستى تو فقط هشدار دهنده‏اى و هر قومى هدایت كننده‏اى دارد.

    آیه‌ی 7


 همه را مى‏داند

 خداوند یگانه به همه چیز آگاه است. از راز دل‏ها خبر دارد و نهان و آشكار برایش فرقى ندارد. او تنها كسى است كه مى‏داند جنین هر موجود باردارى چیست، و نه تنها از نر یا ماده بودن آن خبر دارد، بلكه از تمام خصوصیات و مشخصات آن آگاه است و فرموده است:
 خدا آن‏چه را كه هر ماده‏اى حمل مى‏كند و آن‏چه را رحم‏ها كم مى‏كنند و آن‏چه را زیاد مى‏كنند، مى‏داند و هر چیزى نزد او به اندازه است. او داناى نهان و آشكار است؛ بزرگِ بلند مرتبه است. كسى از شما سخن را پنهان كند و كسى كه آن را آشكار سازد و كسى كه خود را در شب پنهان كند یا در روز آشكارا حركت كند یكسان است.

    آیات 8 الى 10


 فرشتگان محافظ

 در نهج‏البلاغه از حضرت على(ع) نقل شده است كه: «با هر انسانى دو فرشته همراه است كه او را حفظ مى‏كنند؛ اما هنگامى كه مقدرات حتمى فرا رسد، او را رها مى‏كنند.» خداوند مهربان، فرموده كه براى هر انسانى تعقیب‏كنندگانى قرار داده است. تعقیب‏كنندگان همان فرشتگانى هستند كه مأمور مراقبت از انسان هستند. درست است كه فرشتگان انسان را از بعضى حوادث حفظ مى‏كنند، اما سرنوشت هر كس به عهده‌ی خودش است. سرنوشت هیچ قومى تا خودشان نخواهند تغییر نمى‏كند. اگر در نعمت و رفاه باشند، تا زمانى كه از نعمت‏ها درست بهره‏بردارى مى‏كنند و شكرگزار باشند، بهره‏مند مى‏شوند، مگر آن‏كه خودشان ناسپاسى كنند و نعمت‏هاى خدا را تباه نمایند. همچنین، اگر گروهى گرفتار ظلم و بدبختى باشند تا زمانى كه خودشان با ظلم مبارزه نكنند و تلاش ننمایند كه بدبختى و مشكلات را از میان بردارند، گرفتار خواهند ماند. در قرآن مى‏خوانیم:

 او تعقیب‏كنندگانى دارد كه به امر خدا از پیشِ رو و از پشت سر مراقبش هستند. به راستى كه خدا حال قومى را تغییر نمى‏دهد تا آنان حال خود را تغییر دهند و هنگامى كه خدا براى قومى بدى بخواهد، هیچ برگشتى ندارد و غیر از او براى آنان حمایت كننده‏اى نیست.

    آیه‌ی 11


 رعد و برق

 رعد و برقِ آسمان همیشه با ترس و امید همراه است. طبیعى است كه، آن صداى مهیب و آن برقِ وحشتناك انسان را مى‏ترساند؛ اما آثارش امیدبخش است؛ زیرا برق حرارت فوق‏العاده زیادى تولید مى‏كند كه مقدار زیادى از هواى اطراف را مى‏سوزاند؛ در نتیجه فشار هوا كم مى‏شود و در فشار كم ابرها مى‏بارند. قطرات باران كه با مقدار زیادى اكسیژن تركیب شده‏اند، خاصیت میكروب‏كشى پیدا مى‏كنند و هوا و زمین را پاك مى‏سازند. دانشمندان گفته‏اند بارانى كه بر اثر برق و حرارت شدید مى‏بارد هنگام تركیب با خاك، نوعى كود گیاهى تولید مى‏كند. اما یكى دیگر از آثار رعد و برق، تولید صاعقه است. صاعقه جرقه‏هایى است كه بین زمین و ابر ایجاد مى‏شود  و اغلب حوادث خطرناكى به‏بار مى‏آورد. خداوند یگانه مى‏فرماید:

 اوست كسى كه برق را براى بیم و امید به شما نشان مى‏دهد و ابرهاى سنگین‏بار پدید مى‏آورد. و رعد به ستایش او و فرشتگان از بیم او تسبیح مى‏گویند و صاعقه‏ها را مى‏فرستد و هر كس را بخواهد به آن گرفتار مى‏كند. و آنان در مورد خدا مجادله مى‏كنند و او سخت كیفر است.

    آیات 12 و 13

 

 

 

فرزانه زنبقی
نشر لک لک


منبع: آشنایی با قرآن کریم برای نوجوانان
جزء سیزدهم قرآن کریم، آیات ١ الی ٤٣ سوره ی رعد

مطالب مرتبط:

سوره ی یوسف آیات ١٠٥ الی ١١١

سوره ی یوسف آیات ٩٤ الی ١٠٤

سوره ی یوسف آیات ٨٠ الی ٩٣


در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت