تغذيـه ي سالــم، مغز سالـــم

مغز، بيش از 20 درصد کل انرژي مصرفي بدن را مصرف مي ‌کند و بايد همه نوع مواد معدني و ويتامين ‌ها را دريافت کند. ويتامين‌ هاي B، E، C و منيزيم مهم ‌ترين گروه‌ هاي ويتامين و مواد معدني مورد نياز مغز هستند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تغذيـه ي سالــم، مغز سالـــم


مغز، بيش از 20 درصد کل انرژي مصرفي بدن را مصرف مي ‌کند و بايد همه نوع مواد معدني و ويتامين ‌ها را دريافت کند. ويتامين‌ هاي B، E، C و منيزيم مهم ‌ترين گروه‌ هاي ويتامين و مواد معدني مورد نياز مغز هستند.


تغذيه ي مناسب بر عملکرد همه ي اعضاي بدن تأثير مثبت دارد و تغذيه ي نامناسب در روند کار همه ي اعضاي بدن اختلال به وجود مي ‌آورد. از سويي مبارزه با برخي بيماري ‌ها نيز به کمک تغذيه ي درست کار راحت ‌تري است. مغز نيز از اين قاعده مستثني نيست.

در تغذيه نکاتي وجود دارد که رعايت روزانه ي آن ها به عملکرد بهتر مغز کمک مي‌ کند. اين نکات را در زير مي خوانيد:

 

1- رژيم غذايي متعادل داشته باشيد

مغز پيچيده‌ ترين عضو در بدن انسان است و اگر فکر کنيم که يک يا دو ماده ي غذايي براي مغز معجزه مي ‌کند، سخت در اشتباهيم.

مغز به حجم انبوهي از مواد معدني، ويتامين‌ ها و مواد مغذي نياز دارد تا بتواند عملکردي درست داشته باشد.

پس، دقت کنيد بيش از اندازه يک غذا را مصرف نکنيد که باعث شود از غذاهاي ديگر غافل شويد.

 

2- پروتئين به مقدار کافي مصرف کنيد

نه بدن و نه مغز هيچ کدام بدون ذخيره ي انرژي کافي نمي ‌توانند فعاليت کنند. اين انرژي زماني به دست مي ‌آيد که ما علاوه بر کربوهيدرات و چربي مقادير کافي پروتئين دريافت کنيم.

اگر گياهخوار هستيد بايد حتما به دنبال منابع گياهي پروتئين باشيد تا اين نياز مهم بدن و مغز را تأمين کنيد. گونه ‌اي از رژيم غذايي را در پيش بگيريد که در آن مقادير کافي پروتئين لحاظ شده باشد.

 

3- چربي ‌هاي درست را مصرف کنيد

چربي ‌ها در مغز تأثير محافظتي مهمي دارند و در توليد غشاي سلول‌ هاي عصبي نيز بسيار مؤثر هستند. بنابراين، مغز به مقادير کافي از چربي هم نياز دارد. اين کار به وسيله ي چربي ‌هاي مخصوص که با اين عمل سازگاري يافته ‌اند، انجام مي ‌شود.

چربي‌ هاي امگا 3 و امگا 6، اين گونه از چربي ‌ها را تشکيل مي ‌دهند. گنجاندن منابع غذايي حاوي اين گونه چربي‌ ها در رژيم غذايي يکي از مهم ‌ترين کارهايي است که مي ‌توانيد براي سلامت مغز خود انجام دهيد.

 

4- ويتامين‌ ها و مواد معدني در اولويت هستند

مغز، اتاق کنترل بدن است و بيش از 20 درصد کل انرژي مصرفي بدن را مصرف مي ‌کند و بايد همه نوع مواد معدني و ويتامين ‌ها را دريافت کند.

مغز به حجم انبوهي از مواد معدني، ويتامين‌ ها و مواد مغذي نياز دارد تا

بتواند عملکردي درست داشته باشد

ويتامين‌ هاي B، E، C و منيزيم مهم ‌ترين گروه‌ هاي ويتامين و مواد معدني مورد نياز مغز هستند، تا آن را همواره پر انرژي و فعال نگه‌ دارند. مواد غذايي که قند خون را به کندي و به طور پيوسته بالا مي ‌برند، منبع خوبي از انرژي براي مغز هستند.

 

5- از سموم و مواد آسيب ‌زا پرهيز کنيد

لازم به يادآوري نيست که بايد از آن دسته از مواد غذايي که آفت کش ‌ها بر آن ها اثر گذاشته‌ اند، به هر صورتي پرهيز کرد. مزه‌ ها و رنگ ‌هاي مصنوعي نيز همانند آفت کش ‌ها و اسيدهاي چرب ترانس و غذاهايي که براي پخت ‌شان از دماهاي بسيار بالا يا چند بار داغ و سرد کردن روغن استفاده شده، مضر هستند.

 

6- مکمل‌ ها، تحت نظر پزشک

اين که بخواهيم همه‌ ي ويتامين ‌ها و مواد معدني مورد نياز بدن ‌مان را از منابع غذايي تأمين کنيم، هميشه و براي همه ي افراد و به خصوص سالمندان، خانم‌ هاي باردار و ورزشکاران کار راحتي نيست و براي همين لازم است گاهي اوقات، زير نظر پزشک يا متخصص تغذيه،  بعضي از آن ها را در بدن با مصرف مکمل‌ ها بالاتر ببريم.

 

7- ورزش کنيد

با وجودي که ورزش کردن يک سفارش تغذيه‌ اي نيست؛ ولي، در حفظ سلامتي بسيار مفيد است. زماني که ورزش مي ‌کنيد، جريان خون در همه اعضاي بدن از جمله مغز بيشتر مي ‌شود و اين فرصتي براي مغز است که انرژي بيشتري دريافت کند. فايده ديگر ورزش اين است که سطوح چربي را در بدن پايين مي‌ آورد. پژوهش ‌ها نشان داده ‌اند که تجمع چربي به خصوص در شکم بر عملکرد بدن و مغز تأثير منفي مي ‌گذارد.

 

بخش تغذيه و آشپزي تبيان


منبع: ماهنامه ي دنياي تغذيه

 

مطالب مرتبط:

تقويت حافظه با غذاها

جلوگيري از آلزايمر با مواد غذايي

غذاهاي تقويت كننده حافظه (1)

غذاهاي تقويت كننده حافظه (2)

قبل از امتحان رياضي، کاکائو بخوريد

غذاهاي مفيد براي افزايش حافظه‌

تاثير تغذيه در افزايش بازدهي هوشي

20 بخوريد، 20 بگيريد

تاثير غذا بر حافظه

در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط مجموعه : توصیه های تغذیه ای
آخرین مطالب سایت