تبیان، دستیار زندگی
مهریه یکی از سنت های زیبا و پر مغز اسلام بود که متاسفانه در حال حاضر دچار نوعی تغییر و دگرگونی شده است. فلسفه وجودی مهریه از دید اسلام هدیه دادن مرد به زن در آغاز زندگی مشترک برای افزایش مهر و محبت میان آن دو بود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هر که مهرش بیش، ارج اش بیشتر!


مهریه یکی از سنت های زیبا و پر مغز اسلام بود که متاسفانه در حال حاضر دچار نوعی تغییر و دگرگونی شده است. فلسفه وجودی مهریه از دید اسلام هدیه دادن مرد به زن در آغاز زندگی مشترک برای افزایش مهر و محبت میان آن دو بود. اما در سال های اخیر به دلیل کم لطفی ما آدم ها به مهریه، این سنت زیبا از مقصود اصلی خود خارج و دستخوش تغییر و تحول شده است.

هر که مهرش بیش، ارج اش بیشتر!

ما فراموش کردیم که مهریه هدیه مرد به زن است. به همین دلیل خانواده ی دختر آن را به راحتی به مرد تحمیل کرده و به گونه‌ای عمل می‌كنند كه گویی از پسر و خانوده اش طلبكار هستند. امروز دیگر مهریه معیاری برای ارزش زن، وسیله ای برای پر کردن خلأ اقتصادی او، استحکام هر چه بیشتر کانون خانوادگی اش و... است.

مهریه

عده ای گمان می کنند مهریه قیمت دختر است و با توجه به خصوصیات و ویژگی‌های او مانند تحصیلات‌، سطح مالی خانواده دختر‌ و یا زیبایی مهریه بالا و پائین می‌شود. عده دیگری از خانواده‌ها مهر را نشانه تفاخر خود می‌دانند و .... همین نگاه اشتباه به زندگی آینده، دلهره عجیبی از ازدواج در دل بسیاری از جوانان (به خصوص پسران) ایجاد کرده است. به گونه ای که ازدواج کردن در میان آنان فقط مربوط به کسانی است که جرأت بسیاری دارند. چون از طرفی بیشتر پسرها قادر به پرداخت مهریه سنگین نیستند؛ به همین دلیل اغلب اوقات با این قضیه مخالفت میکنند و مایلند مهریه ای در حد وسعشان انتخاب شود. از سوی دیگر دختران نگران می شوند که مبادا چون فرد مقابلشان با مهریه بالا موافقت نکرده قصد اذیت و یا طلاق او را دارد. به همین دلیل با مهریه کم موافقت نمی کنند و معتقد است که اگر مهریه شان زیاد باشد پسر جرأت دست از پا خطا کردن ندارد. همین معادله دوطرفه به ظاهر ساده باعث وحشت و اجتناب جوانان از ازدواج می شود.

شیربها

فرهنگ و رسم غلط دیگر «شیربها» است. در بین برخی از مردم و در بعضی جاها مرسوم است که هنگام قرار دادن مهر چیزی را به عنوان شیربها تعیین می کنند. شیربها به پول، جنس یا ملکی گفته می شود که خانواده دختر قبل از عروسی به ازای بهای شیری که مادر به دختر داده و رنج و زحمتی که والدین برای بزرگ شدن او کشیده اند، از داماد یا خانواده او طلب می کنند.

این رسم  از سویی پسر را از نظر مالی تحت فشار قرار می‌دهد و از سوی دیگر خانواده داماد را نسبت به جهیزیه مفصل عروس متوقع می‌سازد که همین امر هم باعث مشکلات مالی خانواده عروس می‌شود. تعیین شیربها و گرفتن آن به دو صورت انجام می گیرد که حکم آنها با هم متفاوت است.

اول: شیربها جزئی از مهر محسوب می شود که والدین دختر آن را برای خرید جهیزیه دریافت می کنند. در این صورت وجه نقد یا کالا گرچه به عنوان شیربها نامیده می شود ولی در واقع جز مهریه بوده و دارایی دختر محسوب می شود نه والدین او. چنین قراردادی اشکال ندارد، اما چون ملک یا پول مال دختر است تصرف در آن هم باید با اجازه او صورت پذیرد.

متأسفانه شیربها در بین بسیاری از مردم و بالأخص در بعضی مناطق ایران به صورت رسمی در آمده و یکی از لوازم حتمی ازدواج و مشکلی بزرگ در طریق ازدواج به موقع جوانان  محسوب می شود. چه بسیارند جوانانی که چون قادر به پرداخت شیربها نیستند ناچارند بر خلاف میل طبیعی ازدواج را به تأخیر بیاندازند

دوم: این که شیربها جزء مهر نیست بلکه چیزی است که والدین دختر آن را برای خودشان و به عنوان حق الزحمه از داماد می گیرند. متأسفانه شیربها در بین بسیاری از مردم و بالأخص در بعضی مناطق ایران به صورت رسمی در آمده و یکی از لوازم حتمی ازدواج و مشکلی بزرگ در طریق ازدواج به موقع جوانان  محسوب می شود. چه بسیارند جوانانی که چون قادر به پرداخت شیربها نیستند ناچارند بر خلاف میل طبیعی ازدواج را به تأخیر بیاندازند.

اکرم اشرفی نژاد

بخش کلوب ازدواج تبیان


مطالب مرتبط:

مهریه:شاهرگ آقای داماد

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.