توصیه‌ هایی برای سرمایه‌ گذاری در بورس

در مطالب قبلی کلیاتی راجع به بورس مطرح شد. در آخرین قسمت درباره سرمایه گذاری مناسب در بورس توصیه هایی مطرح می کنیم....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

توصيه‌ هايي براي سرمايه‌ گذاري در بورس

در مطالب قبلي کلياتي راجع به بورس مطرح شد. در آخرين قسمت درباره سرمايه گذاري مناسب در بورس توصيه هايي مطرح مي کنيم.زندگي بشر و فعاليت‌ هاي او همواره با پيامدهاي مختلفي همراه است و اتفاقات جزء لاينفک زندگي است. به همين دليل، هر کس، بر اثر دانش و تجربه ‌ي خود، راه‌ هاي مقابله با اتفاقات و کم‌ کردن زيان‌ هاي ناشي از آن را پيدا کرده و در زندگي به کار مي‌ گيرد.

 در مورد بورس که مورد نظر ماست، خبرگان بازار سرمايه توصيه ‌هايي به مشتريان دارند و معتقدند اگر افراد اين توصيه‌ ها را به کار ‌گيرند فعاليت‌ هايشان با موفقيت بيشتر و پيامدهاي منفي کمتري همراه خواهد بود. در ادامه برخي از اين توصيه ‌ها را شرح مي ‌دهيم:

 

1- سرمايه ‌ي مازاد خود را به کار گيريد

معمولاً افراد، با توجه به اتفاقات مختلفي که در زندگي‌ شان پيش مي ‌آيد، بخشي از درآمد خود را به عنوان هزينه‌ هاي ضروري کنار مي‌ گذارند تا در روز مبادا از آن استفاده کنند. از آنجا که بازار سهام يکي از بازارهاي پرنوسان مي ‌باشد خبرگان بازار توصيه مي‌ کنند که بهتر است افراد از بکارگيري سرمايه‌ هاي اصلي و ضروري خود در اين بازار پرهيز کنند. آنها معتقدند کساني که مي ‌خواهند در اين بازار سرمايه‌ گذاري کنند بايستي نه تنها اولويت را به رفع نيازهاي اوليه ‌ي زندگي خود بدهند، بلکه حتي از بکارگيري آن بخش از درآمد خود که براي هزينه‌ هاي اتفاقي در نظر گرفته ‌اند در بازار بورس صرف ‌نظر کنند. خبرگان بازار سرمايه مي ‌گويند بهتر است افراد پس ‌اندازهاي اضافي خود را وارد بازار سهام کنند.

 

2- به شايعات توجه نکنيد

يکي از مشکلات مردم اين است که در برخي مواقع از احساسات خود تبعيت مي ‌کنند و يا تحت تأثير حرف‌ هاي ديگران قرار مي ‌گيرند. هر چند اين نکته در بسياري از تصميم‌ گيري ‌ها تأثير چنداني ندارد اما در فعاليت ‌هاي اقتصادي و بخصوص در بازار سهام مي‌ تواند موجب ضرر براي افرادي باشد که به احساسات خود ميدان مي ‌دهند. واقعيت امر اين است که سرمايه‌ گذاري در بازار سهام بايد براساس تحقيق و اطلاعات صحيح انجام شود. زيرا در اين بازار عوامل متعددي همچون وضعيت اقتصاد کشور، عملکرد شرکت، اتفاقات جهاني و... در تغيير قيمت‌ ها مؤثرند؛ در نتيجه هرگز نبايد تنها براساس توصيه ‌ي دوستان و يا تبليغات و يا حتي عملکرد خويشاوندان براي سرمايه‌ گذاري در اين بازار تصميم‌ گيري کرد.

 

3- براي کوتاه مدت سرمايه‌ گذاري نکنيد

سرمايه ‌گذاران نبايد نگران نوسانات و افت و خيزهاي روزانه ‌ي بازار باشند که در مورد بازار سهام امري عادي است، بلکه پيوسته بايد روند بلندمدت را مورد توجه قرار دهند؛ چرا که شرکت‌ هاي بورسي معمولاً شرکت ‌هاي بزرگي هستند و طبيعتاً کارها و پروژه ‌هايي که در دست انجام دارند کلان و بسيار بزرگ خواهد بود. پرواضح است که سود پروژه‌ هاي بزرگ در کوتاه‌ مدت به دست نمي‌ آيد و در بلندمدت حاصل مي‌ شود. در نتيجه سرمايه ‌گذاران مي‌ بايست براي دريافت واقعي سودِ سرمايه ‌هاي خود در بازار سهام، به سرمايه ‌گذاري با ديد بلندمدت نگاه کنند.

 

4- سبد سهام تشکيل دهيد

بازار سهام داراي ويژگي‌ هايي است که از آن جمله مي ‌توان به بالا و پايين رفتن قيمت ‌ها و ريسک يا خطر افت شديد قيمت‌ ها اشاره کرد. از آنجا که به طور معمول و در طي زمان قيمت برخي سهام افزايش و قيمت برخي کاهش مي ‌يابد، براي درامان ماندن از خطر کاهش قيمت سهام خريداري شده، خبرگان بازار توصيه مي‌ کنند که خريداران بهتر است سبدي از سهام خريداري کنند و از خريدن يک نوع سهم پرهيز نمايند؛ چرا که وقتي سهامدار سرمايه ‌ي خود را به سهام متعدد و متنوعي اختصاص مي‌ دهد پايين آمدن احتمالي قيمت برخي از اين سهام از طريق بالا رفتن قيمت برخي ديگر از سهام موجود در سبد جبران مي ‌شود و در اين صورت سرمايه ‌گذار مي ‌تواند به راحتي خطر احتمالي کاهش قيمت‌ ها را رفع کند.

 

5- نسبت به سرمايه‌ گذاري خود بي ‌توجه نباشيد

سرمايه ‌گذار پس از تشکيل سبد سهام نبايد نسبت به وضعيت آن بي‌ تفاوت باشد، بلکه بايد به طور مرتب آن را مورد بررسي قرار دهد و وضعيت آن را نسبت به وضعيت بازار بسنجد تا بداند که آيا سبد سهام او هماهنگ با بازار است و يا نياز به بازنگري و تغيير دارد يا نه. براي اين کار او مي ‌تواند با خبرگان، مشاوران و کارگزاران بورس نيز مشورت نمايد و از راهنمايي آنها بهره ببرد.

 

6- غيرمستقيم سرمايه ‌گذاري کنيد

کساني که مي ‌خواهند در بورس سرمايه ‌گذاري کنند دو راه در پيش دارند:

راه اول اين که خودشان مستقيماً سهام مورد نظر خود را خريداري کنند که طبعاً خودشان نيز پي ‌گير نوسانات بازار و وضعيت سهام خود خواهند بود؟ و يا شخصاً به تشکيل سبد سهام اقدام کنند. البته خبرگان، انتخاب شيوه ‌ي سرمايه‌ گذاري مستقيم را براي همه مناسب نمي‌ دانند. زيرا چنين کاري نيازمند تجربه و تخصص براي بررسي وضعيت بازار، شرکت، اقتصاد کشور و... است، علاوه بر اين که سرمايه‌ گذار مي‌ بايست بخش عمده‌ اي از وقت خود را صرف اين کار بنمايد که مقرون به صرفه نيست.

 از اين رو، راه‌ دومي را توصيه مي‌ کنند و آن سرمايه‌ گذاري غيرمستقيم است. در اين روش سرمايه‌ گذار اقدام به خريد واحدهاي صندوق‌ هاي سرمايه ‌گذاري مي‌ کند، که از اين طريق علاوه بر انتخاب يک سبد سهام مناسب از تخصص، تجربه، امکانات و ساير خدمات صندوق‌ ها بهره‌مند مي ‌شود.

بهترين راه سرمايه‌ گذاري در بورس را انتخاب کنيد

مناسب‌ ترين راه براي سرمايه ‌گذاري، استفاده از صندوق‌ هاي سرمايه‌ گذاري است. صندوق‌ هاي سرمايه‌ گذاري نهادها و يا شرکت‌ هايي هستند که سرمايه ‌ي خود را عمدتاً در سهام و برخي موارد ديگر مثل اوراق مشارکت به کار مي ‌گيرند. اين صندوق‌ ها مجوز فعاليت خود را از سازمان بورس دريافت و تحت نظارت همين سازمان نيز فعاليت مي ‌‌کنند. صندوق‌ ها همه ‌ي عوامل کار، شامل مدير، ضامن، امين، پرسنل متخصص و توانمند و ساير امکانات مورد نياز را در اختيار دارند و علاوه بر آن براساس قانون، سرمايه‌ي قابل توجهي را براي شروع کار تهيه کرده‌ اند. بنابراين از هر جهت چه از لحاظ سرمايه و چه از لحاظ نيروهاي با تجربه و توانمند قابل اعتمادند. اين که توصيه مي‌شود سرمايه ‌گذاري از طريق صندوق ‌هاي سرمايه‌ گذاري انجام شود به دليل آن است که سرمايه‌ گذار با خريد واحدهاي سرمايه‌ گذاري صندوق، در حقيقت يک سبد سهام را تشکيل مي‌ دهد که اين سبد به طور مرتب تحت نظارت مدير و کارشناسان صندوق است و در شرايطي که لازم است سهام صندوق فروخته و يا تبديل شود آنها با آگاهي و تخصصي که دارند مدام به دنبال سهام خوب و پربازده هستند و به طور مرتب سرمايه ‌ي خود را به سهام برتر تبديل مي ‌کنند. در نتيجه به طور معمول انتظار مي ‌رود صندوق‌ ها در سهام بهترين شرکت ‌ها سرمايه ‌گذاري کنند؛ پس هر کس واحدهاي صندوق ‌ها را خريداري کند در حقيقت در بهترين شرکت‌ ها سرمايه‌ گذاري کرده و از بهترين و پر بازده ‌ترين سهم‌ ها بهره‌مند شده است. اين افراد بدون آن که دغدغه‌ ي افت و خيزهاي بازار را داشته باشند با پرداخت کارمزد بسيار کم از توانمندي و سود صندوق‌ هاي سرمايه ‌گذاري بهره‌ مند مي ‌شوند.

 

حتما بخوانيد:

خريد و فروش و معاوضه سهام

چرا بورس.....؟

بورس در بيست دقيقه


سازمان اطلاع رساني بورس

بخش اقتصاد

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت