چگونه استغفار کنيم ؟

براي اينکه اين راه را طي کنيم، اوّلين شرط آن است خود را معطّر کنيم. معطّر کردن به اين است که از بوي بد برهيم، يا بدبو نباشيم، يا اگر بوي بدي داشتيم و داريم آن را با عطر برطرف کنيم. وجود مبارک اميرالمؤمنين طبق نقل مرحوم شيخ طوسي از رسول گرامي «عليهما آلاف
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چگونه استغفار کنيم؟


با استغفار، خود را معطر کنيد تا بوي بد گناه شما را رسوا نکند، يک انسان گناهکار، بدبو است و قيامت بوي بد عدّه‌اي ظهور مي‌کند. آنها که معطرند و خوشبو هم براي خود راحتي آفريده‌اند هم براي ديگران.


کلامي از علامه جوادي آملي

رجب ماه رحمت و استغفار از محضر حي داور است . براي آنکه شيوه طلب و آمرزش را بدانيم توجه شما عزيزان را به رهنمود هاي حضرت آيت الله جوادي آملي(دامت برکاته) جلب مي نماييم .

 

استغفار برطرف کننده بوي بد گناه

براي اينکه اين راه را طي کنيم، اوّلين شرط آن است خود را معطّر کنيم. معطّر کردن به اين است که از بوي بد برهيم، يا بدبو نباشيم، يا اگر بوي بدي داشتيم و داريم آن را با عطر برطرف کنيم. وجود مبارک اميرالمؤمنين طبق نقل مرحوم شيخ طوسي از رسول گرامي «عليهما آلاف التحية و الثناء» نقل مي‌کند آن حضرت فرمود: «تُعطِّروا بِالاِستغْفار لا تَفْضِحنکم رَوائحَ الذُّنوبِ» يعني با استغفار، خود را معطر کنيد تا بوي بد گناه شما را رسوا نکند، يک انسان گناهکار، بدبو است و قيامت بوي بد عدّه‌اي ظهور مي‌کند. آنها که معطرند و خوشبو هم براي خود راحتي آفريده‌اند هم براي ديگران، اگر کسي گناه نکرد معطّر است، اما اگر خداي ناکرده آلوده شد، قبل از هر چيز شايسته است خود را با استغفار معطّر کند.

 

دو ذکر براي رفع دين

?- «اللّهمّ أغْنِنِي بِحَلالک عَنْ حَرامِک و أَغْنِنِي بِفَضْلِک عَمَّن سِواک».

«خداوندا، به حلال خود مرا از حرامت بى‏نياز کن، و به فضل خودت مرا از غير خودت بى‏نياز کن».

?- «سبحان اللَّه العظيم و بحمده استغفر اللَّه و أسأله من فضله».

سپاس خداوند را که منزه است و از او طلب مغفرت و فضل را خواستارم»(الآداب الدينية للخزانة المعينية، ص: ???) 

امام باقر (ع ) فرمود: هر که دنبال نماز واجب پيش از آن که دو پاى خود تا کند سه بار بگويد: استغفر الله الذى لا اله الا هو الحى القيوم ذوالجلال و الاکرام و اتوب اليه، خداوند عزوجل گناهانش را بيامرزد، گرچه مانند کف دريا باشند

ثواب هفتاد بار استغفار

حضرت امير المؤمنين عليه السّلام فرمود: هر کس هنگام سحر، هفتاد بار استغفر اللَّه بگويد جزو افرادي که خدا در شأنشان فرموده: «وَ بِالْأَسْحارِ هُمْ يَسْتَغْفِرُونَ» خواهد بود. (ارشاد القلوب ترجمه رضايي ج?ص??? )

 

استغفار بعد از نماز واجب

امام باقر (ع ) فرمود: هر که دنبال نماز واجب پيش از آن که دو پاى خود تا کند سه بار بگويد: استغفر الله الذى لا اله الا هو الحى القيوم ذوالجلال و الاکرام و اتوب اليه (آمرزش مى خواهم از خدايى که نيست شايسته ستايشى جز او، زنده و پاينده است ، صاحب جلالت و اکرام است ، و به او باز گردم )، خداوند عزوجل گناهانش را بيامرزد، گرچه مانند کف دريا باشند.

 

کليد آمرزش گناهان

امام صادق (ع ) فرمودند: هيچ مؤمنى نيست که در شبانه روز مرتکب چهل گناه کبيره شود، آن گاه با پشيمانى بگويد: استغفر الله الذى لا اله الا هو الحى القيوم بديع السموات و الارض ذالجلال و الاکرام و اسئله ان يتوب على، از خداوندى که جز او خدايى نيست، زنده است و قيوم و پديده آورنده آسمان ها و زمين ، که بزرگ و عزيز است ، آمرزش خواسته و از او مى خواهم مرا ببخشد)، مگر اين که خداوند آن گناهان را مى آمرزد. (ثواب الاعمال ، ص ???)

بخش اخلاق و عرفان اسلامي تبيان


منبع : حوزه نيوز

 

در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت