کاغذ و تاب! (قسمت اول)

هژیر و بصیر و نصیر در حال گذشتن از طبقه اول مدرسه بودند که صدای همهمه ای شنیدند، به سمت صدا رفتند و متوجه شدند که صدا از کلاس بچه¬های سوم الف است، ....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کاغذ و تاب! (قسمت اول)

هژير و بصير و نصير در حال گذشتن از طبقه اول مدرسه بودند که صداي همهمه اي شنيدند، به سمت صدا رفتند و متوجه شدند که صدا از کلاس بچه هاي سوم الف است،

بچه ها در کلاس در حال بريدن و چسباندن يک سري کاغذ بودند و به نظر مي رسيد که از اين کار خيلي لذت مي برند! کمي تعجب کردند! زنگ خلاقيت رياضي بود و آن ها داشتند کاردستي درست مي کردند.

 آقاي حسابي که ديد هژير و بصير و نصير متعجبانه به کلاس آن ها نگاه مي کنند از آن ها خواست تا به کلاس بيايند و با آن ها فعاليت ها را انجام دهند. بچه ها وارد کلاس شدند. آقاي حسابي به آن ها کاغذ و چسب و قيچي داد. سپس يک شکل کاغذي را به آن ها نشان داد و گفت: بچه ها اين ساختار فقط از يک ورق کاغذ تشکيل شده است آيا شما هم مي توانيد مانند اين را درست کنيد؟!

 هژير گفت: به نظر سخت مي آيد! بصير و نصير به دقت به الگوي آن نگاه کردند امّا همانند ديگر دانش آموزان متوجه نشدند که چگونه بايد اين مدل را اجرا کنند. هژير به دقت نگاه کرد و گفت: فهميدم! بايد کاغذ را از طول آن تا کنيم تا به دو قسمت مساوي تقسيم شود، سپس در يکي از اين دو نيمه 3 قسمت مساوي و در ديگري 2 قسمت مساوي ايجاد کنيم و اين خطوط را تا خط تاي کاغذ برش بزنيم و سپس آن ها را تا کنيم و آخرين قسمت را با زاويه 180 درجه تا بزنيم تا شکل بدست آيد.

بصير و نصير هم اين کار را انجام دادند و شکل را درست کردند. آقاي حسابي در حين اينکه در کلاس قدم مي زد تا مطمئن شود که همه دانش آموزان مي توانند اين شکل را درست کنند به بچه ها گفت: شما مي توانيد با همين يک برگ کاغذ و پيچ و تاب دادن آن ساختارهاي شگفت انگيزي را ايجاد کنيد!

آقاي حسابي يک نوار کاغذي را به بچه ها نشان داد که يک طرف آن زرد و طرف ديگر آن نارنجي بود و گفت: من يک نيم تاب به اين کاغذ داده ام و سپس دو سر آن را به هم چسبانده ام. چه باور کنيد چه باور نکنيد اين کاغذ فقط يک رو دارد!

 بصير و نصير با تعجب گفتند: چطور ممکن است؟!

 آقاي حسابي از نصير خواست پاي تخته بيايد تا به کمک او براي بچه ها توضيح دهد. از او خواست تا يک نقطه در هر جاي اين نوار که مي خواهد در نظر بگيرد و شروع به کشيدن خطي در طول آن کند. نصير پس از انجام اين کار متوجه شد که به طرز شگفت آوري به همان نقطه ابتدايي برگشته است! کلاس از همهمه بچه ها که خيلي هم متعجب بودند پر شده بود.

آقاي حسابي گفت: به اين شکل خاص از نوار کاغذي نوار موبيوس گفته مي شود.

 اين ويژگي نوار موبيوس که نشان داديم باعث شده است تا از آن به عنوان نوار نقاله استفاده شود.

 حتماً از ديدن آنچه که مي توانيم با آن انجام دهيم خيلي متعجب خواهيد شد!

بچه ها بي صبرانه منتظر شنيدن حرف هاي آقاي حسابي بودند. آقاي حسابي يک نوار موبيوس را برداشت و روي آن خطي کشيد که عرض نوار را به دو قسمت مساوي تقسيم مي کرد وسپس اين خط را بريد و از بچه ها خواست تا حدس بزنند که چه شکلي پديد خواهد آمد. يکي از بچه ها گفت: حتماً دو تا نوار موبيوس جدا بدست مي آيد که طول آن هم اندازه طول نوار اصلي است.

 آقاي حسابي همچنان در حال بريدن بود، سپس نتيجه اين برش را به بچه ها نشان داد. يک نوار موبيوس بلند با دو نيم تاب! بچه ها به سختي مي توانستند نتيجه را باور کنند.

 ادامه دارد....

 

 

 

مرکز يادگيري سايت تبيان - تهيه: کلبه آفرينش فکر

تنظيم: سميرا بادامستاني

 

 

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت