پیامبر(ص) و لطف الهی

مردی بود زشت صورت و در عین حال مومن و خدا ترس. اما زشتی چهره او را می رنجاند، و اگر چه به زبان نمی آورد در دلش از خدای خود شکایت داشت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پیامبر(ص) و لطف الهی

مردی بود زشت صورت و در عین حال مومن و خدا ترس. اما زشتی چهره او را می رنجاند، و اگر چه به زبان نمی آورد در دلش از خدای خود شکایت داشت.

گاهی با خود می اندیشید اگر ترس از حساب و کتاب روز قیامت نبود عملی برای رضای خدا انجام نمی دادم. و گاهی فکر می کرد می توانم فقط کارهایی انجام دهم که از من سوال و بازخواست می شود. این فکر ها انقدر به جانش افتادند تا بالاخره او را به نزد رسول خدا کشاندند.

«مردى‏ خدمت‏ حضرت رسول (صلى اللَّه علیه و آله) آمد و عرض كرد یا رسول اللَّه آیا خداوند از غیر واجبات هم از چیز دیگری سۆال مى‏كند. پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرمود: خیر

آن مرد زشت چهره گفت سوگند به خدائى كه تو را براستى برانگیخت من جز واجبات كار دیگرى نخواهم‏ كرد.

رسول اكرم (صلى اللَّه علیه و آله) فرمود: چرا جز واجبات كار دیگرى را انجام نمى‏دهى؟

 آن مرد گفت: براى اینكه خداوند خلقت مرا زشت كرده است.

رسول خدا با شنیدن این سخن سکوت کردند (و نگاه مهربانش طولانی شد) در این هنگام جبرئیل فرود آمد و گفت اى محمد خداوند تو را سلام مى‏رساند و مى‏گوید به  بنده من بگو: دوست ندارى تو را در آسایش و راحتى مبعوث كنم و در قیامت ناراحت نباشى؟

رسول خدا پیغام خداوند را به او رساند. آن مرد گفت: یا رسول اللَّه آیا خداوند مرا در نزد خود یاد كرده است؟

 رسول خدا فرمود: آرى

مرد با خوشحالی گفت: سوگند به خدائى كه تو را به راستى برانگیخت من بعد از این، هر عملى (خدا را خوشنود کند) و مرا به خداوند نزدیک کند، انجام خواهم داد.»*

این داستان واقعی نشان دهنده ی لطف و عدالت الهی در حق همه ی بندگان است.اگر کسی در دنیا گرفتار مشکلی شود که مربوط به گناهان خودش نیست،خداوند حساب آن را دارد و روز قیامت و جهان آخرت آن را تلافی می کند. خداوند نسبت به بندگانش بسیار مهربان است و هرگز نسبت به احساسات و آرزوهای آن ها فراموشکار و بی تفاوت نیست. هیچ کس از خدا نسبت به بندگان مهربان تر نیست.

 

*ایمان و كفر-ترجمه الإیمان و الكفر بحار الانوار، ج‏2، ص: 178

انسیه نوش آبادی

بخش کودک و نوجوان تبیان


مطالب مرتبط:

میهمانی و مهمان‌داری

خشم خورشید

همراه با کودکان و نوجوانان کاروان حسینی

در واقعه کربلا چه گذشت؟

قاسم، نوجوان کربلا

امام هادی، امام مهربانی

در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت