استرس کنکور نياز بدن به مواد مغذي را افزايش مي ‌دهد

معمولا دانش ‌آموزان در دوران كنكور با نوعي ترس از عدم موفقيت و استرس رو به ‌رو هستند، در حالي كه استرس نياز بدن را به مواد مغذي افزايش مي ‌دهد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

استرس کنکور نياز بدن به مواد مغذي را افزايش مي ‌دهد


معمولا دانش ‌آموزان در دوران كنكور با نوعي ترس از عدم موفقيت و استرس رو به ‌رو هستند، در حالي كه استرس نياز بدن را به مواد مغذي افزايش مي ‌دهد.


مسعود كيمياگر، متخصص تغذيه در اين باره مي گويد: كيفيت تغذيه ي دانش ‌آموزان در دوران كنكور در موفقيت يا عدم موفقيت آن ها نقش بسيار مؤثري را بر عهده دارد. معمولا در اين دوران دانش‌ آموزان با نوعي ترس از عدم موفقيت در كنكور و استرس رو به‌ رو هستند، در حالي كه استرس نياز بدن را به مواد مغذي افزايش مي ‌دهد.

دانش ‌آموزان در اين دوران بايد مواد غذايي با كيفيت كه از 4 گروه اصلي در آن گنجانده شده باشد، مصرف كنند. مواد غذايي حاوي لسيتين مانند ماهي، تخم مرغ، گردو و بادام زميني نيز بسيار مفيد هستند چرا كه مغزهاي گياهي براي تكامل مغز‌ بسيار مهم هستند.

دانش‌ آموزان بايد در اين دوران از مصرف زياد قهوه و چاي براي بيدار ماندن و درس‌ خواندن در طول شب خودداري كنند؛ به دليل اين كه اين كار موجب افزايش خستگي در آن ها مي‌ شود.

دانش‌ آموزان بهتر است قبل از ساعت 12 شب بخوابند و صبح زود از خواب بيدار شوند؛ به دليل اين كه يادگيري و حفظ مطالب در اين ساعات بهتر صورت مي ‌گيرد.

فقط يک فنجان قهوه در طول روز مصرف کنيد و از مصرف مواد غذايي حاوي

کافئين در بقيه روز خودداري کنيد

در دوران كنكور به علت اين كه فعاليت ‌هاي فكري مغز زياد است، تمايل فرد به مصرف مواد شيرين و كربوهيدرات ‌ها افزايش پيدا مي‌ كند؛ انرژي لازم براي فعاليت سلول‌ هاي عصبي از گلوكز است و گلوكز بر اثر متابوليسم كربوهيدرات ‌ها ساخته مي ‌شود.

براي کاهش استرس

ليلا عيوض زاده، متخصص تغذيه مي گويد: روز خود را با مصرف يک ليوان آب ميوه شروع کنيد؛ زيرا وقتي بدن تحت استرس است بدن شما به ويتامين C بيشتري احتياج دارد و يک ليوان آبميوه ي تازه نياز شما را تامين مي کند.

نوشيدن حداقل 8 ليوان آب، بدن شما را از بي آبي حفظ مي کند و مانع تحمل استرس اضافي براي بدن است، بنابراين يک عدد موز، مقداري مواد غذايي با فيبر زياد و ماست کم چرب براي صبحانه استفاده کنيد؛ چرا که موز منبع غني ويتامين B6 است که براي سوخت و ساز بدن به ويژه در مواقع استرس لازم است.

فقط يک فنجان قهوه در طول روز مصرف کنيد و از مصرف مواد غذايي حاوي کافئين در بقيه روز خودداري کنيد.

همچنين در مقابل تمايل به مصرف شيريني به عنوان ميان وعده، بايد مقاومت کافي داشته باشيم.

دانش‌ آموزان بايد در اين دوران از مصرف زياد قهوه و چاي براي بيدار ماندن

و درس‌ خواندن در طول شب خودداري كنند؛ به دليل اين كه اين كار موجب

افزايش خستگي در آن ها مي‌ شود

از غلات کامل، نان کم چرب تهيه شده با شير و انواع کيک‌ هاي ساده ي خانگي استفاده كنيد و بسيار بهتر است براي مقابله با تمايل به مصرف شکر، از نان ‌هاي تهيه شده با آرد کامل و شکر کم استفاده کنيد، زيرا هر اندازه اين شاخص پائين تر باشد، مواد حاوي کربوهيدرات ديرتر تبديل به قند مي شوند و بنابراين سطح قند خون را بيشتر مي توانيم کنترل کنيم و بيشتر احساس آرامش مي کنيم.

فرآوري: مريم مراديان نيري

بخش تغذيه و آشپزي تبيان

 


منابع:

فارس

ايسنا

 

مطالب مرتبط:

بخور نخورهاي فصل امتحانات

غذاي روز و شب هاي امتحان

20 بخوريد، 20 بگيريد

در روزهاي امتحان چي بخوريم؟

نكاتي سودمند درباره تغذيه و بهداشت رواني در ايام امتحانات

تغذيه مناسب زمان امتحانات

تغذيه دانش آموزان در دوران امتحان

تغذيه در دوران کنکور (1) و (2)

غذاهاي تقويت كننده حافظه (1) و (2)  

تقويت حافظه با غذاها

 

در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت