برنامه‌های «سوگواره عصر سوره ویژه اربعین حسینی» تشریح شد

نشست رسانه‌ای «سوگواره عصر سوره ویژه اربعین حسینی»، ظهر امروز با حضور علی قربانی؛ مدیر مرکز امور محافل و جشنواره‌های حوزه هنری در تالار شماره 2 اندیشه برگزار شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

در يک نشست رسانه‌اي 

برنامه‌هاي «سوگواره عصر سوره ويژه اربعين حسيني» تشريح شد 

نشست رسانه‌اي «سوگواره عصر سوره ويژه اربعين حسيني»، ظهر امروز با حضور علي قرباني؛ مدير مرکز امور محافل و جشنواره‌هاي حوزه هنري در تالار شماره 2 انديشه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومي، علي قرباني؛ مدير مرکز امور محافل و جشنواره‌هاي حوزه هنري، از برگزاري سوگواره عصر سوره ويژه اربعين حسيني در حوزه هنري از ساعت 15 تا 21 روزهاي دوم تا چهارم بهمن‌ماه خبر داد و به تشريح برنامه‌هاي آن پرداخت.

قرباني با اشاره به اينکه برنامه‌هايي چون عصر سوره با هدف ايجاد ارتباط هرچه بيشتر ميان مردم و هنرمندان برگزار مي‌شود درباره سوگواره عصر سوره گفت: عنوان عصر سوره از اشعار و سخنان هنرمند فقيد حوزه هنري، طاهره صفارزاده گرفته شده است و عصر سوره عاشورايي به بهترين شکل در تلاش است تا ارادت اهالي فرهنگ و هنر را به استان سيدالشهدا اعلام کند.

وي ادامه داد: حوزه هنري از آغاز تاسيس خود بر آن بود تا از آرمان‌هاي انقلاب دفاع کند و بر اساس همين ايده و هدف، هنرمندان اين مرکز در همه شاخه‎ها و رشته‌ها به خلق آثار هنري با موضوع عاشورا پرداختند که برگزاري پنج دوره سوگواره پوسترهاي عاشورايي، توليد آلبوم «وداع» با صداي حسام‌الدين سراج، ساخت فيلم «سقاي تشنه لب» اثر مرحوم رسول ملاقلي‌پور و بسياري آثار ديگر از جمله کارهاي ارائه شده با موضوع عاشورا در حوزه هنري است. 

وي سپس با تشريح برنامه‌هاي حوزه هنري در سوگواره عصر سوره، در اين باره گفت: نخستين برنامه، اجراي موسيقي با عنوان «شرح پريشاني» است. اين برنامه، بخش‌هايي از آلبوم «وداع» است که حسام‌الدين سراج آن را با همراهي گروه «نينوا» از دوم تا چهارم بهمن به مدت سه شب در تالار انديشه حوزه هنري اجرا خواهد کرد.

براي نخستين‌بار در تاريخ موسيقي ايران حسام‎الدين سراج از اشعار عمان ساماني مرثيه‌سراي برجسته معاصر در آلبوم «وداع» بهره گرفته است، که اجراي مرثيه‌هاي ساماني تاکنون در آثار موسيقي بي‌سابقه بوده است.

قرباني ادامه داد: شعر «پريشاني» ازجمله سروده‌هاي برگزيده از گنجينه «عمان ساماني» است که در کنار شعرهايي از ديگر شاعران معاصر، آهنگسازي و تنظيم شده و در کنسرت تالار انديشه به ‌صورت صحنه‌اي اجرا مي‌شود. اين کنسرت با سازهايي چون ني، عود و گروهي از سازهاي کوبه‌اي از جمله دهل و دمام و نيز سنج اجرا و گروه همخوان، حسام‌الدين سراج را همراهي خواهند کرد.

وي افزود: همچنين اجراي شعر «غريبه» غلامرضا کافي نيز در قالب موسيقي سنتي و عرفاني از جمله قطعات ديگري است که وي در اين برنامه اجرا خواهد کرد. آلبوم «وداع» با دکلمه جان‌سوز اصغر فردي در سال 81 در استوديو پژواک مرکز موسيقي حوزه هنري توليد و انتشار يافت و از سال 84 در قالب دو لوح فشرده، که شامل 16 قطعه است، با چند دوره انتشار تا سال 89 انتشار يافت که از جمله آلبوم‌هاي پرمخاطب در موسيقي ديني و مذهبي است.

مدير مرکز امور محافل و جشنواره‌هاي حوزه هنري، ادامه داد: نمايش نود دقيقه‌اي «کليد» از ديگر برنامه‌هاي اين سوگواره است که کارگرداني آن را محمدرضا مداحيان برعهده دارد. اين نمايش کاري از گروه هنري تراب است که در تالار انديشه حوزه هنري روي صحنه رفته است. «کليد» مبتني به حركت و ديالوگ بوده كه بخش عمده اجرا را حركات موزون روايت مي‌كند و طراحي بخش حركت در اين نمايش را علي براتي برعهده داشته است.

قرباني افزود: نمايش ديگري که در عصر سوره عاشورايي در حوزه هنري برگزار مي‌شود «مجلس‌نامه طوبي» نام دارد. نمايش «مجلس نامه طوبي» کاري از گروه «ريوار» است که نويسندگي آن را اصغر خليلي و کارگرداني آن را احسان ملکي برعهده داشته است. اين نمايش که در مدت زمان 45 دقيقه اجرا مي‌شود، از کارهاي برگزيده جشنواره تئاتر ماه بوده و جايزه اول نويسندگي، جايزه اول طراحي صحنه و جايزه دوم بازيگر زن را از اين جشنواره دريافت کرده است.

وي با اشاره به اينکه «تکيه هنرمندان» يکي از برنامه‌هاي ويژه سوگواره است درباره اين تکيه توضيح داد: «تکيه هنرمندان» که در فضاي باز حوزه هنري برگزار مي‌شود، داراي دو برنامه است. بخش اول برنامه‌هاي اين تکيه به اجراي تعزيه اختصاص دارد و در آن مجلس حر  براي شب اول سوگوراه، مجلس حضرت عباس(ع) براي شب دوم و مجلس بازار شام و شهادت حضرت رقيه(س) براي شب سوم اجرا مي‌شود. در بخش دوم برنامه‌هاي «تکيه هنرمندان» براي حاضران برنامه مداحي و عزاداري برگزار مي‌شود که اين عزاداري به شيوه‌اي نو در اين سه شب پذيراي عزادارن اربعين سيدالشهدا (ع) خواهد بود.

قرباني همچنين درباره نمايشگاه‌هاي عکس سوگواره نيز گفت: دو نمايشگاه عکس براي اين سوگواره در نظر گرفته شده است که نمايشگاه «شورش رنگ‌ها و جوشش دل‌ها» در گالري شماره يک خانه عکاسان برگزار مي‌شود. اين  نمايشگاه مجموعه‌اي از عکس‌هاي برگزيده عاشورايي است که به جشنواره‌‎اي با همين نام تعلق دارد. تا کنون چهارصد نفر در جشنواره «شورش رنگ‌ها و جوشش دل‌ها» شرکت کرده‌اند و پانصد اثر به دبيرخانه اين جشنواره رسيده است.

وي تصريح کرد: در گالري شماره2 خانه عکاسان، نيز مجموعه‌اي از عکس‌هاي اميرعلي جواديان روي ديوار مي‌رود. اين عکس‌ها که به آيين ها و سنت‌هاي عزاداري اختصاص دارد، رسوم عاشورايي مردم استان‌هاي مختلف کشور را درمعرض ديد علاقه‌مندان قرار مي‌دهد. همچنين اين عکس‎ها همزمان با تهران در مراکز استاني حوزه هنري نيز به نمايش در مي‌آيد.

قرباني ادامه داد: در سه روز سوگواره عصر سوره، فيلم سينمايي «عصر روز دهم » به کارگرداني مجتبي راعي در تالار سوره حوزه هنري به نمايش در خواهد آمد. همچنين ويژه برنامه «رندان تشنه لب» نيز که  از سوي دفتر طنز حوزه هنري برگزار مي‌شود از ديگران برنامه‌هاي اين سوگواره خواهد بود. اين ويژه برنامه به شعرخواني و اجراي تعزيه اختصاص خواهد داشت. در تماشاخانه مهر نيز برنامه‌اي براي بانوان به اجرا در خواهدآمد. اين برنامه که «همنوا با زينب» نام دارد با حضور خانم امين‌زاده؛ استاد حوزه علميه برگزار مي‌شود و مداحي، شعرخواني و نمايش کليپ از بخش‌هاي ويژه آن است.

مدير مرکز امور محافل و جشنواره‌هاي حوزه هنري، درباره برنامه‎هاي اين سوگواره همچنين گفت: شب شعر «شرح مشتاقي» برنامه ديگري است که در عصر سوره عاشورايي به عزاداران سيدالشهدا تقديم خواهد شد. اين برنامه کاري از مرکز آفرينش‌هاي ادبي حوزه هنري است که با حضور محمدعلي مجاهد، علي معلم دامغاني، سيد يوسفعلي ميرشکاک و قادر طهماسبي برگزار خواهد شد. همچنين دونشست پژوهي از سوي مرکز بسيج حوزه هنري براي اين شب‌ها درنظر گرفته شده است. نشست نخست به سيره حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبري اختصاص داشته و نشست دوم به بررسي هنر عاشورايي خواهد پرداخت و در آن خسرو آقاياري، شهريار بحراني و جواد محقق حضور خواهند داشت.

وي همچنين درباره نمايشگاه پوسترهاي عاشورايي نيز گفت: اين نمايشگاه قرار است مجموعه‌اي باشد از آثار برگزيده سوگواره پوسترهاي عاشورايي در پنج سال گذشته که در آن بهترين آثار اين سوگواره در معرض ديد علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت. همچنين در موزه هنر انقلاب حوزه هنري نيز 50 اثر از آثار شاخص هنرمندان تجسمي حوزه هنري که به گنجينه اين موزه تعلق دارند روي ديوار خواهد رفت.

قرباني آخرين برنامه سوگواره پوسترهاي عاشورايي را پرده‌خواني و چاووشي‌خواني عنوان کرد و درباره آنها گفت: اين دو برنامه در فضاي باز حوزه برگزار مي‌شوند. برنامه پرده‌خواني به وسيله محمد احدي و برنامه چاووشي‌خواني به وسيله اسحاقي از استان گلستان اجرا مي‌شود.

مديرمرکز امور محافل و جشنواره‌هاي حوزه هنري، در پايان سخنان خود درباره اين سوگواره گفت: براي اين سوگواره يک تيزر تلويزيوني در نظر گرفته شده است که از سه شنبه پخش خواهد شد. همچنين پنجاه بيلبورد نيز  در سطح شهر به اين سوگواره اختصاص داده شده است تا همه شهروندان از برگزاري اين سوگواره با خبر شوند.

وي درباره مرکز امور محافل و جشنواره‌هاي حوزه هنري گفت: اين مرکز با هدف سازماندهي برنامه‌ها، جشنواره‌ها و فعاليت‌هاي جنبي حوزه هنري با هدف ايجاد وحدت رويه در برگزاري جشنواره‌ها تشکيل شده است. تدوين چارچوب براي محافل و مجامع فرهنگي و هنري چون عصر سوره و توجه به شاخصه مردمي بودن آنها از ديگر اهداف تشکيل اين مرکز است.

 

 

تنظيم: هومن بهلولي

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت