امامزاده اي در پيچ و خم کوه ها

اگر اهل سفر به شمال و گذر از جاده هراز باشيد، حتما بارها از مقابل بارگاه امامزاده هاشم گذشته ايد. زيارتگاهي که در پيچ و خم اين جاده کوهستاني قرار دارد و خيلي از مسافران تهران آمل در گردنه معروف امامزاده هاشم به زيارت آن مي روند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

امامزاده اي در پيچ و خم کوه ها


 

اگر اهل سفر به شمال و گذر از جاده هراز باشيد، حتما بارها از مقابل بارگاه امامزاده هاشم گذشته ايد. زيارتگاهي که در پيچ و خم اين جاده کوهستاني قرار دارد و خيلي از مسافران تهران آمل در گردنه معروف امامزاده هاشم به زيارت آن مي روند.

 


 

 

امامزاده هاشم را بايد در شمال غرب جاده هراز ببينيد که با مرکز شهر دماوند 20 کيلومتر فاصله دارد. آن حضرت از نوادگان امام حسن مجتبي(ع) است و نقل است که بناي ساختمان به وسيله منوچهرخان در سال 1830 ميلادي انجام شده اما بناي بقعه را به علت اينكه مداخل خوبي دارد هرچند سال يك بار تعمير و نوسازي كرده‌اند از اين رو بافت اصلي بقعه به كلي به هم خورده است.

در جنگ جهاي اول و نهضت جنگل اين بقعه آسيب فراوان ديد بعد از كشيدن راه شوسه بقعه كنار شاهراه اصلي شمال قرار گرفت و ساختمان جديدي براي آن ساخته شد. زلزله 31 خرداد 1369 گيلان بناي اين امامزاده را به شدت تخريب كرد اما بازسازي هاي پي در پي آن، زيارتگاه امامزاده هاشم را به جايي رساند که در حال حاضر داراي كتابخانه، مجموعه اداري، غسالخانه، كشتارگاه و درمانگاه است. بنا بر شواهد در گذشته در کنار اين بقعه کاروانسرايي و جود داشته که در تخريب شده اما ماکسيم سيرو ، در کتاب کاروانسراهاي ايران به اين کاروانسرا اشاره کرده است.

اگر مسافر اين جاده شديد و به زيارت امامزاده هاشم رفتيد، پيشنهاد مي کنيم سري هم به منطقه تفريحي اليمستان بزنيد که جاده آن در نزديکي امامزاده قرار دارد.

در کنار امامزاده يک جاده فرعي به سمت راست وجود دارد که تا به روستاي لهاش و منطقه اليمستان مي رسد. اين روستا دهي از دهستان چلاو بخش مرکزي شهرستان آمل است که در 42 هزارگزي جنوب آمل قرار گرفته است. آن هم در کوهستاني جنگلي و معتدل مرطوب.

تمام گردشگراني که يک بار پا به اين جنگل مه آلود گذاشته اند معتقدند جنگل اليمستان براي پياده روي و گردش يک روزه عالي ترين گزينه است. به شرطي که کفش و لباس مناسب همراه داشته باشيد و البته نوشيدني و خوردني را هم فراموش نکنيد!

روستاي اليمستان يکي از بکرترين روستاهاي شمال است که هنوز هم آب مردم آن از چشمه تامين مي شود و محصول آن غلات، لبنيات و عسل است. بيشتر ساکنان اين روستا زراعت و گله داري مي کنند و عده اي هم به توليد صنايع دستي، کرباس و شالبافي مشغولند. راه مالرويي که از اين روستا مي گذرد عبور و مرور را قدري سخت کرده و به همين دليل اکثر سکنه آن در زمستان در شهر آمل سکونت مي کنند.

اما از همه اين ها گذشته، قله اليمستان هم يکي ديگر از جاذبه هاي اين روستا است که در زمستان و بهار کوهنوردان زيادي را به خود جذب مي کند. قله اي که حدود ???? متر ارتفاع دارد و يکي از بهترين گزينه هاي کوهنوردي در زمستان به شمار مي رود. اگر اهل کوهنوردي باشيد، اين قله با تمام جاذبه هاي طبيعي اطرافش بهترين گزينه سفر کوهنوردي شما به شمار خواهد رفت. در کل مسير دامنه شرقي، قله دماوند در پيش چشمان ما است و هر لحظه با شما حرکت مي کند. اما شايد از همه جالب تر منطقه نقش پاي رستم باشد که تعجب همه کوهنوردان را بر مي انگيزد. نرسيده به قله جاي دو شهاب سنگ بزرگ ديده مي شود که حفره هايي به عمق 10 متر ايجاد کرده اند. بوميان منطقه افسانه اي زيبا براي اين چاله ها دارند. آنها معتقدند اين گودال ها جاي زانوهاي رستم است که در اين منطقه زانو زده و از آب دريا نوشيده است.

 

 

رستم زاد

بخش گردشگري تبيان

 

مطالب مرتبط مجموعه : استان خراسان رضوی
آخرین مطالب سایت