وزارت علوم نظارت کيفي روي فعاليت دانشگاه ايرانيان داشته باشد

علي عباسپور تهراني رييس کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي در گفتگوي اختصاصي با موسسه فرهنگي اطلاع رساني تبيان گفت: حتما وزارت علوم نظارت کيفي روي فعاليت دانشگاه ايرانيان داشته باشد چرا که اين دانشگاه که به عنوان يک دانشگاه غير دولتي مطرح است ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

در گفتگو با تبيان اعلام شد

وزارت علوم نظارت کيفي روي فعاليت دانشگاه ايرانيان داشته باشد

علي عباسپور تهراني رييس کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي در گفتگوي اختصاصي با موسسه فرهنگي اطلاع رساني تبيان گفت: حتما وزارت علوم نظارت کيفي روي فعاليت دانشگاه ايرانيان داشته باشد چرا که اين دانشگاه که به عنوان يک دانشگاه غير دولتي مطرح است با شکل فعلي جايگاهي ندارد.

به گزارش روابط عمومي، بخش اجتماعي موسسه فرهنگي اطلاع رساني تبيان در گفتگوي اختصاصي با علي عباسپور تهراني رييس کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي به بررسي روند اخذ مجوز دانشگاه جامع ايرانيان پرداخت.

عباسپور در اين گفتگو ، ضمن تاکيد بر لزوم نظارت وزارت علوم افزود : مجوزگرفته نشده بلکه چيزي که وزير علوم در اين باره توضيح داد اين بود که در حد موافقت اصولي با اين بحث برخورد شده است به اين معني که با اين ايده موافق هستند؛ ايده اي که دانشگاه براي ايرانيان خارج از کشور تاسيس شود و نسل هاي جديد بتوانند با فرهنگ ايراني آشنا شوند.

در واقع با اين ايده موافقت کرده اند ولي اين که اين دانشگاه در کجا باشد و چه رشته هايي داشته باشد منوط به ارائه ي اساسنامه ي اين دانشگاه بوده است. قرار بوده اين دانشگاه اساسنامه اش را ارائه کند که هنوز اين اتفاق نيفتاده است. البته اين اساسنامه يکبار ارائه شده که تقاضاي تاسيس اين دانشگاه در کيش بوده که اين تقاضا مورد مخالفت وزارت علوم قرار گرفته است. در مورد تاسيس اين دانشگاه در تهران هم بايد اساسنامه دانشگاه به شوراي عالي انقلاب فرهنگي ارائه شود که اين اساسنامه يکبار هم در شوراي عالي انقلاب فرهنگي مطرح شده ولي به دلايلي از دستور کار خارج شده و مصوبه اي نداشته است لذا اين دانشگاه هنوز هيچ مجوزي براي پذيرش دانشجو ندارد.

عباسپور در پاسخ به سوال «براي برطرف کردن اين ايرادات چه تمهيدي بايد انديشيده شود؟» گفت : اگر بخواهيم اين ابهامات برطرف شود بايد طبق قوانين و مقررات مربوط به مراکز آموزشي غير دولتي شاکله مشخصي در اين باره وجود داشته باشد و تاکيد شود که اين دانشگاه بر اساس مکتب حضرت امام(ره)، تاسيس مي شود و اساس ان بر مبناي تفکر انقلاب اسلامي و انتقال فرهنگ ايراني اسلامي استوار است که خداي نکرده نقض غرض نباشد.-در واقع شما با اصل اين ايده مخالفتي نداريد؟

ما با اين ايده موافقيم به شرط اينکه تفکر راه اندازي اين دانشگاه بر اساس مکتب امام خميني(ره) باشد و افرادي که مي خواهند اين دانشگاه را تاسيس کنند افرادي شناخته شده و با هدف هاي مشخصي باشند.

موضوع مهم اين است که حتما وزارت علوم نظارت کيفي روي فعاليت اين دانشگاه داشته باشد چرا که اين دانشگاه که به عنوان يک دانشگاه غير دولتي مطرح است با شکل فعلي جايگاهي ندارد. به خصوص اينکه در ترکيبي که براي آن در نظر گرفته شده است 6، 7 وزير و معاون وزير در اين دانشگاه عضويت دارند چرا که در اين صورت معلوم نيست که اين دانشگاه دولتي است يا غير دولتي.

وي خاطر نشان کرد :ما ترجيح مي دهيم اين دانشگاه به شکل دولتي و تحت نظارت دولت باشد چرا که از نقطه نظر ما هدف اين دانشگاه بسط و گسترش مکتب حضرت امام(ره) در بين همه ايرانيان است. به همين خاطر وزارت علوم بايد کنترل کافي روي اين دانشگاه و موسسان آن داشته باشد. در اين صورت اين ارزش را هم خواهد داشت که از اعتبارات عمومي براي اين دانشگاه هزينه کنيم. البته اشکالي هم ندارد که اين دانشگاه مثل دانشگاه پيام نور دولتي باشد اما دانشجويان آن شهريه هم پرداخت کنند. اما قطعا وقتي اين دانشگاه دولتي باشد مي تواند از اعتبارات عمومي دولت استفاده کند.

گفتني است اقدامات اوليه براي راه اندازي اين دانشگاه، توسط اسفنديار رحيم مشايي رييس دفتر رييس جمهور انجام شده که با حواشي بسياري روبروست.

اين گزارش توسط سارا کيان و براي بخش اجتماعي تبيان تهيه شده است.

 

 

تنظيم: هومن بهلولي

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت