پیروزی PS4 بر ایکس باکس
پیروزی PS4 بر ایکس باکس
در ماه ژانویه سال جاری فروش کنسولها در سراسر جهان با رشد 17 درصدی روبرو شده است و رقم فروش بینالمللی کنسولهای بازی به 282 میلیون دلار در قیاس با 241 میلیون دلار سال گذشته در بازه زمانی مشابه رسیده است. در این میان رتبه اول فروش به کنسول سونی متعلق بوده است و این کنسول به تنهایی 47 درصد از کل این بازار بزرگ را تصاحب کرده است که رقم چشمگیری محسوب میشود.
در میان بازیها نیز بازیهایی مانند Call Of duty Ghosts و battlefield 4 و Assasins creed IV Black flag و GTA V توانستهاند تا بالاترین ردههای فروش را به خود اختصاص دهند.
بر اساس آخرین آمار منتشر شده از NPD، کنسول بازی پلیاستیشن 4 یعنی آخرین و جدیدترین کنسول بازی شرکت سونی در ماه گذشته توانسته به پرفروشترین کنسول نسل آینده آمریکا تبدیل شود. البته آمار و ارقام رسمی هنوز منتشر نشدهاند اما همانطور که سونی گفته، پلیاستیشن 4 تقریبا دو برابر رقیب خود یعنی اکسباکس وان فروش داشته است.
در ادامه تصمیمات کلیدی شرکت سونی را بررسی میکنیم که منجر به موفق شدن کنسول جدیدش یعنی پلیاستیشن 4 شد و سبب شد که این کنسول آغازی فوقالعاده داشته باشد.
قیمت:
در آمریکا، نسخه پایهای کنسول اکسباکس وان در حال حاضر 100 دلار گرانتر از نسخه پایهای پلیاستیشن 4 است. مسلما قیمت کنسول یکی از مهمترین عواملی است که روی تصمیمگیری خریدار تاثیر مستقیم دارد و معمولا خریدار جذب محصولی میشود که قیمت ارزانتری دارد. با همان 100 دلار خریدار میتواند چند بازی خوب بگیرد یا یک کنترلر دیگر بخرد.
کنترلر:
خیلی از افراد این عقیده را دارند که کنترلر ایکسباکس 360، بهترین گیمپدی است که تا به حال ساخته شده است. در حالی که سونی تفاوت زیادی بین دوئلشاک 2 و دوئلشاک 3 ایجاد نکرد، ولی مایکروسافت برای ایکسباکس 360 کنترلر اکسباکس اورجینال را دچار تغییر و تحولات زیادی کرده.
اما مشخصا دوئلشاک 4 را میتوان بهترین کنترلر ساخته شده توسط سونی دانست. این کنترلر نسبت به دوئلشاک 3 یک پیشرفت کامل محسوب میشود و موفق شده رضایت اکثریت گیمرها را جلب کند. مایکروسافت هم به روز رسانی خود را برای کنترلر اکسباکس 360 داشته و کنترلر خوبی برای اکسباکس وان طراحی کرده ولی بخش قابل توجهی از گیمرها هنوز هم کنترلر اکسباکس 360 را به کنترلر اکسباکس وان ترجیح می دهند.
هدفگیری گیمرها:
از گذشته تا کنون، بازار هدف هر کنسول جدیدی افرادی بودند و هستند که به آنها گیمر می گویند. همیشه این بازیبازها و دوستداران پلتفرمها بودند که در اولین ماههای انتشار اقدام به خرید سختافزارهای جدید میکردند.
این گروه از افراد همواره از خرید پلتفرمهای جدید استقبال میکنند و برایشان مهم نیست صبر کنند تا قیمتها کاهش یابند. بیشتر از آن برایشان مهم است که در اسرع وقت به کنسولهای جدید دسترسی پیدا کنند و قبل از اینکه بازیهای برتر برای آن کنسول منتشر شوند، آن کنسول را خریداری کنند. سونی هم به خوبی این را میدانست و به همین خاطر بود که برای بازاریابی کنسول خود از یک شعار واضح و در عین حال هوشمندانه استفاده کرد: « این برای بازیبازها است. »
در عوض مایکروسافت بیشتر روی کینکت و ادغام سازیاش با تلویزیون تاکید داشت تا مصرفکنندگان دیگر را هدف بگیرد. با اینکه بخشی از تبلیغات اولیه این شرکت با اشاره به بازیهای اختصاصی مثل Titanfall،Forza 5 و Dead Rising 3 گیمرها را هدف گرفته بود اما در مجموع مایکروسافت روی مصرفکنندگان دیگر و نه گیمرها و بازیبازها تمرکز داشت.
پلیاستیشن پلاس:
سونی موفق شد که یکی از بزرگترین خطوط قرمز که میتوانست منجر به شکست پلیاستیشن 4 شود را به یکی از برترین ویژگیهای این کنسول تبدیل کند. درست مثل اکسباکس 360 و اکسباکس وان، سونی هم به شما پیشنهاد میکند که با پرداخت هزینهای معین عضو سرویسی شوید که به آن پلیاستیشن پلاس گفته می شود و این امکان را برای شما فراهم می کند که بتوانید با پلیاستیشن 4 به صورت آنلاین چندنفره بازی کنید. با اینکه این یک عقبگرد نسبت به پلیاستیشن 3 محسوب میشود، اما سونی به خوبی توانسته این عقبگرد را زیر سرویسی به نام Instant Game Collection پنهان کرده و در واقع آن را به یک پیشرفت تبدیل کند.
به عنوان بخشی از این عضویت ویژه، اعضای پلیاستیشن پلاس میتوانند یک سری از بازیهای ویدیویی را به صورت رایگان برای پلیاستیشن 4، پلیاستیشن 3 و همینطور پلیاستیشن ویتای خود دانلود کنند. برای پلیاستیشن 4 در زمان انتشار کنسول،Contrast و Resogun قابل دانلود بودند ولی در ماه ژانویه Don’t Strave و در فوریه Outlast هم به این عناوین اضافه شدند.
اینها عناوینی کوچکتر از استودیوهایی مستقل بودند ولی هر کدام تجربهای خلاقانه و باکیفیت از سیستم به کاربر ارائه میدهند. چنین نوآوریای توانست یکی از بزرگترین مشکلات یک کنسول بازی در زمان انتشار را حل کند و آن مشکل چیزی نیست جز کمبود بازیها.
به طور خلاصه خریداران پلیاستیشن 4 حس میکنند که نسبت به پولی که پرداخت کردهاند به امکانات بیشتر و باارزشتری دست یافتهاند.
قدرت:
با اینکه هیچکس نمیتواند با اطمینان ادعا کند که پلیاستیشن 4 قدرت بیشتری نسبت به اکسباکس وان دارد، اما چند بازی چندپلتفرمی نشان داده است که دستگاه سونی کمی بهتر عمل میکند. به عنوان مثال Call of Duty: Ghosts با وضوح 1080p در پلیاستیشن 4 اجرا میشود ولی در اکسباکس وان با وضوح 720p نمایش داده میشود. یا مثلا Battlefield 4 با وضوح 900p در پلیاستیشن 4 و 720p در اکسباکس وان اجرا میشود. یا Assassin’s Creed IV: Black Flag در پلیاستیشن 4 با وضوح 1080p و در اکسباکس وان با وضوح 900p نمایش داده میشود. در میان چند عنوان دیگر نیز پلیاستیشن 4 بازیها را با وضوح بیشتری نسبت به اکسباکس وان اجرا میکند.
در هر حال همه چیز فقط به قدرت گرافیکی ختم نمیشود. ارزیابی عملکرد یک سختافزار میتواند به عوامل متفاوت زیادی همچون نرخ فریم و فیزیک نیز وابسته باشد. این احتمال وجود دارد که در آینده توسعهدهندگان بازیهای خود را برای هر دو پلتفرم بسازند و در آن زمان است که تفاوتهای این دو سختافزار بیش از پیش نمایان میشود.
با این وجود هم اکنون کنسول جدید سونی کمی قدرتمندتر از اکسباکس وان شناخته میشود. جهت مقایسه، سونی پلیاستیشن 3 را بر ساختمان Cell پایهگذاری کرد که همین مسئله باعث شد بازیهای چندپلتفرمی در همان ابتدای کار در ایکسباکس 360 کمی بهتر اجرا شوند. اما اینبار سونی به سراغ ساختمان معتبرتر x86 رفته است و به همین دلیل پلیاستیشن 4 در حال ربودن گوی سبقت در مقایسه بازیهای چندپلتفرمی از اکسباکس وان است.
انحصاریهای آینده:
در حالی که Titanfall میتواند به مایکروسافت در فروش اکسباکس وان کمک قابل توجهی کند، اما سونی هم در عناوین انحصاری بازیهای فوقالعادهای همچون Infamous: Second Son, The Order: 1866 و بخش تازهای از Uncharted را دارد.
سونی همواره در زمینه بازیهای انحصاری سابقه درخشانی داشته و عناوین بیشتر و بهتری را به صورت انحصاری ارائه میکند. در رقابت نسل قبل، پلیاستیشن 3 بازیهای زیادی را – حتی شاید بیشتر از اکسباکس 360– به صورت انحصاری عرضه کرد و اگر در این دوره هم بتواند به همین شکل پیش برود بازیبازها همچنان به خرید کنسول سونی ادامه میدهند.
فرآوری: فاطمه مجدآبادی
بخش دانش و زندگی تبیان
برگرفته از آی تی رسان، گویا آی تی