وقتی ازدواج کمرشکن می‌شود

پاي بند شدن به رسوم خيالي مثل صرف هزينه‌هاي سنگين در باب امور مربوط به ازدواج، سنگ بزرگ دیگری است که راهِ ازدواج جوانان را سد می‌کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

وقتي ازدواج کمرشکن مي‌شود


پاي بند شدن به رسوم خيالي مثل صرف هزينه‌هاي سنگين در باب امور مربوط به ازدواج، سنگ بزرگ ديگري است که راهِ ازدواج جوانان را سد مي‌کند....

متأسفانه امروزه بسياري از افراد به بهانه‌هاي مختلفي مثل چشم و هم چشمي، آبروداري، داشتن آرزو و...  تمام هم و غم خود را در گرفتن مراسمي با تشريفات زائد و هزينه‌هاي كمرشكن مي‌گذارند. برخي از آن‌ها معتقدند که هر چه بيش‌تر در مراسم عقد و عروسي‌شان تشريفات داشته باشند، شخصيت و آبرويشان بيشتر حفظ مي‌شود. برخي از والدين هم با اين نگاه سطحي كه ما براي فرزندمان آرزو داريم يا برخي فرزندان که معتقدند مگر ما چند بار ازدواج مي‌کنيم، براي ريخت و پاش و اسراف در مراسم ازدواجشان مجوز صادر مي‌کنند.

نكته مهم ديگر اين است كه هزينه‌هاي بالا و سرسام‌آور مجالس عروسي ساير هزينه‌ها مثل هزينه‌ي خريد، جهيزيه و... را نيز تحت‌الشعاع قرار مي‌دهد. به اين معنا که وقتي مثلاً خانواده داماد، براي مراسم ازدواج مجلس مجلل و باشکوهي مي‌گيرند؛ يقيناً انتظار دارند که خانواده عروس هم جهيزي‌هاي كامل و در شأن آن‌ها تهيه کنند. براي برآورده شدن اين انتظار بايد خان‌هاي بزرگ از طرف خانواده داماد تهيه شود و.... و اگر بخواهيم اين جريان را ادامه دهيم به چيزي جز دوري باطل نخواهيم رسيد.

علاوه بر اين، بسياري از همسران جوان فراموش مي‌کنند که مراسم عروسي محدود به زمان است، ولي صرف هزينه‌هاي بسيار سنگين و بازپرداخت آن‌ها مدت‌ها و گاه حتي سال‌ها براي آن‌ها دردسر مي‌آفريند و آن وقت است که مسئله بسيار زيبا و مقدسي مثل ازدواج اين همه بدبختي و مانع و دردسر براي جوانان ايجاد كند و موجب هراس و فرار آن‌ها از ازدواج شود.

به راستي آيا اگر فردي ساده و بي تجمل، بدون هيچ اسرافي ازدواج کند، خوشبخت نمي‌شود؟ آيا خوشبختي به پر کردن چشم مردم و بستن دهان آن‌هاست؟ يعني همه زيبايي زندگي مشترک و خوشبختي در آن به حرف اين و آن بستگي دارد؟

اگر اين‌گونه باشد يقيناً خوشبختي کاذبي ست. چرا کاذب؟ کسي که هميشه همه کارها و فعاليت‌هايش حتي  زندگي‌اش براي رضايت ديگران است، خود را فراموش کرده و در جامعه حل مي‌شود. فراموشي خود يعني فراموشي همه زيبايي‌ها، يعني فراموشي خدا، همسر، فرزند و....

جالب‌تر آنکه به اثبات تاريخ، خوشبخت‌ترين افراد و زيباترين و آسماني‌ترين زندگي‌ها در ساده‌ترين آن‌ها رقم خورده است.

ازدواج پيامبر (صلي الله عليه و آله و سلم) با خديجه (سلام الله علي‌ها)  ثروتمندترين زن عرب يا ازدواج علي (عليه‌السلام) با فاطمه(سلام الله عليها)  که به گفته خود پيامبر بيشتر وسايل زندگي‌شان از گِل ساخته شده بود، همه و همه در ساده‌ترين وجه خود برگزار شد و زندگي ساده و زيبا را به ارمغان آورد

چه بايد کرد؟

اگر نگرش و توجه به اصول و معيارهاي اصيل ايراني اسلامي را جايگزين طرز فکر فعلي کنيم، بدون شک بسياري از تشريفات و رسوم غلط  و جاهلي از بين مي‌رود و زندگي‌مان به جاي زيبايي‌هاي ظاهري به زيبايي‌هاي واقعي آراسته مي‌شود.

کمک گرفتن از مؤسسات خيريه، NGO ها و سازمان هاي مردم نهادي که وارد عرصه ازدواج شده اند و کمک مي کنند تا مراسم عروسي با بهترين کيفيت اما کمترين هزينه ها سر بگيرد، يکي از گزينه هاي خوبي است که جوانان و خانواده ها مي توانند از آن بهره مند شوند.

از سوي ديگر، شرکت در مراسم و جشن‌هاي جمعي که از طريق برخي دستگاه‌ها و نهادها مثل دانشگاه براي عروس و دامادها  برگزار مي‌شود، مي تواند هم کمکي به ترويج اين فرهنگ کند و هم علاوه بر برگزاري ازدواجي ساده و  زيبا، باعث ايجاد نشاط اجتماعي و فردي ‌شود.

 

اکرم اشرفي نژاد

بخش کلوب ازدواج تبيان


مطالب مرتبط:

موانع ازدواج دختران و پسران» از ديد خود آنها   

هر که مهرش بيش، ارج اش بيشتر!  

مدرک تحصيلي، سنگي در راه ازدواج  

مراسم عروسي با الگوهاي اسلامي  

 

در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت