زمين انسان‌ها

«زمين انسان‌ها» عنوان سريالي است كه اين روزها به كارگرداني ابوالحسن داوودي آخرين مراحل توليدش را سپري مي‌كند.چند ماهي مي‌شود كه گروه توليد سريال زمين انسان ها از كشور آلمان بازگشته‌اند. هم اكنون مراحل تدوين، صداگذاري و ساخت موسيقي اين سريال در حال انجام ا
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 زمين انسان‌ها

 «زمين انسان‌ها» عنوان سريالي است كه اين روزها به كارگرداني ابوالحسن داوودي آخرين مراحل توليدش را سپري مي‌كند.چند ماهي مي‌شود كه گروه توليد سريال زمين انسان ها از كشور آلمان بازگشته‌اند. هم اكنون مراحل تدوين، صداگذاري و ساخت موسيقي اين سريال در حال انجام است و احتمالا در اوايل فصل زمستان روانه آنتن شبكه تلويزيوني تهران شود.

 

ابوالحسن داوودي كه ساخت چند فيلم كمدي و اجتماعي موفق همچون نان و عشق و موتور هزار، تقاطع، زادبوم و مرد باراني را در كارنامه دارد اين بار سراغ نمايش جزييات زندگي پزشكان رفته است.

داستان اين سريال در يك بيمارستان مي‌گذرد. در اين بيمارستان چند پزشك در حال گذراندن دوره هستند تا تخصص خود را در رشته مغز و اعصاب بگيرند.

بيماران زيادي به اين بيمارستان مراجعه مي‌كنند و با خود قصه‌هاي متفاوتي را به داستان «زمين انسان‌ها» مي‌آورند و داستان زندگي و گرفتاري‌هاي اين بيماران در كنار زندگي پزشكان جوان بازگو مي‌شود. هركدام از اين شخصيت‌ها پيشينه و زندگي گذشته‌اي دارد كه در طول مجموعه به آن پرداخته مي‌شود.

سريال «زمين انسان‌ها» به كارگرداني ابوالحسن داوودي و تهيه‌كنندگي بيتا منصوري در گروه فيلم و سريال شبكه تهران در 26 قسمت 45 دقيقه‌اي توليد مي‌شود.

در اين سريال علي نصيريان، سروش صحت، عسل بديعي، مائده طهماسبي، بهمن زرين‌پور، داريوش اسدزاده، افسانه ناصري، رضا آحادي، اميرمحمد زند و... ايفاي نقش مي‌كنند.

نمايش جزئيات حرفه پزشكي

بيتا منصوري، تهيه‌كننده سريال زمين انسان‌ها مي‌گويد: اين سريال يك كار اجتماعي است كه داستاني دنباله‌دار دارد. اما در هر قسمت يك داستان فرعي هم روايت مي‌شود و چند بيمار به عنوان شخصيت‌هاي جديد وارد داستان مي‌شوند.

او با تاكيد بر اين كه سعي كرديم در نمايش جزييات حرفه پزشكي كمترين ميزان خطا را داشته باشيم مي‌گويد:‌ پزشكان مختلف در جريان ضبط سريال بر كار نظارت داشته‌اند. آنها دقت كرده‌اند كه عمل جراحي به صورت علمي به نمايش دربيايد.

منصوري با تشكر از پزشكاني كه با اين سريال همكاري داشته‌اند تاكيد مي‌كند: آنها زمان زيادي را صرف نظارت بر اين سريال كردند. البته اين همكاري لازم بود؛ چون ما مي‌خواستيم علاوه بر روايت يك داستان جذاب، سريالمان جنبه آموزشي هم داشته باشد.

فرهنگ‌سازي در نحوه تعامل پزشكان و بيماران

از منصوري مي‌خواهم درباره جنبه آموزشي سريال زمين انسان ها توضيح بدهد. او در پاسخ مي‌گويد: وقتي يك برنامه تلويزيوني با موضوع پزشكي پخش مي‌شود، مخاطبان به اشتباه تصور مي‌كنند تمام بيماري‌هاي اشاره شده در آن برنامه را دارا مي‌باشند. آن‌ها دچار اين توهم مي‌شوند كه نشانه‌هاي بيماري‌هاي مختلف در جسمشان ظاهر شده است. بنابراين آمار مراجعه كنندگان به پزشك بيشتر مي‌شود.

او اميدوار است اين سريال بتواند در اصلاح نحوه تعامل پزشكان و بيماران فرهنگ‌سازي خوبي داشته باشد. منصوري ادامه مي‌دهد: در اين سريال خود بيماري‌ها خيلي مد نظر قرار نمي‌گيرند بلكه روابط انساني در مركز توجه هستند.

اين تهيه‌كننده با بيان اين كه طرح زمين انسان‌ها در سال 82 به شبكه تهران ارائه شده است، توضيح مي‌دهد: آن زمان داستان ما درباره خانم دكتري بود كه به جبهه مي‌رفت. چند سال بعد طرح ما به جريان افتاد و مدير وقت از ما خواست كه زمان قصه به روز بشود. بنابراين طرح داستاني زمين انسان‌ها تغيير كرد و اتفاقات آن از فضاي جبهه به فضاي زمان حال منتقل شد. در اين فاصله من و همسرم آقاي ابوالحسن داوودي فيلم‌هاي تقاطع و زادبوم را ساختيم.

«زمين انسان‌ها» عنوان سريالي است كه اين روزها به كارگرداني ابوالحسن داوودي آخرين مراحل توليدش را سپري مي‌كند.چند ماهي مي‌شود كه گروه توليد سريال زمين انسان ها از كشور آلمان بازگشته‌اند. هم اكنون مراحل تدوين، صداگذاري و ساخت موسيقي اين سريال در حال انجام است و احتمالا در اوايل فصل زمستان روانه آنتن شبكه تلويزيوني تهران شود.

در انتظار كاهش آلودگي هوا

منصوري با اشاره به اين كه بخشي از تصويربرداري سريال در كشور آلمان انجام شده توضيح مي‌دهد: همسر يكي از شخصيت‌هاي اصلي داستان دوره فوق‌تخصص پزشكي‌اش را در آلمان مي‌گذراند و ما براي ضبط چند قسمت از سريال مجبور شديم به آلمان عزيمت كنيم.

او در پاسخ به اين سوال كه چرا كشور آلمان براي تصويربرداري انتخاب شده مي‌گويد: ما در فيلم زادبوم تجربه خيلي خوبي داشتيم. در شهر هامبورگ هماهنگي‌هاي ما براي كار بخوبي انجام شد. بنابراين تصميم گرفتيم دوباره به اين كشور برويم. منصوري ادامه مي‌دهد: بقيه لوكيشن‌ها در تهران واقع شده‌اند كه عمدتا شامل لوكيشن‌هاي بيمارستان مي‌شوند.

به گفته اين تهيه كننده چند سكانس از سريال باقي مانده كه در روزهاي آينده تصويربرداري مي‌شود.

ظاهرا با آلودگي هوا براي ضبط اين سريال هم مشكلاتي ايجاد مي‌شود. چون همه منتظرند تا هوا پاكيزه شود تا بتوانند نماهاي شفاف و واضحي از شهر تهران به ثبت برسانند.

او تاخير در تصويب طرح‌ها و كليد خوردن سريال‌ها را مشكل ساز مي‌داند و مي‌گويد: چند سال پس از اين كه ما فيلمنامه فيلم تقاطع را نوشتيم، فيلم خارجي تصادف‌ ساخته شد. در حالي كه خيلي‌ها به اشتباه تصور كردند ما از روي آن فيلم الگو‌برداري كرده ايم. اميدوارم براي سريال زمين انسان‌ها‌ چنين سوءتفاهمي پيش نيايد. چون طرح اين سريال در سال 82 ارائه شده اما در سال 89 كليد خورده است.

مخاطب ميليوني تلويزيون كارگردان‌ها را وسوسه مي‌كند

منصوري در پاسخ به اين سوال كه چرا ابوالحسن داوودي از فيلمسازي در سينما به سمت كارگرداني توليدات تلويزيوني گرايش پيدا كرده مي‌گويد: من و آقاي داوودي هر دو بازنشسته سازمان صداوسيما هستيم. شروع كار ما از تلويزيون بوده و در كنار آن فيلم هم ساخته ايم. در تلويزيون با مخاطب ميليوني مواجه هستيم و اين نكته هر كارگرداني را وسوسه مي‌كند كه به سمت ساخت سريال براي تلويزيون برود.

او در صحبت‌هايش به گلايه از شرايط فعلي سينما مي‌پردازد و مي‌گويد: فيلم زادبوم چندين جايزه معتبر از جشنواره فيلم فجر دريافت كرد. اما شرايط اكرانش مهيا نشد. 5‌/‌2 سال از زندگي من و همسرم صرف توليد اين فيلم شد. به خاطر زادبوم به چند كشور سفر كرديم اما در نهايت نتوانستيم آن را اكران كنيم.

منصوري ادامه مي‌دهد: ابوالحسن داوودي گفته است تا زماني كه اجازه نمايش اين فيلم را ندهند ديگر در سينما كار نمي‌كند. چون يك كارگردان با اين انگيزه فيلم مي‌سازد كه مردم كارش را ببينند. در غير اين صورت خستگي به تنش مي‌ماند.

ديگر عوامل اين مجموعه تلويزيوني عبارتند از:وحيد قطبي‌زاده (پشتيباني فني)، مصطفي احمديان (مدير تصويربرداري)، نادر رضايي (صدابردار)، مهري شيرازي (طراح گريم)، روح‌الله مهاجري (مدير توليد)، ‌محمد سال افزون (طراح صحنه و لباس)‌.

احسان رحيم‌زاده / جام جم

تنظيم براي تبيان : مسعود  عجمي

 

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت