حقوق زن و شوهر بر گردن هم!

پیغمبر (صلی الله و علیه وآله) فرمود: مردی که بر بدخویی همسرش صبر کند؛ خداوند اجر مصائب ایوب را به وی دهد، و زنی که بر بدخویی شوهرش شکیبایی کند؛ خداوند ثواب آسیه بدو دهد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حقوق زن و شوهر بر گردن هم!


پیغمبر (صلی الله و علیه وآله) فرمود: مردی که بر بدخویی همسرش صبر کند؛ خداوند اجر مصائب ایوب را به وی دهد، و زنی که بر بدخویی شوهرش شکیبایی کند؛ خداوند ثواب آسیه بدو دهد.


از امام باقر (علیه السلام) است که پیغمبر (صلی الله و علیه وآله) فرمود: پیغمبر مرا درباره زن چندان سفارش کرد تا جایی که گمان کردم که او را جز بواسطه فاحشه آشکار (زنا و بی عفتی علنی) طلاق نتوان داد.

و فرمود: هر کس حتی بر یک سخن ناگوار زن شکیبایی کند؛ خداوند او را از دوزخ رهایی بخشد و بهشت را برایش حتمی سازد، و 200 هزار حسنه برایش بنویسد، و دویست هزار گناه از او محو نماید، و دویست هزار درجه بالایش برد، و بهر موی تنش عبادت سالی برایش بنویسد.

اسحاق بن عمار از امام ششم (علیه السلام) پرسید حق زن به شوهر چیست؟ فرمود: شکمش را سیر کند، بدنش را بپوشد، و اگر جهالت کرد از او درگذرد. ابراهیم خلیل به خداوند از تند خویی ساره شکوه کرد، خداوند باو وحی فرمود: زن همانند استخوان دنده است اگر بخواهی راستش کنی می شکند و اگر با او همچنان مدارا نمایی از او بهره ور گردی، گفتم: این سخنان از کیست؟ حضرت خشمگین شد، و فرمود بخدا این سخن پیغمبر (صلی الله و علیه وآله) است.

و از آن حضرت (علیه السلام): امام صادق (علیه السلام) زنی داشت که او را اذیت می کرد، و امام از او در می گذشت.

از پیغمبر (صلی الله و علیه وآله): هیچ بنده ای از کسب حلال برای عیالش خرج نمی کند مگر آنکه خداوند هر درمی را هفتصد برابر به او عطا نماید.

و نیز فرمود: بهترین مردان امت من کسانی هستند که به اهل خانه خود تعدی روا ندارد، و بر آنها رحمت آرد و ستم نکند، بعد این آیه را خواند: «مردان بواسطه برتری هایى كه خداوند به آنان داده بر زنان تفوق دارند» (سوره نساء- 38).

از امام باقر (علیه السلام): هر که همسر دارد و لباس و غذای ضروری او را ندهد بر امام لازم است که بینشان جدایی افکند.

از امام ششم (علیه السلام)، در باره آیه شریفه: «و هر كس قدرت دارد باید از آنچه خدا به او داده است انفاق نماید» فرموده: مرد باید بزن چندان نفقه و خرجی دهد که بتواند خود را اداره کند و گر نه بینشان جدایی افکنده شود.

و از آن حضرت (علیه السلام): چون این آیه آمد: «اى مردم مۆمن خود و اهل بیت خود را از آتش بترسانید، و حفظ نمایید» (سوره تحریم- 6)، مردی مسلمان بگریه نشست، و گفت: من از خودم عاجزم، و تکلیف خانواده ام نیز بگردنم افتاد.

پیغمبر (صلی الله و علیه وآله) فرمود: همین کافیست که آنها را به آنچه خودت را میخوانی امر نمایی و از آنچه خودت را باز می داری نهی کنی.

از امام صادق (علیه السلام): جمعی خدمت نبی اکرم (صلی الله و علیه وآله) آمدند و گفتند: ما مردمی را می بینیم که به یک دیگر سجده می کنند، حضرت فرمود: اگر کسی را دستور میدادم که به کسی سجده کند، بزن می گفتم که شوهر را سجده نماید

و از آن حضرت (علیه السلام): زنی برای کاری خدمت پیغمبر (صلی الله و علیه وآله) آمد. حضرت فرمود: گویا تو از تسویف دهندگانی، پرسید تسویف دهنده کیست؟ فرمود: زنی که شوهر او را برای حاجتی صدا کند، و او همچنان شوهر را سر بگرداند تا وقت بگذرد وشوهر بخواب رود، که چنین زنی را ملائکه لعنت کنند تا شوهر از خواب بر آید.

و از آن حضرت (علیه السلام): خدای رحمت کند بنده ای را که رابطه میان خود و زنش را نیکو سازد، که خداوند عز و جل سرنوشت زن را بدست او داده و وی را قیم و اختیاردار او نموده.

 

حق مرد بر زن چیست؟

از امام پنجم (علیه السلام) است که می فرماید: زنی به محضر پیغمبر (صلی الله و علیه وآله) آمد و عرضه داشت: حق شوهر بر زن چیست؟ فرمود: آنکه فرمان او برد و مخالفت و عصیان او نکند، و چیزی از خانه او بدون اجازه او صدقه ندهد و روزه مستحب جز با اجازه او نگیرد، و اگر بر پشت مرکب (آماده سفر) است و شوهر از او آمیزش خواست امتناع نکند. و جز با اجازه او از خانه بیرون نرود، که اگر بی اجازه او بیرون رود فرشتگان آسمان وزمین و رحمت و غضب بر او نفرین فرستند، تا گاهی که به خانه برگردد.

زن پرسید: یا رسول اللَّه چه کسی حقش بگردن مرد بیش از همه می باشد؟ فرمود: پدر و مادر، پرسید چه کسی حقش بر زن بیش از همگان است؟ فرمود: شوهر، پرسید: منهم به اندازه شوهر بگردن او حق دارم؟ فرمود: نه؛ و صد یک آن را نیز ندارد، پرسید: قسم به خداوندی که ترا برگزید، اختیارم بدست هیچ شوهری نخواهم داد.

و پیغمبر (صلی الله و علیه وآله): هر زنی که شوهرش را به زبان اذیت کند، خداوند هیچ رفت و آمد (در باره خیرات) و حسنه ای را از او نمی پذیرد تا او را خشنود و راضی گرداند، و اگر چه روزها روزه بدارد و شبها نماز گزارد، و بردگان آزاد کند و آنها بر پشت اسبان در راه خدا (به جهاد) بفرستد و اول کسی خواهد بود که به آتش در آید، و همچنین است مرد اگر بر زن ستمگری کند.

از امام صادق (علیه السلام) است که می فرماید: زن نمیتواند کاری مثل بنده آزاد کردن، و بخشش، و نذر در مال خود انجام دهد مگر با اجازه شوهر، مگر در حج واجب و زکاة، و نیکی به والدین و صله رحم

پیغمبر (صلی الله و علیه وآله) فرمود: هر زنی که با شوهرش مدارا نکند و او را بر آنچه قدرت ندارد وادارد؛ خداوند از او هیچ حسنه ای نپذیرد، و خدا را خشمگین ملاقات کند.

پیغمبر خدا زنی را به نکاح مردی در آورد، زن از شوهر ناملایماتی دید و به پیغمبر (صلی الله و علیه وآله) شکایت برد. پیغمبر فرمود گویا می خواهی طلاق بگیری که در نزدخداوند از مردار الاغ بدتر و پست تر باشی.

از امام صادق (علیه السلام) است که می فرماید: زن نمیتواند کاری مثل بنده آزاد کردن، و بخشش، و نذر در مال خود انجام دهد مگر با اجازه شوهر، مگر در حج واجب و زکاة، و نیکی به والدین و صله رحم.

از نبی اکرم (صلی الله و علیه وآله): حق مرد بر زن اینست که چراغ برایش برافروزد، و طعام خوب تهیه بیند، و تا در حیاط به استقبالش شتابد و به او خوش آمد گوید، و طشت و حوله آرد و دست او را بشوید و جز بواسطه علتی خود را از او منع ننماید.

از امام صادق (علیه السلام): جمعی خدمت نبی اکرم (صلی الله و علیه وآله) آمدند و گفتند: ما مردمی را می بینیم که به یک دیگر سجده می کنند، حضرت فرمود: اگر کسی را دستور میدادم که به کسی سجده کند، بزن می گفتم که شوهر را سجده نماید.

بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان


منبع: مکارم الأخلاق / ترجمه میرباقری، ج1، ص: 408تا409 و ص: 412تا415.

 

مطالب مرتبط:

آسیب های خانواده از نگاه قرآن و روایات

نذر زن بدون اجازه همسر(نذر در اموال خودش)

با مرد ناشز چگونه برخورد کنیم؟

 

در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت