تنها شما خلاقش مي کنيد

خلاقيت يك ويژگي هيجان‌انگيز است. افراد به رگه‌هايي از خلاقيت كه در كارها و تصميم‌گيري‌ها از خود نشان داده‌اند مي‌بالند و آن را براي ديگران تعريف مي‌كنند. به طور معمول نيز خلاقيت ديگران در هر حوزه‌اي مطلوب تلقي و نزد همگان با تحسين و استقبال مواجه مي‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تنها شما خلاقش مي کنيد


خلاقيت يك ويژگي هيجان‌انگيز است. افراد به رگه‌هايي از خلاقيت كه در كارها و تصميم‌گيري‌ها از خود نشان داده‌اند مي‌بالند و آن را براي ديگران تعريف مي‌كنند. به طور معمول نيز خلاقيت ديگران در هر حوزه‌اي مطلوب تلقي و نزد همگان با تحسين و استقبال مواجه مي‌شود.

همه مي‌دانند زندگي امروزي ما به يمن خلاقيت‌هايي كه در مسير پيشرفت علم و تكنولوژي و ساخت وسايل رفاهي نوين به كار گرفته شده دلپذير و راحت‌تر از گذشتگان است و اين شرايط را مديون ايده‌هاي خلاقانه مخترعان و پيگيري و ممارست دانشمندان هستيم.

خلاقيت برخلاف نبوغ يك ويژگي اكتسابي است و باز هم برخلاف نوابغ كه گاه زندگي متلاطم و ناخوشايندي داشته‌اند افراد خلاق اغلب موفقند، به دليل قدرت ابتكارشان در برابر مشكلات تسليم نمي‌شوند و زندگي سالم‌تري دارند، از نظر مادي پيشرفت مي‌كنند و در مجموع از زندگي دلخواه و رشك‌برانگيز برخوردارند. پس از اكتسابي بودن نكته مهم درباره خلاقيت شرايط و سن شكل‌گيري زمينه‌هاي آن در آدمي است. معروف است كه كودكان و دانشمندان در يك ويژگي مشتركند: كنجكاوي و سوال كردن ناشي از آن.

يافتن والديني كه دلشان نخواهد فرزندي خلاق يا حتي نابغه داشته باشند دشوار است، اما والديني كه براي پرورش خلاقيت در ذهن و رفتار فرزندشان كاري بكنند و برنامه داشته باشند هم كميابند. بنا به علم روان‌شناسي خلاقيت در كودكي شكل مي‌گيرد و ابداعات و اختراعات در بزرگسالي. در حقيقت نتيجه بازگشت و انعكاس آميخته با عقل و تدبر از روحيه كنجكاوي كودكانه است.نقش والدين در پرورش خلاقيت كودكان و زمينه‌سازي براي موفقيت‌هاي آينده فرزندان انكارناپذير است و همواره بر آن تاكيد مي‌شود. در ادامه توصيه‌هاي روان‌شناسان براي ايجاد و تقويت خلاقيت در كودكان براي والدين را آورده‌ايم كه بالطبع بايد در حد امكان و مناسب با شرايط سني فرزند به كار گرفته شود.

 

نکته ي اول 

پژوهش ها نشان مي دهد که کودکان بيشتر از آنکه تأثير پذير باشند ، مبتکر و خلاق هستند . بر اساس نظريه هاي k,dk،" کودک در تعامل خلاق و فعال با محيط ، خود را به تدريج سامان مي دهد".

اين قوه ي ابتکاري کودکان هرگاه به صورت هدفمند و صحيح تربيت شود به عملي مؤثر در رشد و شکل گيري شخصيت عالي کودکان اثر مي گذارد. " به نظرمي رسد که خلاقيت و رفتار اکتشافي به عنوان تجلي آشکار کنجکاوي است. "  يا روان شناس ديگري به معلمان و والدين توصيه مي کند که کودکان را به پرسيدن تشويق نمايند تا ذهن کاوشگري در آن ها به وجود آيد . پس والدين بايد توجه کنند که هر غذاي رفتاري و گفتاري که به کودک بدهند ، همان داده ها را پس خواهند گرفت . "

 

والدين محترم بدانند که قصه ها براي کودکان حکم الگوي پدر و مادر را دارند و شايد در بعضي از موارد قدرت تأپذيري قصه ها بر شکل گيري شخصيت کودکان بسيار قوي تر ازصحبت هاي والدين باشد

نکته ي دوم

والدين محترم بدانند که قصه ها براي کودکان حکم الگوي پدر و مادر را دارند و شايد در بعضي از موارد قدرت تأپذيري قصه ها بر شکل گيري شخصيت کودکان بسيار قوي تر ازصحبت هاي والدين باشد . از همين رو مي توان در ميان لابلاي قصه ها و داستان هاي گوناگون خميرمايه و جوهر شخصيت کودکان را شکل بخشيد و آن ها را مطابق الگوي قهرمانان قصه ها و داستان ها تربيت کرد.

 

نکته ي سوم

رشد باورها و تفکر اقتصادي کودکان براي رشد اقتصادي آينده ي آن ها بسيار حائز اهميت است . متخصصان علوم ترتبيتي بر نقش آموزه ها و اطلاعات اقتصادي درسنين پايين به کودکان تأکيد مي ورزند .

 تجربه هاي اوليه ي کودک به روند پيشرفت مي افزايد و منجر به گذر به مرحله ي بعدي رشد مي شود .

نکته ي چهارم

هميشه بايد سعي شود با کلمات و صحبت هاي دلنشين ، کودکان را به رويدادهاي زندگي و دنياي کودکانه ي خود  اميدوار و با انگيزه نگه داشت .

کودکان در دل خود از والدين انتظاراميد ، شور و اشتياق را دارند ، زيرا احساسات و روح لطيف آن ها قادر به درک محدوديت ها و محالات نيست . از ميان قصه ها مي شود خيلي چيزها به کودکان آموخت.

 

نکته ي پنجم

تحقيقات روان شناسان نشان مي دهد که کودکاني که در دوران نخستين زندگي خود بازي تخيلي مي کنند در سال هاي آينده زندگي خود داراي تفکر خلاق تر و توان بيشتر در حل مسائل هستند .

 

 تفکر خلاق در همگان وجود دارد و تفاوت افراد در اين زمينه بدون ترديد کمي است نه کيفي به همين دليل تفکر خلاق آموختني است .

کودک شما خلاق است ؛ همه ي کودکان خلاق هستند. خواندن داستان ها و کتاب هايي که داراي قصه هاي شورانگيزو تصاوير رنگي هستند در پرورش خلاقيت کودکان شما نقش بسيار مهمي دارد . شما مي توانيد با خواندن داستان هاي مختلف هر چيزي را که بخواهيد در ذهن  کودک خود جاي دهيد و او را با دنياهاي مختلف آشنا سازيد.

شنيدن داستان هاي ساخته شده ي خودتان خيلي خوب است و ممکن است خيلي بهتر باشد، زيرا اين عمل زاويه ي ديد کودک و خلاقيت او را بيشتر مي کند . هر داستاني که مي تواند پشتيبان ايجاد تخيل در کودک شما شود لازم است که گفته شود . چون کودک شما از طريق تخيل با محيط پيرامون ارتباط بر قرار مي کند و مانند افراد بالغ از قدرت عقلگرايي و تشخيص عقلاني و منطق مانند بزرگان محروم است . منطق کودک تخيل اواست .   

هر شب قصه اي براي کودک خود تعريف کنيد ، هر چند کوتاه و ساده تا رفته رفته شاهد تغيير در رفتار و بينش و گفتار کودک خود باشيد

نکته مهم پاياني که به والدين عزيز بايد گفته شود اين است که اگر به فکر رشد خلاقيت و اعتماد به نفس کودکان خود علاقمند هستند ، از زمان و وقت تفريحات بي ثمر بزنيد و تا آنجا که مي توانيد براي قصه گويي به فرزندان برنامه ريزي و وقت بگذاريد . هر شب قصه اي براي کودک خود تعريف کنيد ، هر چند کوتاه و ساده تا رفته رفته شاهد تغيير در رفتار و بينش و گفتار کودک خود باشيد.

 

فرآوري: نسرين صفري

بخش خانواده ايراني تبيان


منبع:

جام جم آنلاين

وبلاگ  ابراهيم علي عزيزي

در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت