راحت‌ترین راه برای رواج بی اخلاقی

تکنولوژی یا فناوری به معنای کاربرد منظم معلومات علمی و دیگر آگاهی‌های نظام یافته برای انجام وظایف عملی است. به بیان ساده‌تر، تکنولوژی کاربرد عملی دانش برای کمک به انسان است و تأثیر بسزایی بر توسعه جوامع بشری دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 راحت‌ترين راه براي رواج بي اخلاقي


تکنولوژي يا فناوري به معناي کاربرد منظم معلومات علمي و ديگر آگاهي‌هاي نظام يافته براي انجام وظايف عملي است. به بيان ساده‌تر، تکنولوژي کاربرد عملي دانش  براي کمک به انسان است و تأثير بسزايي بر توسعه جوامع بشري دارد.


دنيايي که ما هم اکنون در آن زندگي مي‌کنيم سرشار از تکنولوژي و ابزارهاي مدرني است که هر روز براي رفاه حال انسان‌ها به بازارهاي جهاني عرضه مي‌شوند. دنياي اطلاعات و ارتباطات و ابزار و وسايل ارتباطي نيز از اين امر استثناء نيستند و ابزارهاي مدرن و پيچيده ارتباطي هر روز بيشتر و پيچيده‌تر از قبل پا به عرصه زندگي افراد مي‌گذارند و انسان‌ها را مجاب به استفاده از ابزارهاي نوين مي‌نمايند .

اما در اين ميان نحوه  استفاده از اين‌گونه ابزارها نقش تعيين کننده‌اي در زندگي فردي و اجتماعي انسان‌ها ايفا مي‌کند. در واقع تکنولوژي دستاورد علمي انسان‌ها براي بهره مندي عملي از آن‌هاست ولي آيا همه انسان‌ها  و همه جوامع سواد و فرهنگ استفاده صحيح از اين وسايل و امکانات را دارا هستند. 

يکي از ابزارهاي زاده تکنولوژي، که استفاده مناسبي از آن در سطح جامعه صورت نمي‌گيرد بلوتوث است. بلوتوث، نام تجاري شبکه‌هاي بي سيم شخصي است که با استفاده از يک فرکانس برد کوتاه راديويي ، امکان ارتباط و تبادل اطلاعات بين دستگاه‌هايي چون کامپيوترها را فراهم مي‌کند .

بلوتوث يک استاندارد راديويي و پروتکل ارتباطي براي مصارف با توان پايين و برد کوتاه ،حدود يک الي صد متر، مي‌باشد که با نصب يک ميکرو جيپ در دستگاه‌ها فعال مي‌شود . در اين صورت دستگاه‌هايي که در حد فاصل مجاز از يکديگر قرار دارند مي‌توانند با استفاده از بلوتوث با يکديگر ارتباط برقرار کنند . از آنجا که اين دستگاه‌ها از يک سيستم ارتباط راديويي استفاده مي‌کنند احتياجي به  خط ديد مستقيم بين آن‌ها وجود ندارد . با توجه به متغيرهايي از جمله طرح‌هاي مختلف آنتن‌ها ، بردهاي موجود  متفاوت هستند .

 اکثر مشتريان و متقاضيان بلوتوث ها ،جوانان و نوجوانان هستند و به دليل عدم آگاهي کامل والدين از اين وسيله و در نتيجه عدم نظارت آن‌ها، بلوتوث هاي مبتذل توانست جاي خود را در ميان اکثر جوانان و نوجوانان باز کند و تصويرها و فيلم‌هاي کاملاً غير اخلاقي و ناشايست را در ميان آن‌ها رواج دهد .

سال‌هاست که بلوتوث  به عنوان يک وسيله ارتباطي جديد و جذاب  قدم به دنياي خصوصي ما گذاشته، وليکن متأسفانه  نه به عنوان يک وسيله ارتباطي سازنده ، بلکه به عنوان وسيله‌اي براي هتک حريم‌هاي خصوصي و انتشار محتويات ناشايست ، ايفاي نقش مي‌کند .

هم اکنون بلوتوث، به راحت‌ترين و قابل دسترس ترين ابزار پخش  مضامين غيراخلاقي و ناسالم بدل شده است که نيازي به صرف هزينه  يا زمان ندارد و افراد مي‌توانند تنها با فشار دادن يک کليد در صفحه کليد موبايل خود ، آن را دريافت کنند . اتفاقي که از سال‌ها پيش تا کنون، به خصوص در محوطه متروها، با آن روبرو هستيم !

 اکثر مشتريان و متقاضيان بلوتوث ها ،جوانان و نوجوانان هستند و به دليل عدم آگاهي کامل والدين از اين وسيله و در نتيجه عدم نظارت آن‌ها، بلوتوث هاي مبتذل توانست جاي خود را در ميان اکثر جوانان و نوجوانان باز کند و تصويرها و فيلم‌هاي کاملاً غير اخلاقي و ناشايست را در ميان آن‌ها رواج دهد . تصاوير و مضاميني که در غير اين صورت ، شايد هرگز در اختيار و در مقابل ديد آنان قرار نمي‌گرفت، چرا که اگرچه اين تصاوير از منابع اينترنتي دانلود مي‌شوند، وليکن همه افراد قادر به دريافت اين‌گونه فايل‌ها از دنياي مجازي نيستند. زيرا دست‌يابي به آن‌ها مستلزم صرف هزينه و زمان و انرژي است و در ضمن تقاضا و دريافت آن‌ها از طريق اينترنت چندان به  صورت فراگير و گسترده نمي‌باشد .

بلوتوث ها با مضامين و محتويات کاملاً غير اخلاقي و جنسي مي‌توانند همچون يک ميهمان ناخوانده،  به راحتي و بدون پرداخت هيچ بهايي در موبايل افراد جاي باز کنند ، و به تدريج به عنوان يکي از الزامات و سرگرمي‌هاي روحي و فکري افراد قرار گيرند و روح و فکر افراد به خصوص جوانان را مسحور و مسموم سازند .

 در واقع اين اشکال به تکنولوژي بلوتوث وارد نيست بلکه به سواد و انديشه افراد در برخورداري از اين وسيله مربوط مي‌شود. به خصوص افرادي که مغرضانه  از ابتدا اين‌چنين مضاميني را از طريق بلوتوث منتقل و منتشر مي‌کنند. اگر درصد بيشتري از بلوتوث هاي منتشر شده صرفاً" جنبه سرگرمي و خنده دار داشتند، مشکل عمده‌اي متوجه جامعه نبود ولي متأسفانه شاهد هستيم که تصاوير و فيلم‌هايي با محتويات جنسي  و يا حتي فيلم‌هاي گرفته شده از  تجاوزهاي جنسي ، به راحتي و به سرعت از طريق بلوتوث در ميان افراد  منتشر  مي‌شود و ظرف مدت کوتاهي بخش عظيمي از جامعه آن را مشاهده مي‌کنند .

 اين نکته نشان دهنده آن است که بخشي از وجدان  و فرهنگ و سواد و انديشه اجتماع ما به شدت خدشه دار شده است چرا که انتشار چنين تصاويري مي‌بايست در همان دوره‌هاي اول انتشار از بين مي‌رفت و انتقال دوباره آن‌ها قطع مي‌شد ، وليکن شاهد هستيم که انتشار آن نه تنها قطع نمي‌شود بلکه ظرف مدت کوتاهي تعداد بسياري از افراد جامعه آن را مشاهده، و دوباره براي ديگران ارسال مي‌کنند .

نتايج چند پايان نامه دانشگاهي در سال 1390 ،نشان داده است که  60 درصد بلوتوث ها محتواي جنسي دارند و درصد اندکي از آن‌ها داراي مضامين خنده دار و سرگرم کننده مي‌باشد که اين خود زنگ خطري جدي به شمار مي‌رود .

سال‌هاست که بلوتوث  به عنوان يک وسيله ارتباطي جديد و جذاب  قدم به دنياي خصوصي ما گذاشته، وليکن متأسفانه  نه به عنوان يک وسيله ارتباطي سازنده ، بلکه به عنوان وسيله‌اي براي هتک حريم‌هاي خصوصي و انتشار محتويات ناشايست ، ايفاي نقش مي‌کند

حال سوال اينجاست که راه حل اين مشکل چيست و چگونه مي‌توان با مسئله‌اي اين‌چنين جدي و خطرناک مقابله نمود . مسئله اي که حتي امروز هم،  براي رسيدگي و بررسي راه حل‌هاي آن خيلي دير است و مي‌بايست خيلي پيش‌تر به آن پرداخته مي‌شد و از مسموميت اذهان جوانان و نوجوانان جلوگيري مي‌شد . 

البته از آن جا که موبايل افراد يک وسيله  کاملاً شخصي است ، بررسي بلوتوث ها از طريق آن‌ها و يا جلوگيري از پخش بلوتوث هاي مخرب ، به راحتي امکان پذير نيست  . ولي شايد بتوان با انتشار مضامين جايگزيني که  سرگرم کننده و جذاب و مطابق با عرف اجتماعي باشند و همچنين با بالا بردن سواد افراد جامعه در برخورداري از وسيله‌اي به نام بلوتوث ، اندکي در تقليل مشکلات مربوط به آن اهتمام ورزيد . البته  اين امر بر عهده مسئولان فرهنگي است که عميق‌تر و مؤثرتر به ريشه‌هاي رفتارهاي اجتماعي توجه نمايند و به دنبال راه چاره برآيند  .

ز- اميري

بخش اجتماعي تبيان


لينک‌هاي مرتبط :

 • اهداف نامشروع در کمين اين دختران

  • سن فحشا پايين آمده 

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت