وقتي تلويزيون از خودش انتقاد مي‌کند!

سوژه ساختن يک برنامه انتقادي حتي پاي انتقاد از مديران و مسئولان تلويزيون را هم به برنامه باز کرده و اين يکي از بهترين اتفاق‌هايي است که در سال‌هاي اخير در حوزه طنز تلويزيون افتاده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

وقتي تلويزيون از خودش انتقاد مي‌کند!

نگاهي به مجموعه "ساختمان پزشکان"


سوژه ساختن يک برنامه انتقادي حتي پاي انتقاد از مديران و مسئولان تلويزيون را هم به برنامه باز کرده و اين يکي از بهترين اتفاق‌هايي است که در سال‌هاي اخير در حوزه طنز تلويزيون افتاده است.


شايد خوشبين‌ترين مخاطبان تلويزيون و آنهايي که سابقه و کارنامه سروش صحت را دنبال مي‌کنند هم تصور نمي‌کردند که او در "ساختمان پزشکان" اين قدر نسبت به مجموعه قبلي‌اش پيشرفت کند. "چارخونه" مجموعه‌اي ضعيف با ايده‌هايي تکراري و قديمي بود. اما "ساختمان پزشکان" هم در ايده و طرح و هم در فيلمنامه و ساختار نسبت به "چارديواري" گامي به پيش محسوب مي‌شود.               

يکي از مهمترين وجه اين مجموعه که متن‌هايش زير نظر پيمان قاسمخاني نوشته مي‌شود بعد انتقادي آن است. نگاهي جدي به مسائل اجتماعي و روابط فردي و خانوادگي در "ساختمان ..." وجود دارد.

در بخش‌هاي اخير سوژه ساختن يک برنامه انتقادي حتي پاي انتقاد از مديران و مسئولان تلويزيون را هم به برنامه باز کرده و اين يکي از بهترين اتفاق‌هايي است که در سال‌هاي اخير در حوزه طنز تلويزيون افتاده است.

مسئولان تلويزيون با کمي سعه صدر تلاش کردند مشکل و سوء تفاهم‌هايي را که انتقاد به دنبال دارد مطرح کنند، در سال‌هاي اخير مجموعه هاي طنز روندي معيوب را طي مي‌کردند، به شدت خنثي شده بودند و جز مطرح کردن مسائل پيش پاافتاده در آنها اتفاقي رخ نمي‌داد. حالا و در دهه 90 پيمان قاسمخاني توانسته پس از "پاورچين" دوباره فصلي تازه در اين حوزه به وجود بياورد.

“ساختمان پزشکان" تيم بازيگري متفاوت و تازه، نگاهي جذاب در روايت و قصه گويي دارد. استفاده از نريشن در قسمت‌هاي اوليه به خوبي اتفاق مي‌افتاد اما متاسفانه ادامه پيدا نکرد.

ساختمان پزشکان" تيم بازيگري متفاوت و تازه، نگاهي جذاب در روايت و قصه گويي دارد. استفاده از نريشن در قسمت‌هاي اوليه به خوبي اتفاق مي‌افتاد اما متاسفانه ادامه پيدا نکرد.

اشاره‌هاي ظريف به مشکلات روابط زوج‌ها و حتي انتقاد از رفتارهاي نادرست والدين از بخش‌هاي جذاب مجموعه است که در دل داستان‌هايي شيرين روايت مي‌شوند. حتي شخصيت اصلي مجموعه نيما افشار (بهنام تشکر) آميزه‌اي متفاوت از ويژگي‌هاي درست و نادرست اخلاقي است، گاهي مظلوم و گاهي منفعت طلب؛ اين‌ها است که شخصيت هاي مجموعه ر ا باورپذير مي کند.

پديده مجموعه تا امروز شقايق دهقان است که پس از سال ها تيپي تازه را در اين مجموعه با هوشمندي فوق العاده بازي کرده. تيپ منشي دست و پاچلفتي که گاهي در حل مشکلات عجيب و غريب مهارت دارد! "ساختمان پزشکان" نشان مي‌دهد سروش صحت بيش از آنکه نويسنده خوبي باشد کارگردان خوبي است. مي‌داند چه بازيگري را براي چه نقشي انتخاب کند، چطور از بازيگرهايش بازي بگيرد، هوشنگ حريرچيان عالي است و هومن برق نورد بسيار مسلط. شقايق دهقان، بيژن بنفشه خواه و بهنام تشکر هم حضوري دلنشين در مجموعه دارند. فضاسازي ها، ريتم مجموعه و جنس شوخي‌ها هم قابل قبول است.

“ساختمان پزشکان" خيلي زودتر از آنچه فکرش را مي کرديم مورد توجه قرار گرفت و ديده شد و اين روزها يکي از پربيننده‌ترين مجموعه هاي تلويزيون است. اميدواريم گروه نويسندگان مجموعه در ادامه راه گرفتار مصحلت‌انديشي و تکرار نشوند تا دستاوردهاي اين مجموعه از بين نرود. شايد در پايان دهه 90 از ميان خيل مجموعه هاي طنز شبانه "ساختمان پزشکان" در يادها بماند.

سينما و تلويزيون تبيان


منبع:شبکه ايران

مطالب مرتبط مجموعه : اخبار سال 1389
آخرین مطالب سایت