ماجراجویی در کوهستان برفی

برف امسال بهانه خوبی بود تا بازار تورهاي داخلی و خارجی کوهنوردی و اسکي بیشتر از هر سال رونق بگیرند. فدراسيون كوهنوردي هم اگرچه به طور مکرر اعلام می كرد که به علت بارش برف و نامساعد بودن شرايط جوي از رفتن به كوهستان خودداري كنيد،
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ماجراجويي در کوهستان برفي


 

برف امسال بهانه خوبي بود تا بازار تورهاي داخلي و خارجي کوهنوردي و اسکي بيشتر از هر سال رونق بگيرند. فدراسيون كوهنوردي هم اگرچه به طور مکرر اعلام مي كرد که به علت بارش برف و نامساعد بودن شرايط جوي از رفتن به كوهستان خودداري كنيد، اما حتي اين هشدارها هم باعث نشد که يک «برنامه زمستاني» پرهيجان براي سفر به ارتفاعات لغو شود!

 


 

چرا صعود در زمستان؟

دست و پنجه نرم كردن با سخت‌ترين شرايط (هواي سردتر، برف سنگين‌تر، بادهاي سخت‌تر، روزهاي كوتاه‌تر)، ديدن آن روي با شكوه‌تر و وحشي‌تر كوهستان و برخورداري از سكوت آسماني‌ آن و به جا گذاشتن ركورد، از انگيزه‌هاي كوهنورداني است كه در زمستان به كوه مي‌زنند. اما صعود زمستاني براي كساني است كه در كوهنوردي تابستاني مهارت يافته‌اند، آموزش كافي ديده‌اند و به وسايل مناسب مجهزند.

 

رفتن به كوه در زمستان، بدون تمرين و بي‌آنكه بر جزئيات فني كار مسلط باشيد، اقدام به خودكشي است، حتي اگر جديدترين و گران‌بهاترين وسايل را با خود همراه داشته باشيد

 

براي كار زمستاني، پيش از هر چيز بايد تجربه‌ خوبي در كوهپيمايي عادي به دست آورد، آموزش‌هاي تئوريك (با مطالعه و شيوه‌ي چهره به چهره) را دوره كرد و دست آخر تجهيزات لازم را تهيه و به آنها اعتماد كرد. به بيان ديگر، اين وسايل خوب نيست كه شما را قادر به اجراي يك برنامه‌ ناموفق يا كم‌خطر زمستاني مي‌كند، بلكه تجربه و دانش شماست كه بخش عمده‌‌ كار را تضمين مي‌كند.

البته تجربه و دانش، دفع‌كننده‌ حتمي خطرهاي كوه‌نوردي زمستاني نيست، بلكه سبب آن مي‌شود كه در ميدان سخت و بي‌ترحم اين ورزش خوب بازي كنيد و مرتكب خطاهاي فاحش نشويد.

رفتن به كوه در زمستان، بدون تمرين و بي‌آنكه بر جزئيات فني كار مسلط باشيد، اقدام به خودكشي است- حتي اگر جديدترين و گران‌بهاترين وسايل را با خود داشته باشيد، اما اگر بهترين پوشاك و چادر را نداشته باشيد،‌ ممكن است كه تجربه و دانش‌تان شما را زنده نگه دارد؛ چه با فرمان به موقعي كه براي برگشت مي‌دهد، و چه با اجراي ريزه‌كاري‌هاي فني يا ابتكار زدن‌هاي مكارانه.

 

تجربه و شور

كوه در زمستان جلوه‌اي پرشكوه و ديدني دارد، اما واي اگر آن روي تند خوي‌اش بالا بيايد! هيچ كس نمي‌تواند بگويد كه "كوه مرا دوست دارد و آزارم نمي‌دهد". در واقع كوه همه را دوست دارد و زيبايي و نعمت‌هاي خود را به همگان ارزاني مي‌دارد،‌ اما او به راه خود مي‌رود و معصوميت آن خالي از خصلت وحشيانه و خشن نيست.

ماجراجويي و ذوق ديدن دامنه‌هاي پربرف نمي‌تواند جايگزين تمرين‌هايي كه لازمه‌ روبه‌رو شدن با شرايط سخت زمستاني است شود، براي داشتن يك صعود زمستاني خوب، بايد مسير را در تابستان صعود كرده باشيد و يا دست كم اطلاعات مسير مورد نظر را خوب جمع كرده باشيد و كوهنوردي مشابه را در جاهاي ديگر به انجام رسانده باشيد.

براي يادگيري كوهنوردي به ويژه ريزه‌كاري‌هاي كار فني و زمستاني، هيچ‌جا بهتر از گروه‌ها و باشگاه‌هاي كوهنوردي نيست. در اين جاها مي‌توان از تجربه‌ ديگران برخوردار شد، با ديدن كارهاي ديگران انگيزه يافت، براي اجراي برنامه‌ خود «پا» پيدا كرد و با تأثير «هم نيروزايي»، synergic، كار گروهي به تواني بالاتر از جمع ساده‌ي توانايي‌هاي فردي دست يافت.

 حتي كساني كه كارهاي برجسته انفرادي انجام داده‌اند دانش و تجربه خود را در جريان كار گروهي و در گروه‌هاي كوهنوردي به دست آورده‌اند. اين افراد پس از رسيدن به حدي از قابليت، ممكن است به دلايلي و در چند روز كاري هم به برنامه هاي انفرادي دست بزنند.

 

كوه در زمستان جلوه‌اي پرشكوه و ديدني دارد، اما واي اگر آن روي تند خوي‌اش بالا بيايد! هيچ كس نمي‌تواند بگويد كه "كوه مرا دوست دارد و آزارم نمي‌دهد".

در واقع كوه همه را دوست دارد و زيبايي و نعمت‌هاي خود را به همگان ارزاني مي‌دارد،‌ اما او به راه خود مي‌رود و معصوميت آن خالي از خصلت

وحشيانه و خشن نيست

 

توصيه هاي ايمني را جدي بگيريد!

1- كوهنوردي در زمستان كاري جدي است كه خطرهايي در بر دارد. پس بدانيد كه چه مي‌كنيد و سعي کنيد كه خانواده‌ و نزديكان شما هم از واقعيت‌هاي كار مورد علاقه‌تان اطلاعاتي داشته باشند.

2- گاهي كوهنوردي در ماه هاي خارج از فصل رسمي زمستان هم به اندازه‌‌ صعود زمستاني خطرناك است. مثل فروردين ماه که مي‌تواند هواي بسيار متغير و پرخطري داشته باشد.

3- گروههاي كوچك (6-5 نفره) تركيب خوبي براي صعود زمستاني است. در چنين گروهي هم قابليت تحرك زياد است، هم امكان امداد در شرايط اضطراري هست، و هم به راحتي مي‌توان پسماندها را جمع‌آوري كرده و از آلوده‌سازي و تخريب محيط جلوگيري كرد.

4- در انتخاب وسايل خوب دقت كنيد: لازم نيست جديدترين كفش و پوشاك موجود در بازار را بخريد، با كوهنوردان با تجربه مشورت كنيد و وسايل خود را در برنامه‌هاي يك روزه زمستاني يا در مسيرهاي شناخته شده و مطمئن امتحان كنيد و چيزهاي اضافه با خود نبريد. باركشي در شيب‌هاي پوشيده از برف طاقت‌فرسا است

5- حدود سه برابر زماني كه صرف يك صعود در تابستان مي‌كنيد، براي همان صعود در فصل زمستان در نظر بگيريد. شيوه‌هاي مقابله با سرمازدگي و ديگر خطرها را فرابگيرد. اصول جست‌وجو و نجات را در برنامه‌هاي پيش از صعود‌هاي بزرگ تمرين كنيد. بند كفش، عكاسي، حمايت كردن و هر كار ديگري با وسايل كوهنوري را با دستكش انجام دهيد. عينك مناسب (ضد UV) و كرم ضدآفتاب را فراموش نكنيد.

6- جانوراني مانند بزكوهي و ميش، در زمستان باردار هستند، و در مواردي ممكن است به علت گرسنگي و خستگي توان فرار نداشته باشند. با آنها مهربان باشيد و آسوده‌شان بگذاريد. حيواناتي مانند خرس هم ممكن است در سوراخ‌ها و غارها در حالت نيمه خواب باشند به اين گونه مكان ها نزديك نشويد.از سوزاندن شاخه درختان و بوته‌ها راي گرم كردن خود بپرهيزيد.

7- لباس ها و کفش هايي بپوشيد که کمي گشاد باشند. لباس هاي زيرتان حتما از ترکيبات پنبه اي و يا پشمي باشد و از جنس پلاستيک استفاده نکنيد.

8- سه قسمت بدن نقش مهمي در برون رفت گرما از بدن دارند: گوش ها، دست ها و انتهاي پاها. اگر اين سه قسمت را خوب بپوشانيد تا حد بسيار زيادي بر سرما و سرما خوردگي پيروز شده ايد.

9-  پوشيدن زير شلواري امکان نفوذ سرما را کم مي کند. خيلي از افراد مخصوصا خانم ها از پوشيدن زير شلواري در زمستان به دليل اينکه تيپ شان خراب مي شود اجتناب مي کنند، اما بايد بدانند که پوشيدن زير شلواري اصلي‌ترين پوشش در زمستان است.

10-  اگر در ميان برف آبدار مي خواهيد راه برويد دو جفت جوراب پوشيده و ميان آنها پلاستيک به پا کنيد.

11-  اگر قسمتي از بدن مانند انگشتان دچار يخ زدگي شد از ماليدن آن به شدت خودداري کنيد‌. عضو سرما زده را درون آب ولرم گذاشته تا کم کم گرم و به حالت عادي بازگردد.

 

الهام مرادي

بخش گردشگري تبيان


برگرفته از chn، فدراسيون کوهنوردي
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت