فساد اخلاقی با تقدس نظام جمهوری اسلامی سازگاری ندارد

انتقاد آیت‌الله ‌العظمی مظاهری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انتقاد آيت‌الله ‌العظمي مظاهري

فساد اخلاقي با تقدس نظام جمهوري اسلامي سازگاري ندارد

بي اعتنايي به ارزش‌هاي اخلاقي که باعث ايجاد فساد اخلاقي در جامعه اسلامي شده است، به هيچ عنوان با تقدّس نظام جمهوري اسلامي و التزام به آن سازگاري ندارد

 

 به گزارش سرويس استان‌هاي مرکز خبر حوزه، حضرت آيت‌الله العظمي مظاهري در ديدار، مسئولان ستاد برگزاري دهه فجر استان اصفهان با گرامي‌داشت ايام‌الله ده? فجر، هدف اصلي انقلاب اسلامي ملت عظيم‌الشأن ايران را، برقراري نظامي اسلامي و مردمي دانسته و تأکيد کردند: جمهوري اسلامي با مفهوم عميقي که در خود دارد، در واقع استمرار حکومت پيامبر اکرم«صلي‌الله‌عليه وآله وسلّم» است و از اين جهت، حفاظت از اصول و دستاوردهاي آن و زنده نگاه داشتن ارزش‌هاي آن يکي از مسئوليّت‌هاي عمومي به شمار مي‌آيد.

معظم‌له با بيان اينکه نظام جمهوري اسلامي از دو رکن اساسي مردم و اسلام تشکيل يافته است، تصريح کردند: معناي جمهوري اسلامي اين است که حکومت و نظامي که بر اين مدل، تأسيس گرديده است، بايد با محوريّت اسلام و قوانين اسلامي و با پشتوان? جدّي مردم اداره گردد.

 

مفهوم جمهوري اسلامي يک مفهوم ريشه‌دار در تاريخ اسلام است

حضرت آيت‌الله مظاهري مفهوم جمهوري اسلامي را يک مفهوم ريشه‌دار در تاريخ اسلام و حکومت‌هاي اسلامي دانسته و با ارائ? يک تحليل تاريخي در اين زمينه، تصريح کردند کساني که پس از رحلت پيامبراکرم«صلي‌الله‌عليه وآله وسلّم» با هدف غصب حکومت اسلامي، سقيف? بني‌ساعده را تشکيل دادند، به دنبال آن بودند که با بهان? رأي مردم و جمهوريّت، حکومت اسلامي را از محوريّت اسلام حقيقي و عنصر اصلي امامت خارج نمايند. بعدها نيز معاويه از اين هم فراتر رفت و به شکل ديگري عملاً حکومت را تبديل به سلطنت ساخت.

ايشان، قيام جاودان امام حسين«عليه‌السّلام» را اصلاح و بازگرداندن اين وضعيت ننگين دانسته و افزودند: سيدالشهدا «عليه‌السّلام»، هم شيو? فريب‌کارانه و دروغين سقيف? بني‌ساعده و هم شيو? فسادانگيز و سلطنتي معاويه در ادار? حکومت اسلامي را مردود اعلام کرده و با قيام خود عملاً تأکيد فرمودند که در حکومت اسلامي، همه‌کاره، مردم هستند، ولي محوريت با امامت است.

اين استاد درس خارج در ادامه تصريح کردند: امام راحل عظيم‌الشّأن «قدّس‌سّره» نيز با تأسي به امام حسين عليه‌السّلام و فهم و تحليل عميق از درس‌هاي اساسي قيام ايشان، پس از پيروزي انقلاب اسلامي براي تأسيس يک نظام حکومتي جديد، مدلي با عنوان جمهوري اسلامي را انتخاب و بر آن تأکيد کردند.

حضرت آيت‌الله مظاهري با تکريم ياد و نام رهبر کبير و بنيان‌گذار جمهوري اسلامي، حضرت امام خميني«قدّس‌سّره»  و با اشاره به تأکيد هميشگي ايشان از پيش از پيروزي انقلاب اسلامي بر موضوع ولايت فقيه و تبيين معنا و زواياي آن، خاطرنشان کردند: اينکه امام خميني مسئل? ولايت فقيه را از يک بحث تخصّصي فقهي به يک بحث عمومي و قانوني تبديل ساختند، براي تأمين جنب? اسلاميّت نظام و حفاظت از اسلام و قوانين اسلامي بود و از سوي ديگر تأکيد هميشگي ايشان بر مردم و نقش جدّي و حقيقي آنان در حکومت، براي تأمين جنب? جمهوريّت نظام بود و از اين‌رو آن امام عزيز با صراحت فرمودند: «جمهوري اسلامي نه يک کلمه کم و نه يک کلمه بيش».

 

ضرورت بازشناسي ومعرفي جمهوري اسلامي به جوانان در سه محور عقيده، شعار و عمل

معظم‌له در ادامه بيانات خود بر ضرورت بازشناسي مفهوم جمهوري اسلامي و نيز شناساندن اين نعمت عزيز به جوانان و نسل‌هاي آينده تأکيد کرده و خاطر نشان ساختند: با گذشت بيش از سي سال از پيروزي انقلاب و برقراري نظام جمهوري اسلامي، يکي از وظايف مهمّ برگزارکنندگان مراسم ده? فجر، معرّفي جمهوري اسلامي به مردم و به ويژه نسل جوان در سه محور عقيده، شعار و عمل است.

ايشان در اين زمينه تصريح کردند: شناخت جمهوري اسلامي علاوه بر عقيد? بر صحّت و ضرورت تشکيل آن، که يک جنب? فکري و انديشه‌اي است، و نيز افزون بر پرداختن به شعارهاي آرماني آن نظير برگزاري راهپيمايي بيست و دوم بهمن و روز قدس، که بايد هرچه با شکوه‌تر برگزار شود، نياز جدّي به عمل‌گرايي به خصوص از سوي مسئولان نظام اسلامي دارد.

 

فساد اخلاقي مانع اساسي عمل گرايي در جمهوري اسلامي

حضرت آيت‌الله العظمي مظاهري، عمل‌گرايي در جمهوري اسلامي را به معناي التزام به اسلاميّت و جمهوريّت از سوي مردم و مسئولان دانسته و در تبيين آفت‌ها و آسيب‌هاي عمل‌گرايي در نظام اسلامي، از فساد اخلاقي به عنوان يکي از موانع اساسي عمل‌گرايي در جمهوري اسلامي و يکي از معضلات زير بنايي در زمان حاضر نام برده و افزودند: افت شديد اخلاق و بي اعتنايي به ارزش‌هاي اخلاقي که باعث ايجاد فساد اخلاقي در جامع? اسلامي شده است، به هيچ عنوان با تقدّس نظام جمهوري اسلامي و با التزام به مفهوم عميق آن سازگاري ندارد و تا زماني که مفاسد و ناهنجاري‌هاي اخلاقي بزرگي همانند اعتياد، بي‌کاري جوانان، ظلم و بي‌عدالتي، اختلاط زنان و مردان به ويژه در محيط‌هاي آموزشي، بي‌حجابي و بد حجابي، شايعه‌پراکني و بازي با آبروي افراد، دروغ و غيبت خصوصاً دروغ‌هاي سياسي و اجتماعي، در جامعه وجود دارد، نمي‌توان مدّعي شد که به هم? آرمان‌هاي جمهوري اسلامي عمل شده است.

ايشان در ادامه بيانات خود با ابراز نگراني شديد از ظهور و بروز اختلافات بين مسئولان نظام مقدّس جمهوري اسلامي و کشيده شدن دامن? اين اختلافات به رسانه‌ها و در بين مردم، خاطرنشان ساختند، پيامبراکرم«صلي‌الله‌عليه وآله وسلّم» پس از تشکيل حکومت اسلامي در مدينه، در اولين اقدام خود، «مسجد» را به عنوان کانوني براي اتّحاد کلم? مسلمانان بنا کردند و عملاً همگان را به وحدت و يکپارچگي فراخواندند. چنان‌که امام خميني«قدّس‌سّره» نيز در دوران رهبري خود، در قبل و بعد از انقلاب، همواره بر التزام همگاني بر عنصر وحدت تأکيد مي‌کردند و خصوصاً مسئولان نظام جمهوري اسلامي را از اختلاف و چند دستگي و نيز کشاندن اختلافات به رسانه‌هاي جمعي به شدّت برحذر مي‌داشتند. اما امروزه متأسفانه مشاهده مي شود بين مسئولين نظام، اختلاف‌هاي نگران کننده‌اي وجود دارد و تأسّف بيشتر از اين است که به جاي اينکه اختلافات را بين خود و در مجالس خصوصي و از مجاري قانوني، حل و فصل نمايند، آن را در رسانه‌ها منعکس مي‌کنند.

ايشان در اين زمينه با بيان اينکه رسانه‌اي کردن اختلافات در بين مسئولان، يک اشکال عمومي مربوط به هم? جناح‌هاي کشور است و اختصاصي به يک گروه خاص ندارد، تأکيد کردند: دشمنان نظام مقدّس جمهوري اسلامي که همواره در صدد براندازي يا تضعيف اين نظام بوده‌اند، از وجود اختلاف ميان مسئولان نظام، خرسند مي‌شوند، ولي بيشتر از آن، از رسانه‌اي شدن اين اختلافات که موجب گسترش دامن? اختلاف به سطح مردم و اجتماع است شاد شده و اهداف شوم خود را قابل دسترسي‌تر مي‌دانند. از اين‌رو مسئولين بايد با اتّحاد و يکپارچگي خود و تحفّظ بر حلّ آن به شکل صحيح و از طريق راه‌هاي قانوني، زمينه‌ساز شادي دشمنان نشوند.

 

راهکارهاي رفع اختلافات ورسيدن به وحدت کلمه

حضرت آيت‌الله مظاهري ضمن بيان راهکارهايي در خصوص رفع اختلافات و رسيدن به وحدت کلمه ميان مسئولان نظام اسلامي تصريح کردند: اگر اختلاف نظري بين مسئولان نظام ايجاد شد، اولاً بايد در جلسات خصوصي و با مذاکرات منطقي و به دور از جنجال و روش‌هاي غير اخلاقي و با التزام به قانون اساسي و ديگر قوانين کشور، اختلافات را رفع نمايند و در غير اين صورت بايد اختلافات خويش را با ارجاع به وليّ فقيه و التزام عملي به نظر ولايت فقيه، مرتفع سازند و بنابراين در هر صورت جايي و عذري براي کشاندن اختلافات به رسانه‌ها و عمومي کردن آن وجود ندارد و به جاي آن بايد بر قدر مشترک‌ها و نقاط وحدت آفرين تأکيد و تکيه شود.

ايشان در پايان بيانات خود با تجليل از نقش‌آفريني مردم در هم? صحنه‌هاي انقلاب در ضرورت حفظ اعتماد عمومي آنان و با اشاره به اينکه مردم غيرتمند ايران اسلامي در بحران‌هاي گوناگون و در شرايط حسّاس، دوستدار و پشتيبان نظام مقدّس جمهوري اسلامي بوده‌اند، تأکيد کردند: امسال نيز به لطف خداوند تعالي، ملّت ايران با شرکت گسترده و يکپارچه در راهپيمايي روز بيست و دوم بهمن بر آرمان‌هاي اساسي اين انقلاب که همان اصل اسلاميّت و جمهوريّت است تأکيد خواهند کرد.

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت