هفته اي از جنس پژوهش، نمايشگاهي از جنس دانش

نمايشگاه هفته پژوهش و فناوري امسال رنگ و بوي ديگري را به مصلي امام خميني (ره) بخشيده بود. در قلب شلوغي ها و هياهوي کلان شهر تهران جاي بود ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هفته اي از جنس پژوهش، نمايشگاهي از جنس دانش

نمايشگاه هفته پژوهش و فناوري امسال رنگ و بوي ديگري را به مصلي امام خميني (ره) بخشيده بود. در قلب شلوغي ها و هياهوي کلان شهر تهران جاي بود که گويي همگان به کارهاي ديگر مشغول بودند و فکر و ذهن شان معطوف به امري باشد که چون نيروي محرکه پيشرفت يک کشور مي ماند.

نمايشگاه امسال بيش از هر چيز توجه آدمي را به عنصر طراوت و شادابي جلب مي کرد چرا که در نگاه اول به سادگي مي توان دريافت که رد اين گردهمايي عرصه بيش از هر کس در دست جوانان است..

 

 

در بدو ورود به سالن نمايشگاه بي شک اين غرفه بزرگ و متنوع دانشگاه علمي کاربردي است که توجه مخاطبان را به خود جلب مي کرد. چيدمان، فعاليت و تنوع غرفه دانشگاه علمي کاربردي نشان از آن دارد که مسولان اين دانشگاه صنعت محور برنامه هاي ويژه اي را براي شرکت در هفته پژوهش امسال در دست داشته و براي حضور هر چه پر رنگ تر و قوي تر در کنار ديگر شرکت کنندگان آماده شده اند.

 

بخش اعظمي از غرفه اين دانشگاه مربوط به اختراعات و پژوهش هاي علمي دريايي مرتبط با رشته دريانوردي است که بيش از هر کس مرهون زحمات کاپيتان روزبه نخستين است که بيش از 50 اختراع مختلف را در زمينه تاسيسات دريايي به ثبت رسانده است.

از اين مخترع دريانورد همچنين مي توان آثار ارزشمند ديگري را در ساير غرفه هاي مربوط به دانشگاه هاي تخصصي دريانوردي چون دانشگاه دريانوردي چابهار مشاهده کرد. بدين ترتيب کاپيتان روزبه نخستين را بايد از فعال ترين چهره هاي هفته پژوهش و فناوري سال جاري دانست.

 

اما از ديگر غرفه ها که به شکل عجيبي توجه بازديدکنندگان را به خود جلب مي کند غرفه دانشگاه شهيد بهشتي است که به لطف گروه معماري خلاق يک خانه چوبي تحسين برانگيز را در غرفه خود به نمايش گذاشته است. البته بي شک اين دانشگاه کهن در بخش هاي ديگر همچون پژوهش هاي مرتبط با علم شيمي نيز دستاوردهاي در خور توجهي را به نمايش گذاشته است اما اين خانه چوبي بيش از هر چيز ديگر مخاطبان را به خود فرا مي خواند.

 

از نکات جالب ديگر نمايشگاه هفته پژوهش و فناوري امسال حضور پر رنگ ماشين هاي الکتريکي است که در جاي جاي نمايشگاه با رنگ ها و طرح هاي مختلف بيننده را به سمت خود جلب مي کند. اين همه نشان از از آن دارد که برنامه هاي پژوهشي سال هاي گذشته در زمينه ماشين هاي الکترونيکي و خورشيدي به وضوح کارآمد بوده و به بار نشسته است. توجه صنايع به اين طرح هاي دانشگاهي به طور حتم مي تواند به توسعه خودروهاي الکتريکي بيانجامد. دانشگاه تربيت دبير شهيد رجايي با خودروي آراز ، دانشگاه خواجه نصير طوسي با ماشين قاصدک و دانشگاه علمي کاربردي با خودروي الوند و ... به نمايشگاه امسال رنگ و بوي ديگري بخشيده اند.

 

در کنار اين همه علم و فناوري فني و مهندسي نکته جالب اين نمايشگاه حضور همزمان نهادها و دانشگاه هاي مختلف در زمينه هاي پژوهش هاي علوم انساني است. دستاوردهاي علمي و پژوهشي و تحقيق هاي گوناگون در زمينه هاي ادبيات ودين و انديشه همگي در کنار اختراعات و فرآورده هاي فني جذابيتي ويژه را به وجود آورده اند و اين نکته را گوشزد مي کند که نبايد از پژوهش هاي علوم انساني غافل شد. بي شک اين همان امري است که رهبر فرزانه انقلاب نيز بر آن تاکيد ويژه اي دارند.

 

حضور فعال نهادهايي چون فرهنگستان زبان فارسي در اين بخش البته رويداد غريبي نيست اما اتفاق دور از انتظار اين است که يکي از قوي ترين شرکت کنندگان در زمينه پژوهش هاي علوم انساني دانشگاه نيروي انتظامي است که حجم قابل توجه پژوهش هاي ديني و انديشه نگاري غرفه اين دانشگاه توجه و تعجب بازديدکنندگان را برمي انگيزد.

 

در کل به نظر مي رسد نمايشگاه هفته پژوهش امسال نسبت به سال هاي گذشته از يک رشد و بلوغ محسوسي برخوردار است که اين مهم نشان از به ثمر نشستن سياست هاي پژوهشي کشور طي سال هاي اخير دارد.

 

بخش پژوهش هاي دانش آموزي تبيان

تهيه و تنظيم: فاطمه و گودرزي

 

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت