طنزي از جنس ديگر

اين فيلم‌كمدي، دومين ساخته سينمايي حميدرضا صلاحمند است كه ده سال قبل فيلم «زمانه» را ساخت. دو شخصيت اصلي قصه، با وجود تفاوت‌هاي زيادي كه با هم دارند، براي يكديگر دوستاني صميمي هستند و روزگار خوب و خوشي را با هم گذرانده‌اند. اما بعد از اتفاقي كه رخ مي‌دهد،
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

طنزي از جنس ديگر

 «نيش و زنبور» قصه دو دوست را تعريف مي‌كند كه به دو طبقه اجتماعي و اقتصادي متفاوت تعلق دارند

اين فيلم‌كمدي، دومين ساخته سينمايي حميدرضا صلاحمند است كه ده سال قبل فيلم «زمانه» را ساخت. دو شخصيت اصلي قصه، با وجود تفاوت‌هاي زيادي كه با هم دارند، براي يكديگر دوستاني صميمي هستند و روزگار خوب و خوشي را با هم گذرانده‌اند. اما بعد از اتفاقي كه رخ مي‌دهد، يكي از آنها احساس مي‌كند كه طرف مقابل به او كلك زده و در دوستي‌اش صادق نبوده است. اين دو يكديگر را گم مي‌كنند و مدتي بعد زماني كه همديگر را پيدا مي‌كنند، دوستي‌شان شبيه گذشته نيست. با آن كه هر دوي آنها مي‌خواهند دوستي گذشته خود را حفظ كنند، ولي نوعي احساس بدبيني و سوء تفاهم بين آنها وجود دارد.

دو شخصيت اصلي قصه، با وجود تفاوت‌هاي زيادي كه با هم دارند، براي يكديگر دوستاني صميمي هستند و روزگار خوب و خوشي را با هم گذرانده‌اند. اما بعد از اتفاقي كه رخ مي‌دهد، يكي از آنها احساس مي‌كند كه طرف مقابل به او كلك زده و در دوستي‌اش صادق نبوده است.

به گزارش همشهري ، رضا كيانيان و رضا عطاران نقش اين دو دوست صميمي را در فيلم بازي مي‌كنند. مريلا زارعي، رضا داودنژاد، اليزابت اميني، پوراندخت مهيمن، بيتا سحرخيز، مهوش وقاري، شاپور كلهر، كامران فيوضات، ملكه رنجبر و يوسف صمدزاده ديگر بازيگران فيلم هستند. فيلم‌برداري نيش و زنبور را- كه تازه تمام شده است- مسعود سلامي به عهده داشته است. سروش صحت، بازيگر سينما و تلويزيون، فيلم‌نامه فيلم را نوشته (ولي خودش در آن بازي ندارد) و سيامك مهمان دوست كار تدوين آن را انجام خواهد داد.

يكي از جذاب‌ترين نكته‌هاي فيلم همين نوع انتخاب است. در قصه فيلم، ما دو بازيگر يعني كيانيان و عطاران را داريم كه در نوع‌هاي مختلف سينمايي بازي كرده‌اند و حالا در اينجا، نقش مقابل يكديگر را دارند.

صلاحمند قبل از اين كه به جمع  فيلم‌سازان سينماي ايران بپيوندد، چند سالي را به عنوان دستيار كارگردان كار كرد. از جمله، او با فيلم‌سازان مطرحي چون بهرام بيضايي و داريوش مهرجويي همكاري داشته است. قصه نيش و زنبور هم مثل زمانه، در محيط شهري رخ مي‌دهد و در باره ارتباط آدم‌هاي امروزي با يكديگر است. او در باره حال و هواي نيش و زنبور به «دوچرخه» مي‌گويد: «اين فيلم حال و هوايي كمدي و طنز دارد. شما وقتي مي‌خواهيد فيلمي بسازيد، يك مجموعه عوامل دست به دست هم مي‌دهد تا قصه‌اي را براي كار انتخاب كنيد، در اين بين سليقه تماشاچي نقش مهمي دارد. اين روزها نوجوانان و جوانان استقبال خوبي از كارهاي كمدي و طنز مي‌كنند. بنابر اين، من هم تصميم گرفتم فيلمي در اين حال و هوا بسازم. با ديدن صحنه‌هايي كه فيلم‌برداري كرده‌ايم، اميدوارم نيش و زنبور نوع ديگري در زمينه طنز باشد.»

تلفيق اين دو در فيلم، جواب مثبت خودش را داد و از كنار هم قراردادن آنها، جواب خوبي گرفتم. شما اين جواب خوب را روي پرده سينما و هنگام تماشاي آن خواهيد ديد. در فيلم، ما رضا كيانياني داريم كه تا به حال در سينماي ايران نداشته‌ايم.

نكته جالب فيلم، حضور رضا كيانيان در اين فيلم طنز است. صلاحمند در اين باره مي‌گويد: «يكي از جذاب‌ترين نكته‌هاي فيلم همين نوع انتخاب است. در قصه فيلم، ما دو بازيگر يعني كيانيان و عطاران را داريم كه در نوع‌هاي مختلف سينمايي بازي كرده‌اند و حالا در اينجا، نقش مقابل يكديگر را دارند. تلفيق اين دو در فيلم، جواب مثبت خودش را داد و از كنار هم قراردادن آنها، جواب خوبي گرفتم. شما اين جواب خوب را روي پرده سينما و هنگام تماشاي آن خواهيد ديد. در فيلم، ما رضا كيانياني داريم كه تا به حال در سينماي ايران نداشته‌ايم. رضا عطاران هم كمي از آن نوع نقش و سينمايي كه تا به حال بازي كرده، فاصله گرفته است. اين نكته در باره پوراندخت مهيمن هم صادق است. وقتي او فيلم‌نامه را خواند، خيلي تعجب كرد. او تا به حال در فيلم‌ها و مجموعه‌ها در نقش يك مادر دلسوز ظاهر شده كه غم و غصه آدم‌هاي دوروبرش را مي‌خورد، ولي در نيش و زنبور، او را در يك نقش متفاوت خواهيد ديد.»

صلاحمند به اين نكته اشاره مي‌كند كه پس از پايان تدوين آن و ديدن حال و هواي كلي فيلم، موسيقي متن آن را انتخاب خواهد كرد.

تنظيم براي تبيان : مسعود عجمي

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت