تبیان، دستیار زندگی
فواید مصرف غذاهای دریایی بر کسی پوشیده نیست و توصیه ی پزشکان به خوردن ماهی ....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ماهی نخوردن، ممنوع!

 مصرف ماهی

فواید مصرف غذاهای دریایی بر کسی پوشیده نیست و توصیه ی پزشکان به خوردن ماهی، آن هم دو بار در هفته، نشان از خواص فراوان آن دارد. اما خیلی ‌ها صرفا به علت دلچسب نبودن طعم و بوی ماهی یا میگو، این محصولات غذایی مغذی را از رژیم غذایی ‌شان حذف می‌ کنند. اگر شما هم چنین دلایلی برای حذف غذاهای دریایی از رژیم غذایی ‌تان دارید، حرف ‌های جالبی برای تان داریم، با ما همراه شوید.

اولین و مهم‌ ترین عامل نخوردن یا کم خوردن ماهی یا سایر محصولات دریایی در بین مردم، دوست نداشتن مزه آن ها است. آن هایی که ماهی دوست ندارند، فکر می ‌کنند که ماهی بدمزه است، اما در حقیقت نمی‌ دانند که شاید مشکل اصلی در نحوه طبخ خودشان باشد. بنابراین از اولین روزی که قصد درست کردن ماهی برای وعده غذایی‌ تان را داشتید، سعی کنید هر بار با ادویه‌ ها و تركیبات معطر دیگر ماهی ‌تان را مزه‌ دار کنید تا بالاخره به طعم دلخواه‌ تان برسید. شما می ‌توانید برای این کار از فلفل سیاه یا قرمز، آب ‌لیمو یا سرکه، فلفل دلمه ‌ای یا حتی گوجه ‌فرنگی و هویج استفاده کنید. سُس ‌های مختلفی مثل خردل، چیلی یا کچاپ هم می ‌توانند برای رسیدن شما به مزه مطلوب تان کمک کننده باشند.

اگر طبخ ماهی سخت است...

شکایت خیلی از خانم‌ ها سخت بودن طبخ ماهی است. آن ها می‌ گویند چون هنگام سرخ کردن، روغن زیادی به اطراف پخش می ‌شود و این کار باعث آلودگی محیط اطراف می ‌شود، بنابراین ترجیح می ‌دهند که دفعات طبخ ماهی را محدود کنند.

ما برای این دسته از خانم ها چند توصیه داریم:

اول، روغن کمی کف تابه بریزید و ماهی را درون آن قرار دهید و در ‌آن را ببندید. این طوری هم ماهی تان مغزپخت می ‌شود و هم روغن به اطراف نمی ‌پاشد.

دوم، بعد از آبکش کردن برنج، ماهی را کف قابلمه قرار دهید و برنج را روی آن بریزید. سوم، اگر کلسترول خون تان هم بالا است می ‌توانید ماهی‌ تان را با آب ‌لیموی تازه بخارپز کنید.

طبخ ماهی

اگر از بوی ماهی متنفرید...

نمی ‌توان انکار کرد که ماهی، میگو و سایر غذاهای دریایی بوی خوبی ندارند و تنفر خیلی از افراد از این محصولات به دلیل بوی ناخوشایند شان است.

شما می ‌توانید این بوی نامطبوع را با افزودن کمی آب ‌لیمو، سرکه یا هر ماده اسیدی خوراکی دیگری قبل از طبخ به ماهی، از بین ببرید.

همچنین قرار دادن ماهی به مدت نیم ساعت درون ظرفی پر از شیر هم می تواند بوی ناخوشایند آن را از بین ببرد.

اگر میگو را خیلی چرب می ‌دانید...

درست است که برخی محصولات دریایی مانند میگو کلسترول بالایی دارند. اما تحقیقات نشان داده‌اند که این نوع از کلسترول برای قلب بی ‌ضرر است. نتایج مطالعاتی هم که اخیراً روی مصرف کنندگان میگو انجام شده است، حاكی از این است كه افرادی که هر روز و به مدت 3 هفته میگو مصرف کرده بودند، سطح چربی بد خون ‌شان(LDL) خیلی کم افزایش پیدا کرده بود و در عوض سطح کلسترول خوب خون شان(HDL) به طرز چشم‌ گیری افزایش یافته بود و در نتیجه این امر، خطر بیماری و حمله قلبی در آن ها پایین آمده بود.

شاید بتوان ماهی ها را بهترین منبع برای دریافت امگا 3 به شمار آورد. اگر از طرفداران زندگی و غذای سالم هستید، بد نیست که بدانید در بین انواع ماهی‌ ها، ماهی خال خالی، قزل‌ آلا، تیغ ماهی، آزاد، ماهی تن، ساردین، سفید و کولی، غنی‌ ترین ماهی ‌ها برای دریافت امگا 3 هستند، پس آن ها را بیش از انواع دیگر میل كنید.

اگر به ماهی آلرژی دارید...

بسیاری از افراد به غذاهای دریایی آلرژی دارند و با مصرف آن ها دچار مشکل می‌ شوند. برای رفع این مشکلات راه‌ کارهای زیر را به شما توصیه می ‌کنیم:

* آلرژی به ماهی نباید سبب حذف این ماده ی مغذی از رژیم غذایی تان شود. شما ممکن است به نوع خاصی از ماهی حساسیت داشته باشید اما بهتر است قبل از حذف کلیه ماهی ‌ها از رژیم‌ تان، انواع مختلف آن را امتحان کنید. امکان دارد آلرژی شما نسبت به ماهی دودی، ماهی های جنوب یا شمال باشد. بنابراین قبل از تصمیم ‌گیری به کنار گذاشتن ماهی از سفره‌ تان، طعم تمام ماهی ها را تجربه كنید.

* قبل از خوردن میگو برای اولین بار، تکه ‌ای از آن را مزه‌ مزه کنید. زیرا آلرژی به میگو از حساسیت های شایع است که امکان دارد شما را از خوردن همه محصولات دریایی منصرف کند.

* اگر هنگام طبخ، به ماهی یا میگوی ‌تان موادی را اضافه می کنید، اطمینان کامل داشته باشید که آن افزودنی برای تان آلرژی ‌زا نباشد و شما به اشتباه تقصیر را به گردن غذای دریایی نیندازید.

* مصرف انواع آبمیوه ‌های حاوی ویتامین C مثل آب پرتقال تازه می‌ تواند در کاهش آلرژی نسبت به ماهی به شما کمک كند.

* فلفل، گوجه فرنگی یا سایر محصولات آلرژی‌ زا را همراه با غذاهای دریایی استفاده نکنید.

 نگهداری ماهی

5 نکته درباره نگهداری از ماهی و میگو

همه افراد وقت کافی برای تهیه و مصرف تازه به تازه محصولات دریایی را ندارند و مجبور به خرید یکباره و نگهداری چند ماهه آن ها هستند. اگر شما هم جزو این دسته از افراد هستید، رعایت این چند نکته را برای نگهداری غذاهای دریایی جدی بگیرید:

1- بعد از خریدن ماهی و میگو، آن ها را سریعاً بسته‌ بندی کنید و درون فریزر قرار دهید. اگر زمان زیادی برای رساندن آن ها به منزل طول می ‌کشد، تا رسیدن به خانه درون محفظه‌ ای پر از یخ قرارشان دهید و اگر به صورت یخ زده تهیه‌ شان می‌ کنید، قبل از باز شدن یخ شان، آن ها را به فریزر برسانید.

2- بسته ها را به اندازه نیاز روزانه‌ تان آماده کنید تا مجبور به باز کردن چند باره یخ آن ها نشوید زیرا این کار باعث فساد محصولات دریایی می‌ شود.

3- ماهی یا میگوی تازه را بعد از شستن و قبل از طبخ، درون دستمالی نخی قرار دهید و چند ساعتی داخل یخچال بگذارید. با این کار هم از فساد و بدبو شدن ‌شان جلوگیری کرده‌ اید و هم باعث شده‌ اید که هنگام سرخ کردن روغن کمتری ببرند.

4- هوای درون بسته‌ های حاوی ماهی و میگو را قبل از قرار دادن در فریزر با دقت خالی کنید.

5- نگهداری ماهی یا میگو بیشتر از 2 روز درون یخچال و بیشتر از 4 ماه داخل فریزر توصیه نمی‌ شود.

منبع: RD & eHow

ترجمه: ندا احمدلو

* مطالب مرتبط:

ماهی های چرب بهترند

انواع ماهی های خوراکی ما

ماهی گران، مغذی تر است؟

آزاد یا پرورشی؛ ماهی بخورید

فرق ماهی تازه با ماهی مانده و فاسد

ماهی و سبزی؛ پیشگیری از آسم

چرا ماهی ؟

ماهی را با ماست نخورید

فواید غذاهای دریایی بیش از خطرات آنها

فواید روغن ماهی

فواید تغذیه‌ای ماهی کیلکا

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.