جايگاه ايران در علم رباتيک

جايگاه هر کشوري در علم رباتيک رابطه مستقيمي با صنعتي بودن آن کشور دارد، کشور ما در اين علم جايگاه رفيعي ندارد رباتيک در ايران نوپاست و بيشتر رباتهاي مورد نياز کشور وارداتي است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جايگاه ايران در علم رباتيک


جايگاه هر کشوري در علم رباتيک رابطه مستقيمي با صنعتي بودن آن کشور دارد، کشور ما در علم  رباتيک در ايران نوپاست و بيشتر رباتهاي مورد نياز کشور وارداتي است.

در ابتدا قصد دارم جايگاه ايران را در علم رباتيک توضيح دهم و درباره  جايگاهي که اين علم در ايران و نزد ايرانيان دارد را شرح دهم.

ايران کشوري است که جوانان آن به علم بهاي زيادي مي دهند و اهميتي که جوانان ايراني به دانشگاه و تحصيلات عالي دارند بر هيچ کسي در دنيا پوشيده نيست.

زيرا تعداد مقالات ارائه شده از سوي دانشجويان ايراني در سطح جهان بسيار زياد است و در سال گذشته ايران رتبه اول ارائه مقاله را در سطح جهان داشته است همچنين بر اساس تخميني که زده شده (البته اين تخمين در آمارهاي معتبر جهاني نيامده است) جوانان ايراني پس از جوانان هندي نسبت به جمعيت کشور خود بيشترين تقاضا را جهت تحصيل در مقاطع دانشگاهي دارند

به همين ميزان علوم جديد و نوين به سرعت مورد نوجه اين قشر قرار گرفته و بر روي آن به جديت کار مي کنند  اينکه در مسابقات روبوکاپ شاهد حضور پر شور ايراني ها هستيم و اگر اخبار اين مسابقات را دنبال کنيد خواهيد ديد که ايراني ها در تمامي ليگ هاي روبوکاپ حضور دارند و گاهي در يک ليگ دو ، سه تيم از دانشگاه هاي مختلف شرکت مي کنند و البته رتبه هم کسب مي کنند.

 

اما جايگاه ايران در اين علم کجاست؟

جايگاه هر کشوري در علم رباتيک رابطه مستقيمي با صنعتي بودن آن کشور دارد زيرا رباتيک بر اساس نيازمندي هاي صنعت شکل مي گيرد و همانطور که گفتيم اولين و بزرگترين متقاضيان آن صنايع هستند.

بنابراين جايگاهي که کشور ما در اين علم دارد  نوپاست و بيشتر رباتهاي مورد نياز کشور وارداتي است اما مانند تمامي بخش هاي ديگر در اين بخش نيز در حال توسعه محسوب مي شويم زيرا اقداماتي همچون:

1. برگزاري دوره هايي در اين رشته

2. برگزاري مسابقاتي هدفمند و درسطح جهاني مانند IranOpen

3. برگزاري رشته هاي دانشگاهي در مقطع کارشناسي و کارشناسي ارشد مانند: مکاترونيک

4.  تشکيل گروه هاي تحقيقاتي و ارائه پايان نامه و مقالات در اين خصوص را شروع کرده ايم.

5. از ديگر مواردي که مي توان به آن اشاره نمود تعميرات و نصب رباتهاي صنعتي که به عهده وارد کنندگان بود را نيروهاي داخلي انجام مي دهند.

6. ساخت رباتي مانند سورنا هم توانايي هاي محققان ايراني را نشان مي داد.

جالب است بدانيد که فدراسيوني وجود دارد به نام فدراسيون بين المللي رباتيک که سالانه در ماه اکتبر ميزان اتوماسيون يک کشور را با معياري به نام چگالي ربات مشخص مي کند.

بدين ترتيب که به مقدار ربات هاي صنعتي نسبت به 10000  کارگر در واحد هاي صنعتي چگالي ربا ت گويند در اکتبر 2010 جدول زير ميزان چگالي ربات 10 کشور برتر اعلام شده است.

که همانطور که در شکل مي بينيد

رتبه اول با فاصله بسيار زياد به ژاپن تعلق دارد و رتبه دوم به سنگاپور رسيده است.

همچنين در نمودار بعدي شما جايگاه هر قاره را مي بينيد که آسيا در دنيا در رده پائيني قرار ندارد.

علم رباتيک به 4 بخش تقسيم مي گردد

1. الکترونيک

2. کامپيوتر

3. مکانيک

4. کنترل

 

که هر يک از اين 4 وجه مشکل داشته باشند امکان بهينه ، ايمن و البته اقتصادي بودن اين علم وجود ندارد پس براي دسترسي به اين مهم قدرت گرفتن در اين فيلدها الزامي است.

اما به طور کلي جهت افزايش حرکت رو به جلو در اين عرصه دانستن و عمل کردن به چند نکته لازم است:

1. نزديک شدن دانشگاه و صنعت و اعتماد صنعت به نيروها و متخصصين ايراني

2. روشن کردن ميزان ارزش و اعتبار اين علم بر عموم مردم

3. سرمايه گذاري بر روي جوانان جهت شکوفايي در فيلد مورد نظر

** قطعا با اقتدار ملي مي توانيم سرعت بيشتري به روند دهيم و به اميد خدا تا سال آينده جزء 10 کشور برتر اقلا در سطح آسيا باشيم.

 

فائزه سيدخاموشي

بخش دانش و زندگي تبيان


منابع:

 “Unmanned Underwater Surveillance Robot” Author: Mithun Dama and Sabri Tosunoglu Department of Mechanical and Materials Engineering

 Asimov, Isaac: I, Robot. Doubleday & Company, Inc.; New York; 1950

 “”Hil Lyons, with material from cMarina Meil?

 cs.washington.edu/homes/ruzzo

 

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت