سارقان دیروزعالمان امروز

هرگز نخواهیم گفت که در غرب و دنیای معاصر خبری نیست .و علم تنها همان است که پیشینیان ما اندوختند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سارقان دیروز عالمان امروز

هرگز نخواهیم گفت که در غرب و دنیای معاصر خبری نیست .و علم تنها همان است که پیشینیان ما اندوختند

در مسیر تولید علم باید به نوعی وحدت رویه در میان متفکرین و مکاتب اسلامی دست یافت وحدت تولید علم آن هم به شکل سازمان یافته باعث می شود که نقط پایان یک تفکر آغاز تفکری دیگر باشد و دو خط متضاد به ویران کردن یکدیگز مشغول نباشند

پدید آمدن چیزی به نام نظریه پردازی اسلامی با شکلی سازمان یافته و با نوعی وحدت رویه ضروری است. علوم انسانی و علوم عقلی می توانند بهترین بستر برای تولید علم باشند چرا که خیزشگاه نظرات و مباحث جدید هستند.تمدن اسلامی نیز از میان علوم اسلامی و انسانی بر می خیزد چرا گه مبانی فکری و نظری تمام علوم در بطن علوم انسانی است.مکاتب علمی و عقلی از علوم انسانی به وجود آمده و با پیشرفت خود ریز شاخه های فراوانی از علم را منشعب کرده اند.

علوم بشری جدید که بنیاد ساختمان مدرنیته و تمدن معاصر خوانده شده اند از شاخه های مختلف علوم انسانی به وجود آمده و سیاست جهان و پشتوانه علمی حکومت ها را تشکیل داده اند .و سهم تمدن اسلامی در پیدایش این علوم در حهان غرب انکار ناپذیر است.اما غربیان در برابر این سرقت بزرگ تنها سکوت اختیار کرده و علم خود را بر سنگ بنای دوران عقلانیت اسلامی جلو می برند.

هیچ یک از علوم پایه، ریاضی، مدنی اجتماعی و انسانی از ابتدا به این شکل نبوده و در زمانی کوتاه به وجود نیامده اند تاریخ تولد این علوم قرون 17 ، 18 ، 19 میلادی و محل تولدشان اروپای غربی و شمالی نیست .و آنچه در اذهان ملت ها تزریق کرده اند دروغی یش نبوده است .تاریخ پیدایش این دانش ها در دوران شکوفایی تمدن اسلامی و آثار ابن سینا ،فارابی و غزالی است.به صراحت می توان گفت و حتی می توان بر صداقت این گفته قسم خورد که برگ های نخستین علوم غربی از کتب دانشمندان اسلامی به سرقت رفته و کسی دم بر نیاورده است. ذهن دانشمندان غرب از اوراق این تمدن لبریز و دهانشان بر این سرقت بزرگ سکوت اختیار کرده است.

هرگز نخواهیم گفت که در غرب و دنیای معاصر خبری نیست .و علم تنها همان است که پیشینیان ما اندوختند.

چشم بر این نکته نخواهیم بست که دنیای غرب در پیدایش تفکر و تمدن جدید نقش داشته است و در قرون اخیر راه دانش با سرعتی غرور انگیز در دنیای غرب طی می شود و اروپائیان امروز مرزهای علم را در هم شکسته و به چیز کشف شدنی نگاه عالمانه دوخته اند.اما آنچه نابخشودنی است گناه سرقتی علمی است که که به وضوح انجام داده و گردن نگرفته اند مسلمانان در قرن چهار هجری در هر  علم وارد شده و قبضه کرده اند و غرب از قرن 8 و 9  میلادی به ترجمه علوم جهان اسلام مشغول  شده تا قرن 15 میلادی،مترجم وار پیش رفته و آموخته ان و بعد برگ های ترجمه شده را پاره کرده و به سویی انداختند و اصلا وجود چنین دفتری را به یاد نیاوردند .

داستان روزی درد آور می شود که صاحب این دفتر نیز نوشته هایش را فراموش کرده و ترجمانش را به قیمتی گزاف از همان سارقان بخرد .


معصومه اسماعیلی گروه حوزه علمیه

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت