«تصميم كبري» قصه مي‌شود

معاون آموزش ‌و ‌پرورش: برنامه‌اي براي حذف زندگينامه شاهان از كتب تاريخ نداريم . «حسنك كجايي» و«تصميم كبري» به‌جاي عنوان درسي، قصه مي‌شوند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

«تصميم كبري» قصه مي‌شود 


معاون آموزش ‌و ‌پرورش:  برنامه‌اي براي حذف زندگينامه شاهان از كتب تاريخ نداريم . «حسنك كجايي» و«تصميم كبري» به‌جاي عنوان درسي، قصه مي‌شوند. 

رييس سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي وزارت آموزش و پرورش گفت: برنامه‌اي براي حذف زندگينامه پادشاهان از كتاب تاريخ نداريم هر چند معتقديم گذشته مي‌تواند محل تجربه‌آموزي براي آينده باشد و از اين لحاظ به تاريخ نياز داريم، اما برنامه‌ها بايد روزآمد و سازگار با فضاي زندگي امروز باشد تا بتوانيم دانش‌آموزان را براي فردا تربيت كنيم.

حجت الاسلام والمسلمين محي‌الدين بهرام محمديان در گفت‌وگو با خبرنگار«آموزش و پرورش» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اشاره به جزئيات برنامه‌هاي سند و درس ملي آموزش و پرورش و وجود محتوايي چون " كوكب خانم" و" حسنك كجايي" كه برخي تعصب زيادي نسبت به حذف اين محتوا نشان مي دهند گفت: اين مطالب بايد در قالب قصه ارائه و به عنوان تم‌هاي سمبليك داستانهاي فارسي كه مربوط به دهه‌هاي گذشته است، ارائه شود چراكه نمي تواند محتواي درسي باشد.

وي افزود: امروز بايد محتوايي به عنوان درس به دانش آموزان ارائه شود كه جاذبه "حسنك كجايي" و " تصميم كبري" را داشته باشد اما در عين حال با مطابق با زمان امروز باشد و بتواند مهارت زندگي امروزي را به فرد آموزش دهد.

رييس سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزش آموزش و پرورش عنوان كرد:رويكرد آموزش و پرورش در تحول بنيادين بر اين مبناست كه حداقل 50 درصد از دانش‌آموزان بتوانند وارد رشته‌هاي فني و حرفه‌اي و مهارتي شوند.

وي ادامه داد: بر اين اساس در ايران 1404 انتظار داريم فردي كه از آموزش و پرورش فارغ التحصيل مي‌شود حداقل در يك مهارت آموزشهاي لازم را به گونه‌اي دريافت كرده باشد كه چنانچه نخواهد وارد آموزش عالي شود براي جذب بازار كار وارد شود.

معاون وزير آموزش و پرورش اظهار كرد: در برنامه درس ملي به شناسايي استعدادهاي دانش‌آموزان توجه شده و در كنار برنامه‌ها و دروس اجباري برنامه‌ و دروس اختياري را نيز در قالب برنامه تمركززدايي پيش‌دستي كرديم كه با هدف پاسخگويي به نيازهاي افراد متناسب با تفاوت فردي و منطقه‌اي آنها تدوين شده است.

اگر آموزش و پرورش خوب داشته باشيم آموزش و پرورش خوب و به تبع آن نظام اداري، سياسي خوب خواهيم داشت و از اين اصلاح و تحول در فرآيندها به يك هدف عمده كه تغيير آن ملت‌سازي است مي‌رسيم كه در راستاي اين بهسازي تمامي نظامهاي

فرهنگي، اجتماعي، اداري، اقتصادي، بهداشتي متحول خواهد شد.

رييس سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي وزارت آموزش و پرورش با بيان اينكه پوشش آموزش به تنهايي كافي نيست بلكه بايد همه امكانات در اختيار تعليم و تربيت قرار گيرد، تصريح كرد:كيفيت آموزش مطلوب مورد تاكيد برنامه‌هاي جديد آموزش و پرورش است.

محمديان بيان كرد: آموزش و پرورش به تنهايي متولي تربيت در جامعه نيست بلكه خانواده، رسانه‌هاي جمعي، آحاد اجتماع و حاكميت در اين امر سهيم هستند كه بايد براي تحقق اهداف عالي تعليم و تربيت همسو با يكديگر حركت كنند.

وي گفت:اگر آموزش و پرورش خوب داشته باشيم آموزش و پرورش خوب و به تبع آن نظام اداري، سياسي خوب خواهيم داشت و از اين اصلاح و تحول در فرآيندها به يك هدف عمده كه تغيير آن ملت‌سازي است مي‌رسيم كه در راستاي اين بهسازي تمامي نظامهاي فرهنگي، اجتماعي، اداري، اقتصادي، بهداشتي متحول خواهد شد.

به گفته وي توليد محتواي آموزشي از سوي معلمان يكي از برنامه‌هايي است كه در آموزش مورد تاكيد قرار گرفته و بر اين اساس بخشي از توليد محتوا بايد از سوي معلمان انجام شود و از مربي و معلمان يك تلقي ديگري تعريف شده است.

معاون وزيرآموزش و پرورش افزود: در سند ملي آموزش و پرورش معلم تنها مولفه ياد دهنده نيست بلكه يك راهبر آموزشي و تربيتي است كه هم ياد مي‌گيرد و هم ياد مي‌دهد و هم چرخه يادگيري را هدايت مي‌كند و بخشي از توليد محتوا به عهده معلمان گذاشته شده است.

محمديان تصريح كرد: در برنامه سند ملي آموزش و پرورش تلقي كه از مدير مدرسه وجود دارد تغيير كرده و بر اين اساس نقش مدير آموزش را به عنوان راهبر آموزشي در بين معلمان ايفا مي‌كند و مي‌تواند مقررات آموزشي را متناسب با محيط مدرسه را وضع كند و در عين حال يك رابطه فرهنگي در محله است.

در سند ملي آموزش و پرورش معلم تنها مولفه ياد دهنده نيست بلكه يك راهبر آموزشي و تربيتي است كه هم ياد مي‌گيرد و هم ياد مي‌دهد و هم چرخه يادگيري را هدايت مي‌كند و بخشي از توليد محتوا به عهده معلمان گذاشته شده است.

وي خاطرنشان كرد: برنامه سند ملي از يك ظرفيت خود بهسازي برخوردار است و در يك بازه زماني هر 10 سال مي‌تواند خود را ترميم كند لذا مي‌توان گفت خود را ارزيابي كرده و متناسب با نيازها و تحولات روز و شاخصهاي آموزشي و تربيتي بازبيني شود.

وي با اشاره به برخي انتقادها مبني بر فراهم نبودن شرايط اجرايي نظام تحولي آموزش و پرورش همچنين گفت: وجود برخي مشكلات و موانع را قبول داريم اما اين امر نبايد ما را از آغاز تحول بنيادين باز دارد چرا كه تغييرات بايد از يك نقطه آغاز شود و به تدريج موانع و مشكلات آن رفع شود.

رييس سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي وزارت آموزش و پرورش تصريح كرد: عليرغم وجود موانع درون، برون مدرسه‌اي و موانعي كه دشمنان فراهم مي‌كنند بايد به گونه‌اي برنامه‌ريزي كنيم كه بتواند در مقابل مزاحم هاي پيام‌رسان ايستاده و در عين حال به اهداف خود نايل شود.

معاون وزير آموزش و پرورش خاطرنشان كرد: آموزش و پرورش توانمند و موفق، آموزش‌ و پرورشي نيست كه تنها به ويژگي‌هاي مشترك توجه كند، بلكه آموزش و پرورشي موفق است كه بتواند در جهت تامين عدالت آموزش به تفاوت‌هاي فردي و استعدادهاي شخصي توجه كرده و زمينه‌هاي شكوفايي آنها را فراهم كند.

وي ادامه داد: عدالت آموزش خبر و نيازهاي اولويت‌دار و ضروري براي رشد و اعتلاي همه‌جانبه انسانهاست كه در برنامه درس ملي به نوعي به اين عدالت آموزش پاسخ داده شده است كه در صورت تحقق اين برنامه بسترهاي توسعه عدالت آموزش فراهم مي‌شود.

محمديان در پايان خاطرنشان كرد: در برنامه درس ملي، دانش‌آموز ايراني فارغ از اينكه فرزند چه كسي است، چه جنسيتي دارد، و از كدام طبقه اجتماعي است بايد از آموزش و پرورش با كيفيت بهره‌مند باشد كه هدف نهايي برنامه درس ملي تحقق عدالت آموزش در جهت ارايه آموزش‌هاي باكيفيت به همه فرزندان اين مرز و بوم است.

بخش اجتماعي تبيان


منبع: ايسنا

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت