معاونت مطبوعاتي از شبکه‌ اجتماعي تبيان حمايت مي‌کند

معاون مطبوعاتي وزير ارشاد از حمايت از آن دسته از شبکه‌هاي اجتماعي که در جهت بومي‌سازي موجود در فضاي مجازي گام برمي‌دارند، خبر داد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

در حاشيه بازديد دکتر محمد زاده از مؤسسه تبيان؛

معاونت مطبوعاتي از شبکه‌ اجتماعي تبيان حمايت مي‌کند

معاون مطبوعاتي وزير ارشاد از حمايت از آن دسته از شبکه‌هاي اجتماعي که در جهت بومي‌سازي موجود در فضاي مجازي گام برمي‌دارند، خبر داد.

به گزارش روابط عمومي، محمدجعفر محمدزاده، معاون مطبوعاتي و اطلاع‌رساني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي عصر روز گذشته از موسسه فرهنگي و اطلاع رساني تبيان بازديد کرد و در جريان فعاليت‌هاي شبکه اجتماعي جديدالتاسيس اين موسسه قرار گرفت.

در ابتداي اين مراسم حجت‌الاسلام المسلمين سيد محمدرضا آقاميري، قائم مقام موسسه فرهنگي و اطلاع رساني تبيان با ارايه گزارشي از فعاليت‌هاي اين موسسه درباره شبكه اجتماعي تبيان و ويژگي‌هاي آن توضيحاتي ارايه كرد.

آقاميري، هدف از تاسيس سايت تبيان را استفاده از امكانات وب براي كاربران اينترنت به ويژه در حوزه‌هاي ديني عنوان كرد و گفت: در حال حاضر محتواي حدود 40 هزار كتاب و مقاله در كتابخانه آنلاين تبيان بارگذاري شده و تمام كاربران مي‌توانند به صورت رايگان از اين محتواي عمدتاً مذهبي استفاده كنند.

به گفته آقاميري در اين كتابخانه همچنين اطلاعات مربوط به حدود 10 هزار ساعت خارج فقه علماي عظام بارگذاري شده است.

قائم مقام تبيان ادامه داد: روزانه به طور متوسط 130 مطلب جديد در اين سايت كه تماماً توليد خود اعضاي سايت است قرار مي‌گيرد؛ ضمن اينكه در بخش فيلم اين سايت 13 هزار قطعه فيلم و 100 هزار قطعه صدا براي استفاده عموم كاربران قرار گرفته است.

حجت‌الاسلام آقاميري از ارتباط آنلاين سايت تبيان با كتابخانه‌هاي بزرگ جهان خبر داد و گفت: در حال حاضر ما امكان بارگذاري بهترين مقالات ISI را براي كاربران سايت تبيان فراهم كرده‌ايم كه اين كار توسط يكي از همكاران ما كه در سوئد اقامت دارد، انجام مي‌شود.

قائم مقام تبيان به همكاري 70 مشاور متخصص در حوزه‌هاي مختلف به ويژه مسايل مرتبط با جوانان مانند مسايل زناشويي و روابط دختر و پسر و پرسش‌هاي مذهبي اشاره كرد و گفت: ما بابت همكاري با هريك از اين مشاوران هزينه‌هاي قابل توجهي پرداخت كرده‌ايم و حتي مواردي هم بوده‌ كه به يك مشاور بابت پاسخ به هر يك از پرسش‌هاي كاربران سايت 5 هزار تومان پرداخت كرده‌ايم. تمام اين هزينه‌ها را انجام مي‌دهيم كه بتوانيم دست كاربرانمان را بگيريم.

حجت‌الاسلام آقاميري با بيان اينكه 8 ماه پيش جشن بازديد يك ميليون نفر از سايت تبيان برگزار شده است، به آغاز به كار شبكه اجتماعي تبيان پرداخت و يادآور شد: اين شبكه اجتماعي 8 روز پيش رسماً راه اندازي شد و نكته جالب اين است كه تنها در اين 8 روز تعداد اعضاي آن به حدود 4 هزار نفر رسيده است.

اين عدد با توجه به تمام محدوديت‌هايي كه از قبل مسايلي مانند تحريم شركت‌هاي فعال در حوزه IT بوده قابل توجه است.

در ادامه محمدجعفر محمدزاده؛ معاون مطبوعاتي و اطلاع‌رساني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، در سخناني با بيان اينکه فضاي مجازي امروز ديگر فقط نامش مجازي است و يک واقعيت غيرقابل انکار است، گفت: دو نگاه به نحوه استفاده از فضاي مجازي وجود داشته است؛ يکي اينکه ما تمام تلاشمان را براي سد کردن ورود اين تکنولوژي به کشور انجام دهيم و همه راه‌ها را ببنديم.

محمدزاده افزود: در اين راه هم خيلي تلاش شده است و الان هم ممکن است تتمه اين نگاه باقي مانده باشد، اما نگاه ديگري که وجود دارد، اين است که فضاهاي مجازي فرصتي هستند که بايد از آنها استفاده کرد.

معاون مطبوعاتي و اطلاع رساني وزير ارشاد  تاکيد کرد: به موازات تهديداتي که ممکن است براي کشور ما و فرهنگ غني ما وجود داشته باشد، بايد مراقبت کنيم که اين فرهنگ در فضاي مجازي آسيب نبيند. در عين حال ما نمي‌توانيم از اين فضاها فرار کنيم، بلکه بايد تهديدات موجود در آن را به فرصت تبديل کنيم.

وي با اشاره به سابقه آشنايي‌اش با موسسه فرهنگي و اطلاع رساني تبيان اضافه کرد: نمي‌دانستم سايت اين موسسه به اين حد از گستردگي رسيده است. به همين خاطر بايد از دست اندرکاران آن تقدير کرد و به آنان تبريک گفت.

محمدزاده در پاسخ به سئوال خبرنگاران درباره رويکرد معاونت متبوعش درباره شبکه‌هاي اجتماعي رو به گسترش  و نحوه استفاده کاربران ايراني از آنها گفت: تهديدات اين شبکه‌هاي اجتماعي براي ما بعضاً بيشتر بوده و گاهي اوقات به قصد تخريب و ضربه زدن به نظام ما تاسيس شده‌اند.

وي افزود: عموما کنترل اين شبکه در دست نظام سلطه است و اساس رسانه‌هاي بزرگ ابزار دست قدرت‌هاي سرکوبگرند.

معاون مطبوعاتي وزير ارشاد از آنچه مثلث رسانه‌هاي بزرگ، قدرتهاي سلطه گر و لابي صهيونيست به عنوان گردانندگان جريان اطلاع رساني در جهان ياد کرد، ادامه داد: آن دسته از رسانه‌هايي هم که زير سلطه قدرت‌هاي ثروتمند و يا صهيونيست نيستند، براي بقاي خود نيازمند آنها و آگهي‌هاي تجاري‌شان هستند.

محمدزاده تاکيد کرد: شبکه‌هاي اجتماعي هم توسط نظام سلطه مديريت مي‌شوند، ولي راه استفاده از آنها همانند ديگر فناوري‌هاي حوزه علم براي ما باز است و آن اين است که شبکه‌هاي اجتماعي را بومي کنيم.

وي اقدام موسسه فرهنگي و اطلاع‌رساني تبيان در راه‌اندازي شبکه اجتماعي موسوم به اين موسسه را يکي از تلاش‌هاي خوب در اين زمينه دانست و اضافه کرد: بايد از خدماتي که فضاي اجتماعي  در اختيار ما قرار مي‌دهد، استفاده کنيم ولي شرط آن اين است که مصرف کننده صرف اين فضا نباشيم و همانند کاري که در تبيان صورت گرفته است خود به توليد محتوا بپردازيم.

معاون مطبوعاتي وزير ارشاد از حمايت اين معاونت از اقدامات مشابه خبر داد و گفت: در همين راستا ما بحث ميزباني سايت‌هاي خبري داخل کشور را در دستور کار قرار داده‌ايم و لازم است که ميزباني تمام پايگاه‌هاي اطلاع رساني خبري به داخل کشور منتقل شود.

محمدزاده گفت: وي همچنين در خصوص نحوه حمايت اين معاونت از شبکه‌هاي اجتماعي گفت: نکته اول اين است که ما خودمان قصد ورود به اين عرصه و تاسيس شبکه‌هاي اجتماعي را نداريم و براي گسترش حمايت‌هايمان نيازمند کمک موسساتي مانند تبيان هستيم که با امضاي تفاهمنامه‌هايي نحوه حمايت از شبکه‌هاي اجتماعي را تعريف کنيم.

وي همچنين از شناسنامه‌دار کردن سايت‌ها پس از اجراي طرح ساماندهي پايگاه‌هاي مجازي در معاونت مطبوعاتي وزارت ارشاد خبر داد.

در خاتمه نيز، معاون مطبوعاتي وزير ارشاد از بخش هاي مختلف موسسه تبيان بازديد به عمل آورد.

 

تصاوير بازديد دکتر محمد زاده از تبيان

 

 

تنظيم: هومن بهلولي

مطالب مرتبط مجموعه : اسامی برندگان میزگرد نگاه روز
آخرین مطالب سایت