آموزش 3ds max 6.0 (آموزش نوار ابزار)
آموزش مبتدی شماره 6
آموزش نوار ابزار
Undo
این دکمه یک مرحله قبلی را معکوس می کند یعنی آخرین عملیات انجام شده توسط شما را معکوس می کند.
Redo
این دکمه آخرین عملیات لغو شده توسط فرمانUndo را برمی گرداند.
Select and Link
این دکمه اشیاء انتخابی را به یکدیگر مرتبط می کند یعنی(Link) می دهد.
Unlink Select
این دکمه اشیاء انتخابی را که متصل هستند اتصالشان را از بین می برد.
Bind to space warp
این گزینه لفافه های فضایی را بر سیستم ذره ای مقید می کند.
منوی کرکره ایSelection Filter
به کمک این منوی کرکره ای می توانیم بر اساس انواع شی ها و ابزارهایی که در داخل نرم افزار است فیلترگذاری برای نوع انتخاب کنیم. یعنی هر کدام از نوع هایی که در این کرکره وجود دارد انتخاب کنیم همان نوع و دسته را در نماها می توانیم انتخاب و تغییر دهیم.
Select Object
به کمک این دکمه می توانیم اشیاء داخل صحنه را انتخاب کنیم.
Select by Name
به کمک این گزینه می توانیم اشیاء داخل صحنه را بر اساس نام آنها انتخاب کنیم.
Selection Region
به کمک این گزینه می توان نوع و چگونگی انتخاب در صحنه را مشخص کرد.
Window/ Crossing
به کمک این گزینه می توان مشخص نمود که زمان انتخاب چند شی اگر مقداری از شی خارج از کادر ماند آن شی انتخاب شود یا خیر.
Select and move
به کمک این ابزار می توان اشیاء داخل صحنه را حرکت داد.
Select and Rotate
به کمک این ابزار می توان اشیاء داخل صحنه را چرخاند.
Select and Uniform Scale
به کمک این گزینه می توان یک شی را در راستای محورهایX ,Y, Z تغییر اندازه داد.
Reference Coordinate System
به کمک این منوی کرکره ای شما می توانید نوع مرکز ثقل و محور چرخش یک شی را مشخص کنید. که به چه صورت باشد به صورت جهانی یا نما یا صحنه یا شخصی یا بر اساس تنظیمات سلسله مراتبی و غیره ...
Use pivot point Center
به کمک این گزینه می توانید به صورت موقت یک محور چرخش ایجاد نمایید که به صورت مرکزی یا دلخواه یا به صورت محور چرخش پیش فرض باشد.
Select and Manipulate
به کمک این گزینه می توان پارامترهای فرعی یک شی یا تغییر دهنده یا کمک کننده یا لفافه فضایی و غیره ... را به صورت دستی انجام دهیم.
Snap toggle
به کمک این گزینه ما می توانیم نسبت به اشیاء یا گرید یا نقاط در صحنه کشش و جاذبه ایجاد نماییم تا درصد خطا کم شود.
Angle shap toggle
به کمک این گزینه می توان کششی در میزان چرخش اشیاء ایجاد کرد یعنی تعیین کرد که با چرخش یک شی این شی چند درجه چند درجه بچرخد.
Percent Shap
به کمک این گزینه می توان میزان درصد چسبیدن را معلوم ساخت.
Named Selection Sets
به کمک این گزینه می توان گروه ها یا اشیاء یا نقطه ها، خط ها و لبه ها و یا سطح های انتخابی را حفظ وSave نمود و در گروههای مختلف این انتخاب ها را نگهداری کرد.
به کمک این منوی کرکره ای می توان گروههایSave شده را بازخوانی نمود.
Mirror Selection Object
به کمک این گزینه می توان اشیاء انتخابی را به صورت آینه های و معکوس در راستای محورهایX ,Y, Z کپی یا منتقل نمود.
Align
به کمک این فرمان می توان اشیاء را در صحنه بر یکدیگر ردیف نمود.
Layer Manager
این گزینه برای مدیریت لایه ها و نیز ویرایش لایه های موجود در صحنه می باشد.
Curve Editor
این دکمه پنجرهCurve Editor را باز می کند این پنجره برای مدیریت پارامترها و متحرک سازی می باشد.
Schematic View
این گزینه پنجرهSchematic View را باز می کند در این پنجره شما می توانید مدیریت به تنظیمات سلسله مراتبی و نیز مدیریت به اشیاء در صحنه کنید.
Material Editor
این گزینه پنجره مواد را باز می کند این پنجره می تواند موادی را که در خود می سازد به اشیاء داخل صحنه اختصاص دهد.
Render Scene
این گزینه پنجرهRender Scene را باز می کند در این پنجره شما می تواند تنظیمات مربوط به رندر را تنظیم نمایید.
Render Type
این گزینه مدل های مختلف رندر را در اختیار شما می گذارد که یک رندر به انتخابی باشد یا خیر.
Quick Render
این گزینه یک رندر سریع از صحنه جاری می گیرد.