گیاه درمانی در سفر

حتما پیش آمده که در سفر با یک بیماری یا جراحت ناگهانی مواجه شوید و مجبور باشید سری به داروخانه شهرهای بین راه بزنید. در این شرایط شاید همراه داشتن یک کیف کمک های اولیه بهترین کمک حالتان باشد اما اگر داروی مورد نظرتان در این کیف نبود چه طور؟ فکر می کنید
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گياه درماني در سفر

حتما پيش آمده که در سفر با يک بيماري يا جراحت ناگهاني مواجه شويد و مجبور باشيد سري به داروخانه شهرهاي بين راه بزنيد. در اين شرايط شايد همراه داشتن يک کيف کمک هاي اوليه بهترين کمک حالتان باشد اما اگر داروي مورد نظرتان در اين کيف نبود چه طور؟ فکر مي کنيد آنقدر تجربه داريد که بتوانيد دست به دامن طبيعت شويد و با گياهان دارويي خود را درمان کنيد؟

گياهان دارويي، مي توانند در برابر شايع ترين بيماري هاي سفر، يعني اسهال، يبوست، تهوع، نفخ، دل درد، اسپاسم، سرماخوردگي و دردهاي اسکلتي کمک کننده باشند. حتي اگر از قبل اين گياهان را در کيف کمک هاي اوليه تان جاسازي نکرده باشيد، باز هم مي توانيد اين گياهان را از عطاري ها تهيه کنيد.

 

زنجبيل و درمان تهوع

زنجبيل گياهي است که از ريشه آن استفاده مي شود. در حقيقت ريشه ها را از زمين خارج کرده و پس از پوست کندن به صورت تازه يا پودر خشک شده استفاده مي کنند. اين گياه اگر تازه باشد، داراي مقدار زيادي رطوبت است که در اثر گذشت زمان خشک مي شود. در بيشتر بازارهاي جهان تکه هاي خشک زنجبيل که تقريبا سفيدرنگ است وجود دارد. اين گياه خاصيت ضد تهوع دارد و مصرف آن در مسافرت و در دوران بارداري بسيار کمک کننده است. براي درمان بيماري حرکت (تهوع در زمان حرکت ماشين) کافيست نيم ساعت قبل از سوار شدن 0.5 الي 1 گرم از پودر زنجبيل را ميل کنيد.

 

از سردرد تا سرماخوردگي

نعناع فلفلي گياهي است از خانواده نعناع که کمتر به عنوان خوراکي مصرف مي شود. اين گياه داراي مقدار زيادي از ترکيبي به نام منتول است که خواص ضد درد عمومي و ضد درد موضعي دارد. محصول اين نعناع در ايران به نام قطره منتول موجود است که در داروخانه ها به فروش مي رسد. از اين قطره مي توانيد در درمان سردرد، دست و پا و کمر درد و گرفتگي بيني حاصل از سرماخوردگي و يا خستگي رانندگي و... استفاده کنيد. اين محصول موضعي است و به صورت تنفسي يا مالش بر روي اعضاي بدن مورد استفاده قرار مي گيرد. يادتان باشد که يکي ديگر از موارد مصرف قطره منتول براي محيط هاي بسته، ضدعفوني کردن فضا و کاهش ميکروب هاي سرماخوردگي و رفع خستگي و خواب راحت براي افراد در يک محيط است. بنابراين از اين قطره حتي در داخل چادر هم مي توانيد استفاده کنيد.

 

درمان دل درد با نعناع قمي

نعناع قمي هم گونه ديگري از نعناع است که بيشتر از همه در سبزي خوراکي مورد استفاده قرار مي گيرد. يعني همان نعناعي که در غذاهاي ايراني استفاده مي شود. نعناع قمي اثرات ضد نفخ، ضد دل درد و ضد اسپاسم دارد و قطره هاي خوراکي آن در داروخانه ها موجود است. اين گياه پس از مصرف حدود 10 الي 15 دقيق زمان لازم دارد تا اثر کند و اگر همراه با غذا مصرف شود از ايجاد نفخ و دل درد جلوگيري مي کند.

 

 

چاي و درمان اسهال

يکي از مهم ترين خواص درماني چاي خاصيت ضد اسهال بودن آن است و در صورتي که اسهال ويروسي نباشد مي توان آن را با مصرف چاي برطرف کرد. با توجه به اينکه بيشتر اسهال هاي ايجاد شده در سفر به تغيير شرايط آب و هوايي مربوط مي شود و باکتري ها و ميکروب ها نقشي در آن ندارند، بنابراين توصيه مي کنيم تا مي توانيد چاي بنوشيد تا تعادل هضم، جذب و برگشت بدن به شرايط طبيعي امکان پذير شود. شايد برايتان جالب باشد که بدانيد چاي جوشيده که رنگ سياه، مزه تلخ و بوي خاص چاي جوشيده را دارد داراي خاصيت ضد اسهال بوده و در شرايط عادي مي تواند ايجاد يبوست کند.

 

درمان يبوست با برگ سنا

سنا گياهي است که بيشتر شکل بوته اي دارد و از برگ آن استفاده مي شود. اين گياه از خانواده نخود است و از بيشتر گونه هاي آن جهت درمان يبوست استفاده مي کنند.

برگ همه گونه ها به خاطر وجود ترکيباتي به نام آنتراکينون ها تلخ است. ميزان مصرف روزانه برگ سنا براي افراد بزرگسال، بين نيم تا يک گرم است که مي توان بر روي آن حدود يک استکان آب ريخته و حدود 10 دقيقه جوشاند، سپس صاف کرده و ميل کرد.

بهترين زمان مصرف اين گياه شب است البته اين محلول تلخ را با نبات يا عسل مي توان شيرين کرد ولي تلخي آن کاملا از بين نمي رود. در مصرف سنا نبايد زياده روي کرد چراکه ممکن است باعث اسهال شديد شود. همچنين نبايد به طور ممتد و طولاني مورد استفاده قرار گيرد چون باعث تنبلي روده مي شود.

پس بهتر است بعد از مصرف دو هفته آن را قطع کنيم. قرص سنا هم در داروخانه ها موجود است و مي توان 1 الي 2 عدد از آن را در روز مصرف کرد. يادتان باشد که سنا در افراد کمتر از 10 سال توصيه نمي شود.

 

 


گروه گردشگري تبيان- الهام مرادي
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت