13 پروژه فاخر در دست ساخت

13 مجموعه الف «کلاه پهلوی» به کارگردانی ضیاء‌الدین دری، «سرزمین کهن» به کارگردانی کمال تبریزی، «وضعیت سفید» به کارگردانی حمید نعمت‌الله، «اوسنه پادشاهی» به کارگردانی امرلله احمدجو، «تبریز مه‌آلود» به کارگردانی محمدرضا ورزی، «حضرت موسی (ع)» به کارگردانی فر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 13 پروژه فاخر در دست ساخت

تلويزيون به سريال‌‌هاي الف پناه مي‌برد

 گرايش جدي تلويزيون به توليد مجموعه‌هاي الف منجر به توليد حجم بالايي از اين آثار شده و اين روزها 13 مجموعه الف مراحل توليد را پشت سر مي‌گذارند.

به گزارش خبرآنلاين، صداوسيما که در گذشته چند سال يکبار مجموعه‌اي در قالب آثار الف راهي آنتن مي‌کرد، اين روزها با تعداد بالاي توليد اين قبيل از آثار روبرو شده؛‌ آثاري که قرار است با استفاده از امکانات مطلوب توليد اثري بالاتر از سطح معمول در اختيار مخاطب قرار دهند.

اينکه تاکنون آثار الف و الف ويژه توليد‌شده در تلويزيون تا چه حد در جلب نظر مخاطبان و کسب راي مثبت نگاه‌هاي کارشناسي موفق بوده‌اند خود جاي بحث بسيار دارد، اما گرايش جدي مديران صداوسيما به ساخت اين آثار نشانگر پايداري آنان بر مسيري است که از چند سال قبل به طور مشخص در دستور کار قرار گرفت.

تعيين بودجه مشخص براي ساخت اين آثار خود موجب تعيين کف و سقف مشخص براي ساخت مجموعه‌‌هايي از اين دست شده که در نگاهي به سازندگان اين آثار مي‌توان به اسامي مشابهي در مقام کارگردان مجموعه‌ها رسيد که همين در تکرار نتايج منفي در مورد برخي آثار بارها و بارها مطرح و خبرساز شده است.

13 مجموعه الف «کلاه پهلوي» به کارگرداني ضياء‌الدين دري، «سرزمين کهن» به کارگرداني کمال تبريزي، «وضعيت سفيد» به کارگرداني حميد نعمت‌الله، «اوسنه پادشاهي» به کارگرداني امرلله احمدجو، «تبريز مه‌آلود» به کارگرداني محمدرضا ورزي، «حضرت موسي (ع)» به کارگرداني فرج‌الله سلحشور، «صاعقه خاموش» به کارگرداني مجتبي راعي، «آخرين دربار (شاه)»، « فصل بي‌پروايي»، «سلمان فارسي»، « خيانت و جنايت پهلوي»، «حضرت ابوطالب(ع)» و «حماسه‌ميشيان» از جمله سريال‌هاي فاخر تلويزيون هستند که پنج اثر مرحله تصويربرداري را سپري مي‌کند و باقي يا در مرحله اول پيش‌توليد و يا در دست تحقيق و بررسي هستند.

اين روزها «مختارنامه» به کارگرداني داود ميرباقري به عنوان يکي از مجموعه‌هاي موفق الف ويژه در حال پخش از تلويزيون است که در مقايسه با «يوسف پيامبر» ساخته فرج‌الله سلحشور و «در چشم باد» ساخته مسعود جعفري‌جوزاني که به عنوان آثار الف ويژه در سال‌هاي اخير روي آنتن رفتند، در جلب نظر کارشناسان و تماشاگران حرفه‌اي آثار تاريخي جايگاهي ويژه به دست آورده است.

نگاهي به مجموعه‌هاي الف در دست توليد تلويزيون تصويري از مدعي‌هاي برتري اين رسانه در سال‌هاي آينده پيش رو قرار مي‌دهد.

 

کلاه پهلوي

کارگردان :  ضياءالدين دري

 شبکه يک 30 قسمت 50 دقيقه‌اي

مرحله توليد :  تصويربرداري

(پايان تصويربرداري در تهران و ادامه آن در فرانسه)

 داستان بين سال‌هاي  1315 تا 1320 اتفاق مي‌افتد. يک ايراني تحصيل کرده در فرانسه به نام فرخ پس از ازدواج با دختر مستشار الدوله و عضويت در لژ فراماسونري به ايران مراجعت کرده و با توصيه ديگران، فرمانداري شهرستان کوچکي به نام سامان را عهده دار شده و مامور اجراي فرمان کشف حجاب در اين شهر مي‌شود. اين در حالي است که ميرزا رضا تدين بازاري معتمد مردم در مقابل او جبهه مي‌گيرد.

 داريوش فرهنگ، امين حيايي، اميرعلي دانايي، داريوش کاردان، شقايق فراهاني، رضا کيانيان، گوهر خيرانديش، ماه چهره خليلي، فرهاد آئيش، جمشيد شاه محمدي، رضا فياضي، بهاره افشاري، محمدرضا شريفي‌نيا، مريلا زارعي، عباس اميري، صالح ميرزاآقايي، آناهيتا نعمتي، کاظم افرندنيا، شهره لرستاني، نيلوفر خوش خلق، سيروس گرجستاني، فرشيد ابراهيميان، داود رشيدي، بيوک ميرزايي و نادر سليماني

 دري: ما حدود دو ماه در کشور فرانسه کار داريم و طبق برنامه‌ريزي‌هايي که تا به حال انجام شده کار به خوبي پيش رفته است.

 پس از پايان پخش مختارنامه

 

سرزمين کهن

 کارگردان : کمال تبريزي

 شبکه سه

?? قسمت  ?? دقيقه‌اي

مرحله توليد :  تصويربرداري

 «سرزمين کهن» قصه کودکي به نام رهي را روايت مي‌کند که بعد از بمباران دهکده‌اي توسط نيروهاي متفقين، از زير آوار بيرون کشيده مي‌شود. رهي پس از چند روز مراقبت توسط مادرش راهي تهران مي‌شود. سال‌ها بعد او در يک خانواده توده‌اي بزرگ مي‌شود؛ اما بر اثر به وقوع پيوستن ماجراهايي، او به يک خانواده درباري سپرده مي‌شود. در اين خانواده است که او رفته‌رفته به هويت خود پي مي‌برد و همين باعث مي‌شود به يک خانواده ديگر که علقه‌هاي مذهبي دارند، سپرده شود؛ اما اين پايان ماجراهاي او و اطرافيانش نيست.

 ثريا قاسمي، الهام حميدي، حسين محجوب،  رضا کيانيان، ‌پژمان بازغي، بيتا فرهي، جعفر دهقان، امير آقايي، هنگامه قاضياني ، ميترا حجار ، پرويز پورحسيني ، فرهاد قائميان و علي شادمان.

 تبريزي: در اين پروژه در لوکيشن‌هاي مختلف متمرکز مي‌شويم و به علت طولاني بودن زمان فيلمبرداري بايد طوري کار کنيم که در هر يک از چهار فصل ،سکانس‌هاي مربوط به همان فصل را به تصويربکشيم. همين امر موجب شده است که دچار دردسرهاي عجيب و غريب شويم.

فيلمنامه هم خوب نوشته شده و هم جذاب و دقيق است. تقريبا مي‌توان گفت کمتر فيلم‌نامه‌‌اي در تلويزيون ايران وجود دارد که تا اين حد روي جزئيات آن دقت شده باشد.

 سال 90

 

وضعيت سفيد

 کارگردان : حميد نعمت‌الله

 شبکه سه

26 قسمت 45 دقيقه اي

مرحله توليد :  تصويربرداري و تدوين همزمان

 به هنگام شروع موشک باران تهران از زمستان 1366 اعضاي خانواده‌‌اي پرجمعيت که تقريباً همه با هم قهر هستند و اختلاف دارند براي دوري از حملات دشمن ساکن باغ مادرشان در روستايي واقع در حومه تهران مي‌شوند. روستايي که مدرسه اصلي آن تبديل به محل اسکان بخشي از اهالي جنگ زده شده است. استقرار اين خانواده در باغ و همجواري آنها با مردم روستا که در اوج همدلي بسر مي‌برند، حوادث گوناگوني را براي خانواده رقم مي‌زند که باعث درک آنها از مشکلات يکديگر و ريشه‌هاي بي‌اهميت اختلافات‌شان مي‌شود.

 عرفان ابراهيمي، ستاره اسکندري، مونا احمدي، افسانه بايگان ، حسن پورشيرازي، افسانه چهره‌آزاد، سيما خزرآبادي، اميرحسين رستمي، شيرين زنگنه، اسماعيل سلطانيان، علي سليماني، فرهاد شريفي، مهين شهابي، شيرين شهباززاده، ناصر شهرياري، عباس غزالي، يونس غزالي، امير کاظمي، ليندا کياني، سهيلا گلستاني، پوراندخت مهيمن، رابعه مدني، آشا محرابي، عزت‌الله مهرآوران، اصغر نقي زاده و سارا همتي.

 محمدرضا شفيعي (تهيه‌کننده): مجموعه «وضعيت سفيد» يک داستان کاملا دفاع مقدسي دارد. مشکلات ساخت مجموعه‌هاي دفاع مقدسي علي‌رغم همکاري نهادهاي مختلف و وجود مکان‌هايي مثل شهرک سينمايي همچنان وجود دارد. ساخت اين گونه مجموعه‌ها، ويژگي‌ها و مشکلات منحصر به فردي دارد. اين مجموعه در زمان معاصر اتفاق مي‌افتد؛ در چنين سريال‌هايي همه چيز بايد مطابق با واقعيت ساخته شود و چون مردم اين زمان را مي‌شناسند فضاسازي بسيار سخت مي‌شود.

 نامشخص

 

اوسنه پادشاهي

 کارگردان : امرلله احمدجو

 شبکه سه

?? قسمت ?? دقيقه‌اي

 مرحله توليد : تصويربرداري

 حسام بيگ با نام جديد سامشا اکنون پادشاه ايران شده و براي خوشگذراني به سمت اصفهان مي‌آيد. کاروان او را همسرش ملک خاتون و دو فرزندش وليعهد و شا دخترو، تلخک دربار قشونسالار، مير غضب و ريز و درشت درباريان، جارچيها، دسته موزيک، آشپزخانه دربار همراهي مي‌کنند. تا اينکه ...

 محمود پاک نيت، محمد فيلي، انوشيروان ارجمند،  ژاله علو ، برزو ارجمند، جمشيد مشايخي، رضا بابک، بهزاد داوري، سعيد پيردوست، آتش تقي‌پور، پرويز بزرگي، حسن اکليلي، فريدون سوراني، بهروز مسروري، پري کربلايي و راحيل گلکار

 رضا جودي (تهيه‌کننده): مجموعه «اوسنه پادشاهي» چهار فاز دارد که فاز اول آن مربوط به حاکم اصفهان است که در کاخ مي‌گذرد و تصويربرداري آن تمام شده است، فاز دوم نيز متعلق به اردوگاه شاهي است؛ بخش سوم نيز کاروان شاهي است که براي رسيدن به اردوگاه مي‌روند و فاز چهارم داخلي‌هاي چادرها در اردوگاه است.

بازيگراني که قرار است با لهجه اصفهاني در «اوسنه پادشاهي» صحبت کنند، همه اصفهاني هستند و مابقي هم با لهجه‌اي شبيه به لهجه استفاده شده در «روزي روزگاري» صحبت مي‌کنند، اميدواريم که اين مشکل براي ما پيش نيايد.

احمدجو: داستان‌هاي اين سريال در فضاي گذشته رخ مي‌دهد و ما اردوگاهي در کنار زاينده‌رود خواهيم زد که تمام بخش‌ها در آنجا تصويربرداري خواهد شد.‌  «اوسنه پادشاهي» قصه‌اي فانتزي دارد و ماجراهاي آن کاملا خيالي است و به هيچ دوره‌اي از تاريخ ايران برنمي‌گردد.

 نامشخص

 

تبريز مه‌آلود

 کارگردان : محمدرضا ورزي

 شبکه يک

?? قسمت ?? دقيقه اي

 مرحله توليد : تصويربرداري

 «تبريز مه‌آلود» با موضوع زندگي عباس ميرزا . فتحعلي شاه قاجار تاريخ ايران را روايت مي‌کند.

 محمد مطيع، جمشيد مشايخي، محمد صادقي، محمدرضا شريفي‌نيا، حسام نواب صفوي، الهام حميدي، داريوش کاردان، رزيتا غفاري، سعيد اميرسليماني، ارژنگ اميرفضلي، سيدجواد هاشمي، ژيلا سهرابي، امير دژاکام، شهرام عبدلي، چنگيز وثوقي، ولي‌الله مومني، عنايت بخشي، رضا فيضي، اميريل ارجمند، عليرضا اوليا و علي کريمي‌پور

 ورزي: روي بعد پژوهشي کار دقت فراوان و مطالعات بسياري داشته‌ام و در اين راه، از موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران کمک بسياري گرفته‌ام و موسي نجفي و موسي حقاني در اين زمينه کمک بسياري به ما کرده‌اند. البته مطمئن باشيد که پس از پخش سريال ما دوباره با اظهارنظرهاي مخالي روبرو خواهيم شد، چون همين الان که طرح به برخي از مورخين براي مشورت ارائه شد، آنها مخالف بخش‌هايي بودند ولي ما با توجه به اسناد و مدارک موجود تلاش مي‌کنيم که اثري مطابق با تاريخ بسازيم.

 دهه فجر

 

 جدول پروژه‌هاي الف در دست بررسي

 

حضرت موسي(ع)

 کارگردان : فرج‌الله سلحشور

 تحقيقات براي اين مجموعه از چندي پيش آغاز شده است و سلحشور زماني بيش از دو سال را براي تحقيقات آن متصور شده است. او در مورد انتخاب بازيگر نقش حضرت موسي گفت: «ممکن است بازيگر اين نقش چهره‌ جديد باشد و يا اينکه از بين چهره‌‌هاي شناخته شده، اگر بازيگري را مناسب ببينم، از او استفاده خواهم کرد. متن فيلمنامه برايم مهم است و به انتخاب نقش «حضرت موسي» فکر نکرده‌ام. مسئولين تلويزيون با ما قرارداد 50 قسمتي را بسته‌اند، ولي هر مقداري که مطلب داشته‌باشيم و موضوع طلب کند، همان مقدار را مي‌سازيم که زمان فيلمبرداري آن نيز بستگي به قسمت‌هاي آن دارد. اگر همين 50 قسمت باشد، فيلمبرداري اين کار حدود سه‌سال و نيم زمان مي‌برد.»

 

صاعقه خاموش

کارگردان :  مجتبي راعي

 «صاعقه خاموش» سير حوادث تاريخي مربوط به ملي شدن صنعت نفت را طي سال هاي 1328 تا 1332 روايت مي شود که ضمن آن، برخي از شخصيت هاي تاثيرگذار در قضيه ملي شدن صنعت نفت نيز به تصوير کشيده خواهد شد.

اين مجموعه تلويزيوني تلاش دارد تا با داستاني جذاب، وقايع ملي شدن صنعت نفت و اقدامات دکتر مصدق و آيت الله کاشاني و همچنين تلاش هاي بين المللي را در اين مورد به تصوير بکشد. به همين منظور، براهيمي و احسان عظيمي، نويسندگان فيلمنامه، مي خواهند تا با يک قصه، وقايع مربوطه را روايت کنند.

«صاعقه خاموش» داستان زندگي مهندسي به نام عليرضا را بازگو مي کند که با توجه به قضيه نفت و  حفظ اين صنعت، به شخصيتي مهم تبديل مي شود؛ طوري که ضمن ملاقات با برخي از شخصيت هاي سياسي مانند مصدق، در کانون توجه قرار مي گيرد و ...

تا کنون براي ساخت اين سريال 17 قسمت پيش بيني شده است.

 

 تنظيم براي تبيان : مسعود عجمي

 

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت