پرونده ای برای زمین

در بین اجزاء تشکیل دهنده جامعه اطلاعاتی اعم از سخت افزار ، نرم افزار شبکه ، سیستم عامل نقش اساسی را دارد . در واقع سیستم عامل یک نرم افزار پایه و مبنایی است که بعنوان یک محصول کاربردی همراه با سخت افزار در اختیار استفاده کننده گان قرار می گیرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پرونده ای برای زمین

Xamin Oprating Systim


در بین اجزاء تشکیل دهنده جامعه اطلاعاتی اعم از سخت افزار ، نرم افزار شبکه ، سیستم عامل نقش اساسی را دارد . در واقع سیستم عامل یک نرم افزار پایه و مبنایی است که بعنوان یک محصول کاربردی همراه با سخت افزار در اختیار استفاده کننده گان قرار می گیرد . در نتیجه به تعداد کلیه کامپیوترهای موجود در زیر ساخت فناوری اطلاعات نسخه ای از سیستم عامل وجود خواهد داشت.

شاید همه اسم سیستم عامل « ملی » یا بومی را شنیده باشید و احتمالاً اولین سئوالی که به ذهنتان خطور کرده است این است که : چرا باید سیستم عامل بومی بسازیم ؟

موضوع را از دیدگاه امنیت بررسی می کنیم  به این آمارها توجه کنید :

** تعداد تقریبی خودپردازهای نصب شده در شبکه بانکی کشور حدود 25 هزار دستگاه است

** تقریباً 500 استانداری و فرمانداری در کشور وجود دارد .

**  تعداد جایگاه های سوخت کشور بطور تقریبی 3000 جایگاه است .

** همچنین وزارتخانه ها و سازمان ها ، دادگستری ها ، قوه قضاییه و ..

با در نظر گرفتن رشد جدی کاربران شبکه های اطلاع رسانی و اینترنت در کشور ما ، ایجاد و توسعه یک سیستم عامل بومی مسئله ای استراتژیک است

هریک از این سازمان ها و مراکز برای ارائه خدمات نیاز به سرویس دهنده دارند که این سرور ها با افزایش خدمات الکترونیکی هر روز بیشتر می شوند.  در صورتی که مشکل امنیتی برای ( مثل ویروس ، حفره امنیتی یا بدافزار دیگر) برای سیستم عامل سرورها به وجود آید؛ عملاً کشور از ارائه خدمات به مرد باز می ماند.

راهکارهای  فنی جایگزین که برای مقابله با این وضعیت می توان داشت ؛

1.ایجاد یک سیستم عامل از پایه

2.استفاده از سیستم عامل متن باز ( Open Source)

3. سفارشی سازی سیستم عامل متن باز و استفاده از آن

راهکار سوم یعنی سفارشی سیستم عامل متن باز می بایست به همراه آموزش ، تربیت نیروی متخصص ،تولید محتوا و ملزومات دیگر نگهداری یک سیستم عامل انجام شود .به همین منظور و با توجه به اینکه سیستم عامل تولید شده با این راهکار پشتیبانی های فنی در داخل کشور دارد و همچنین امکانات بومی را پشتیبانی می کند ؛ سیستم عامل بومی خوانده می شود .

Xamin  چیست ؟

زمین سیستم عاملی است متن باز، برای استفاده از توانایی های ایرانی در زمینه سیستم عامل و دیگر نرم افزارهای زیر ساختی که با تأکید بر نسخه کارساز شروع به کار نموده است . این سیستم عامل سعی دارد از طریق ارائه محصولی برپایه توزیع دبیان ، طراحی مناسب ، مستند سازی خوب ، سادگی ، پایداری ، پاسخگویی به نیازهای کاربر ، پشتیبانی مناسب و

اهداف زمین

از دیدگاه کلان می توان اهداف منجر به راه اندازی و تولید سیستم عامل بومی را در سه سطح ملی ، صنعت نرم افزار و نرم افزار های متن باز دسته بندی نمود . از این دیدگاه در سطح ملی تولید این محصول پاسخگوی نیازهای دستیابی و حفظ امنیت ملی ، توسعه کارآفرینی و تولید ثروت ملی ، و نیز دستیابی به خوداتکایی و استقلال خواهدبود .

امنیت ملی

امنیت ملی همواره یکی از دغدغه های مهم تمامی مدیران ارشد کشورها بوده است . امنیت رایانه ای یکی از بخش های مهم و تأثیرگذار در حفظ امنیت ملی است . به منظور ارتقاء سطح امنیت رایانه ای لازم است علاوه بر بهبود و ارتقاء امنیت خود نرم افزار ها ،سطح امنیت فرآیند های حول آنها نیز بهبود و ارتقاء یابند . در حقیقت تنها ایجاد یک محصول امن نیاز است .  

فلسفه نامگذاری زمین Xamin

** تاکید بر پایدار و استوار بودن زمین

**تأکید بر زیرساخت میزبانی و مدیریت نرم افزار

**زمین زیرساخت میزبانی و مدیریت یکپارچه نرم افزار

** Xamin = Minimum  تأکید بر سبک بودن آن

**Xamin = Maximum  تأکید بر کارایی بالای آن

**Xamin = Amin  تأکید بر امین و امنیت بالای آن

** Xamin  اشاره به سیستم عامل های قدیمی بر پایه یونیکس دارد .

 

در نهایت باید گفت ، با توجه و پاسخگویی به نیازهای امنیت رایانه ای ، اشتغال زایی و توسعه کارآفرینی ، و دستیابی به استقلال و خوداتکایی در حوزه صنعت نرم افزار و نیز سایر صنایع در سطح ملی ، مستلزم تولید سیستم عامل امن بومی و ضرورت توجه به ملاحظات خاص در تولید و نهاد سازی این محصول است.

 

 

بخش دانش و زندگی تبیان


منبع :  نرم افزارهای آزاد

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت