بخوريد و بخوابيد!!!

گيلاس، موز، بلغور جو، شير گرم، چاي بابونه، عسل، سيب زميني، مغز بادام، گوشت بوقلمون، تخم کتان و نان تست از جمله خوراکي هايي هستند که خوابي آرام را براي شما به ارمغان خواهند آورد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بخوريد و بخوابيد !!!


گيلاس، موز، بلغور جو، شير گرم، چاي بابونه، عسل، سيب زميني، مغز بادام، گوشت بوقلمون، تخم کتان و نان تست از جمله خوراکي هايي هستند که خوابي آرام را براي شما به ارمغان خواهند آورد.


بعضي از غذاها مي ‌توانند با تحريک روند ترشح هورمون ‌‌هاي سروتونين و ملاتونين زمينه‌ هاي آرامش رواني و خوابي آرام را فراهم آورند. البته رعايت برخي نکات تغذيه اي نيز علاوه بر غذاها در اين زمينه بي تاثير نيست.

 

رعايت چند نکته ي تغذيه ‌اي براي خواب بهتر

* هيچ وقت، گرسنه به رختخواب نرويد.

خوردن يک غذاي سبک مي ‌تواند شما را از فشار گرسنگي که به خاطر آن از خواب بيدار شويد، نجات دهد. براي مثال مي ‌توانيد يک کاسه ي کوچک مخلوط شير و غلات همراه با مقداري شکر بخوريد و يا اگر ديابت داريد با مشورت با پزشک تان غذاهاي پيشنهادي را مصرف کنيد.

* از مصرف غذاهاي سنگين و پرچرب در آخر شب پرهيز کنيد.

همچنين از مصرف غذاهايي که با طعم سير آغشته شده و غذاهاي پُرادويه در آخر شب خودداري کنيد. خوردن اين نوع غذاها شما را بي‌ تاب کرده و حتي موجب ترش کردن معده تان خواهد شد.

* هنگام خواب کافئين مصرف نکنيد.

غذاهاي کافئين ‌دار قبل از خواب، موجب اختلال در خواب شما خواهند شد.

* قبل از خواب، بيش از حد، آب و ديگر مايعات نخوريد.

خوردن بيش از اندازه ي آب و ديگر مايعات، شما را به طور مکرر براي دفع، بيدار خواهد کرد و به اين ترتيب خواب راحت از شما گرفته خواهد شد.

اگر با رعايت تمام موارد فوق دچار بي‌ خوابي‌ هاي مکرر هستيد با پزشک خود مشورت کنيد تا با انجام مراحلي ديگر، خواب راحتي داشته باشيد.

 

11 خوردني خواب آور

اگر براي خوابيدن مشکل داريد و تصور مي‌ کنيد که گرسنگي ممکن است بخشي از اين مشکل باشد، آيا مي ‌توانيد به خودتان اجازه دهيد که در نيمه ي شب تنقلات بخوريد؟

در اين جا فهرست 11 ماده ي خوراکي ذکر شده که در واقع مي ‌توانند به شما کمک کنند به خواب برويد.

1- گيلاس ها

يکي از اين مواد غذايي مفيد براي کمک به خوابيدن گيلاس‌ ها هستند. گيلاس ‌هاي تازه يا خشک يکي از منابع غذاي طبيعي ملاتونين هستند، ماده ي شيميايي که ساعت دروني بدن را براي تنظيم خواب کنترل مي ‌کند. محققاني که گيلا‌س ‌هاي ترش را مورد آزمايش قرار داده‌ اند و متوجه سطح بالاي ملاتونين شدند، توصيه ‌کرده‌ اند اين گيلاس ‌ها را يک ساعت قبل از وقت يا قبل از سفر وقتي مي ‌خواهيد در هواپيما بخوابيد، بخوريد.

 

2- موز

خوردني بعدي موزها هستند. پتاسيم و منيزيم، شل کننده‌ هاي طبيعي عضلات هستند و موزها منبع غني از اين دو عنصر هستند. موزها همچنين حاوي آمنيو اسيد ال تريپتوفان هستند که در مغز به "HTP ـ 5" تبديل مي‌ شود. "HTP ـ 5" به نوبه ي خود به سروتونين(يک ناقل عصبي آرامش دهنده) و ملاتونين تبديل مي ‌شود.

خوردن يک غذاي سبک مي ‌تواند شما را از فشار گرسنگي که به خاطر آن از

خواب بيدار شويد، نجات دهد

3- نان تست

نان تست نيز از گروه غذاهاي غني از کربوهيدرات است که موجب توليد انسولين مي ‌شوند و با افزايش سرعت آزادسازي تريپتوفان و سروتونين(دو ماده ي شيميايي که شما را آرام کرده و به خواب مي ‌برند) ترغيب به خوابيدن مي‌ کنند.

4- بلغور جو

خوردني مفيد بعدي بلغور جو است. يک کاسه ي بلغور جو مثل نان تست قند خون را بالا مي‌ برد که آن هم به نوبه ي خود توليد انسولين مي‌ کند و مواد شيميايي مغزي ترغيب کننده خواب آزاد مي ‌کند. جوها غني از ملاتونين هستند که ممکن است مردم از آن ‌ها به عنوان يک کمک براي خوابيدن استفاده کنند.

 

5- شير گرم

شير هم مثل موز حاوي آمينو اسيد ال - تريپتوفان است که به "HTP ـ 5" تبديل مي ‌شود و سروتونين آرامش بخش آزاد مي‌ کند.

شير حاوي کلسيم زياد نيز است که خواب را زياد مي ‌کند. يک ليوان شير گرم را ساعتي قبل از خواب شبانه‌ تان بخوريد تا تاثيرش را ببينيد.

 

6- چاي بابونه

بابونه از ديرباز يکي از درمان‌ هاي سنتي براي کم‌ خوابي و ناراحتي ‌هاي اعصاب بوده است.

 

 

7- گوشت بوقلمون

اين گوشت نيز منبعي غني از تريپتوفان است. البته بايد در نظر داشت که منظور فقط همان بوقلمون است؛ نه بوقلمون شکم ‌پُر که باعث سنگين شدن معده مي ‌شود و بي ‌خوابي را به دنبال خود مي ‌آورد.

8- عسل

گلوکز موجود در عسل عاملي براي کم کردن مقدار اورکسين است که خود، عاملي موثر در هوشياري است.

خوردن بيش از اندازه ي آب و ديگر مايعات، شما را به طور مکرر براي دفع، بيدار خواهد کرد و به اين ترتيب خواب راحت از شما گرفته خواهد شد

9- سيب‌ زميني

سيب ‌زميني، آمينواسيد تريپتوفان دارد که مي‌ ‌تواند زمينه‌ هاي خواب راحت را فراهم کند.

10- مغز بادام

اين خشکبار حاوي دو عامل مهم خواب راحت (تريپتوفان و منيزيم) است.

11- تخم کتان

اين دانه‌ هاي روغني کوچک، منبعي غني از امگا هستند و مي ‌توانند باعث شوند آسوده ‌تر و راحت ‌تر به خواب برويد.

 

فرآوري: مريم مراديان نيري

بخش تغذيه و آشپزي تبيان


منابع:

همشهري آنلاين - شهره فرجي

ايسنا

هفته نامه سلامت   

 

مطالب مرتبط:

بي خوابي را با غذاها کم کنيد

اثرات منفي کافئين بر خواب و تمرکز كودكان

مواد غذايي بي‌خواب كننده‌!

براي رفع کم خوابي چه بايد خورد ؟

عوامل ابتلا به بي خوابي کدامند؟

آيا به قدر کافي مي خوابيد؟

 

در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت