ماهواره اي ايراني بر فراز ايران

در شب ولادت باسعادت حضرت علي (ع) متخصصان افتخار آفرين سازمان هوافضاي جمهوري اسلامي ايران موفق شدند با پرتاب موفقيت آميز ماهواره رصد به فضا آن را در مدار زمين قرار دهند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ماهواره اي ايراني بر فراز ايران


"در شب ولادت باسعادت حضرت علي (ع) متخصصان افتخار آفرين سازمان هوافضاي جمهوري اسلامي ايران موفق شدند با پرتاب موفقيت آميز ماهواره «رصد» به فضا آن را در مدار زمين قرار دهند."

خبر کوتاه و در عين حال مهم بود. اين که ايران باز هم توانست ماهواره اي را در مدار زمين قرار دهد موجب شد خبر فوق به تيتر يک رسانه هاي جهان تبديل شود.

خبرگزاري رويترز خبر مربوط به اين پرتاب را اين گونه آغاز کرد: " ايران با موفقيت دومين ماهواره ساخت خود را به مدار پرتاب کرد." اين خبرگزاري بعد از تشريح مختصر جزييات ماهواره رصد سراغ يک موضوع تکراري و نخ نما شده رفت:"ايالات متحده و متحدان آن نگران توليد بمب هاي اتمي توسط ايران هستند و آزمايشات اين چنيني ايران مي تواند مقدمه اي براي توليد موشک هايي با توان بالا براي حمل کلاهک هاي هسته اي باشد."

خبرگزاري تلگراف نيز مانند ساير هم دسته هاي خودش ضمن تشريح چگونگي فعاليت ماهواره رصد خبر خود را اين گونه عنوان کرد: " ايران دومين ماهواره خود را در مدار زمين قرار داد و باعث تشديد نگراني ها نسبت به برنامه هاي هسته اي اش در آمريکا گشت."

نگراني و ترس دشمنان ايران اسلامي از موفقيت هاي دانشمندان ميهنمان، خود نشان دهنده ميزان پيشرفت برنامه هاي فضايي از پيش تعيين شده در کشور است. بومي سازي دانش و فن آوري طراحي و آزمايش ماهواره ، بومي سازي فناوري سنجش از دور و تصويربرداري از زمين بوسيله ماهواره ، توسعه فناوري هاي جديد شامل توليد توان در محيط مداري ، تعيين و کنترل وضعيت ترکيبي فعال و غير فعال ، ساخت پانل ها و حسگرهاي خورشيدي و ساخت بوم گراديان جاذبه که همگي براي نخستين بار در کشور انجام مي شود از دستاوردهاي طراحي و اجراي اين پروژه مهم است.

اگرچه  رصد1 نسبت به اميد پيشرفته تر است ولي نبايد توقع داشته باشيم که اين ماهواره 15 کيلوگرمي کاري خارق العاده براي ما انجام دهد! رصد1 تازه شروعي براي فعاليت هاي فضايي بلند مدت ايران جهت ارسال انسان به فضا است. اگر اهداف تعيين شده براي اين ماموريت فضايي تحقق يابد ايران يک قدم به هدف گذاري هاي فضايي خود در افق 1404 نزديکتر مي شود.

توسعه زيرساخت هاي کارگاهي و آزمايشگاهي براي ساخت و مونتاژ و انجام آزمايش هاي عملکردي و محيطي براي ماهواره هاي کوچک ، ايجاد بستر هاي نرم افزاري و توسعه نيروي انساني براي طراحي ، ساخت و تست ماهواره و بومي سازي شبکه ايستگاه هاي زميني و کنترل ، ارسال و دريافت تصوير از ديگر دستاوردهاي اين طرح است که رسيدن به اهداف بلند مدت را ميسر مي سازد.

رصد 1 اگرچه ماهواره کوچکي محسوب مي شود اما گويا تمام خصوصيات يک ماهواره بزرگ را دارد و از قابليت تصويربرداري نيز برخوردار است. سردار احمد وحيدي وزير دفاع ويژگي هاي اين ماهواره را اين چنين توصيف مي کند:

"سازمان هوافضاي وزارت دفاع در کنار دانشگاه مالک اشتر اين وزارتخانه ماهواره را ساخت و با حمايت‌هاي همه جانبه سازمان فضايي کشور که متولي مسائل فضايي کشور است، توانست به اين موفقيت بزرگ دست پيدا کند. فرستنده و گيرنده‌هاي لازم در برد اين ماهواره پيش‌بيني شده، داراي رنجينگ فرستنده و کنترل دما بوده و قابليت کنترل موقعيت خود در موقعيت اکتيو و پسيو را دارند. يعني ماهواره رصد مي‌تواند هم با گراديان‌بوم جاذبه به شکل پسيو خود را کنترل کند و هم با چرخشگر مغناطيسي مي‌تواند موقعيت خود را تثبيت کند. وجود پانل هاي خورشيدي به ماهواره رصد اين ويژگي را داده تا بتواند توان خود را از خورشيد بگيرد."

ماهواره اميد در واقع اولين قطعه پازل فضايي ايران محسوب مي شد و اساسا در آن مرحله دانشمندان ايراني توان خود را به اثبات رساندند؛ يعني ما توانستيم توسط يک ماهواره بر، يک محموله ماهواره اي را در مدار زمين مستقر کنيم. حال نوبت رصد 1 است تا به مهمترين هدف خود يعني تصوير برداري و ارسال تصاوير به پايگاه هاي گيرنده اين تصاوير در ايستگاه هاي زميني دست يابد. با تصاويري که از ماهواره رصد دريافت مي شود مي توان در بخش هاي مختلف از جمله کشاورزي، نقشه برداري، هواشناسي، مديريت بلاياي طبيعي، مراقبت از جنگل ها و مراتع کشور و بسياري موارد ديگر خدمات مختلفي ارايه شود. بعد از رصد 1 نوبت به پرتاپ «کاوشگر پنج» در مرداد ماه سال جاري تا ارتفاع زير مدار 120 کيلومتر خواهد رسيد.

ماهواره رصد در هر 90دقيقه يک بار اقدام به دور زدن مدار کره زمين مي کند که شما مي توانيد وضعيت آن را به طور زنده از اينجا ( http://www.n2yo.com/?s=37675 ) مشاهده کنيد.

 

 

 م.ح.اربابي فر

بخش دانش و زندگي تبيان


منبع:

خبرگزاري فارس، جام جم، ايسنا

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت