نماز ظهر عاشورا، این هفته در مختارنامه

استادی با اشاره به مخالفت های برخی از مراجع عظام با نمایش چهره حضرت عباس(ع) ادامه داد: قرار شد با یک سری تمهیدات تصویری و فنی طوری این کار را انجام دهیم که چهره ایشان نمایش داده نشود و در عین حال به کلیت دراماتیک داستان هم لطمه نخورد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نماز ظهر عاشورا، اين هفته در سريال مختارنامه

رضا استادي، مدير روابط عمومي سريال مختارنامه امروز، سه شنبه با حضور در برنامه مجله فرهنگي- هنري صبح به خير ايران (شبکه يک سيما) به نکاتي درباره سريال مختارنامه اشاره کرد. او با تکذيب اين مساله که نقش حضرت عباس (ع) را يک بازيگر حرفه اي ايفا کرده گفت: کاوه فتوحي که در نقش حضرت عباس (ع) در سريال مختارنامه مقابل دوربين رفته يک نابازيگر است. او دراين سريال اولين نقشش را ايفا کرده و ممکن است بعد از اين هم ديگر به سمت بازيگري نرود.

استادي که به سوالات مخاطبان درباره جنبه هاي مختلف مختارنامه پاسخ مي گفت، ضمن بيان اين مطلب اظهار داشت: درخبرها نقل شده  فردي که اين نقش را ايفا کرده بازيگر بوده است. اين مساله به هيچ وجه صحت ندارد...

او با بيان اين که با نمايش چهره حضرت عباس (ع) در سريال مختارنامه مخالفت هاي زيادي صورت گرفته است، گفت: ما مي خواستيم در اين سريال اين تجربه را داشته باشيم که به زندگي و چهره بزرگان تاريخ اسلام نزديک بشويم. ما آن ها را با اين نيت به تصوير کشيديم که تصوير شکل گرفته از اين بزرگواران در ذهن مخاطبان تصوير شفاف تري بشود.

در واقع مي خواستيم يکي از اتفاقات باشکوه و يکي از فرازهاي حماسه کربلا که مربوط به حضرت عباس (ع) مي شود، به تصوير کشيده شود.

استادي با اشاره به مخالفت هاي برخي از مراجع عظام با نمايش چهره حضرت عباس(ع) ادامه داد: قرار شد با يک سري تمهيدات تصويري و فني طوري اين کار را انجام دهيم که چهره ايشان نمايش داده نشود و در عين حال به کليت دراماتيک داستان هم لطمه نخورد.

استادي با اشاره به مخالفت هاي برخي از مراجع عظام با نمايش چهره حضرت عباس(ع) ادامه داد: قرار شد با يک سري تمهيدات تصويري و فني طوري اين کار را انجام دهيم که چهره ايشان نمايش داده نشود و در عين حال به کليت دراماتيک داستان هم لطمه نخورد.

مدير روابط عمومي سريال مختارنامه تاکيد کرد: در زمان توليد سريال مختارنامه، چهره حضرت عباس (ع) به شکل عادي فيلم برداري شد.

زمان ضبط اين صحنه ها فروردين ماه 1388 بود که خبرش هم در روزنامه ها منتشر شد. خيلي ها تصاوير را ديدند و در آن زمان اعتراضي وجود نداشت. اما با نزديک شدن به زمان پخش و رواج اين شبهه که نقش حضرت ابوالفضل(ع) را يک بازيگر ايفا کرده است، حساسيت هايي به وجود آمد.

او در پاسخ به سوالي درباره انتشارعکس کاوه فتوحي با عينک آفتابي و موي بلند گفت: اين عکس سر صحنه تصويربرداري گرفته شده است. ما از او خواسته بوديم که عينک دودي بزرگي به چشم بزند تا عکسي از ايشان در رسانه ها منتشر نشود. چون مي خواستيم قداست نقشي که ايشان بازي کرده است، خدشه دار نشود. البته مسلم است که وي با اين ظاهر جلوي دوربين نرفته است و تا پيش از پخش اين سريال مردم عکسي از اين چهره نديده اند.

استادي درباره تعداد مخاطبان سريال اظهار داشت: آمار دقيقي  تا به حال به دست ما نرسيده است. البته آقاي ضرغامي رييس سازمان صدا و سيما به ما اعلام کرده اند که مختارنامه حدود 60 ميليون و 60 درصد بيننده دارد.

او ادامه داد: از بازتاب هايي که سريال تا الان داشته مي توانيم بفهميم که کار مورد توجه مردم و منتقدان قرار گرفته است. در هفته اخير چندين روزنامه تيتر يک خودشان را به موضوع مختارنامه اختصاص دادند.

مدير روابط عمومي مختارنامه با اعلام اين خبر که سايت رسمي مختارنامه گاه در طول يک روز 600 تا 900 هزار مخاطب و بازديد کننده دارد، تاکيد کرد: اين تعداد زياد مخاطب براي ما که اداره کنندگان سايت هستيم، مشکلات زيادي ايجاد کرده تا جايي که مجبور شديم فضا و پهناي باند بيشتري فراهم کنيم و امکانات را طوري تامين کنيم که همه بتوانند به سايت دسترسي داشته باشند.

استادي ادامه داد: مختارنامه تا اين جاي کار نسبت به تمام سريال هاي تاريخي و غير تاريخي که تا کنون از تلويزيون پخش شده به لحاظ بازتاب رسانه اي و درگير کردن افکار عمومي کار بي سابقه اي بوده است.

او گفت: بينندگان از ما سوال مي کنند که مخاطب در اين سريال بايد به چه چيزي دقت کند؟ يا چرا از دکورهاي عظيم مختارنامه خبري نيست؟

در توضيح بايد بگويم مختارنامه تا قسمت چهاردهم داستان به معرفي شخصيت ها، چالش هاي آن ها و فضاي کلي کار مي پردازد و سعي مي کند از فضاي قصه تصوير درستي ارائه دهد.

از قسمت چهاردهم به بعد مختارنامه ابعاد يک کار تاريخي گسترده و با پروداکشن بزرگ را پيدا مي کند که در سينما و تلويزيون ايران بي سابقه است.

استادي ادامه داد: در ادامه داستان وقايعي مثل نهضت توابين، جنگ هاي مختار، پيروزي مختار و مراحل شکل گيري حکومت توسط مختار را مي بينيد. بخش هايي از داستان در مکه اتفاق مي افتد که در اين قسمت ها فضاي کعبه با ساختمان هاي اطرافش با شکوه و زيبايي خاصي ساخته شده است.

شهادت حضرت عباس در قسمت بيست و يکم به تصوير کشيده مي شود

مدير روابط عمومي سريال مختارنامه با اشاره به داستان هايي که در قسمت هاي بعد اتفاق مي افتد، گفت: در قسمت هجدهم و نوزدهم قيام توابين را مي بينيم. در قسمت بيست و يکم شهادت حضرت عباس(ع) به تصوير کشيده مي شود. قسمت هاي بيست و دوم و بيست و سوم به آغاز قيام مختار اختصاص دارد. در قسمت بيست و نهم و سي ام نيز مرگ شمر و حرمله را مي بينيم.

او ادامه داد: ما در سريال تا کنون چند صحنه از کربلا را ديده ايم. در قسمت يازدهم که اين هفته پخش مي شود، شهادت زهير بن قين و نماز ظهر عاشوراي امام حسين (ع) را تماشا خواهيم کرد.

استادي در پاسخ به سوالي درباره دليل کم بودن صحنه هاي کربلا گفت: مختارنامه شخصيت مختار و ماجراي قيام او را روايت مي کند. بنابراين در سريال بخش هايي از  واقعه کربلا روايت مي شود که به قصه مختار ارتباط دارد.

او در پاسخ به اين سوال که چرا بازيگران محبوب حضورشان کمرنگ است، توضيح داد: سريال مختارنامه تاکيد داشته که بيشترين ميزان جذابيت را داشته باشد، به همين خاطر از چهره هاي مشهور و شناخته شده حتي در بخش هاي کوچک استفاده کرده است.

استادي با بيان اين که در اين ده قسمتي که مختارنامه پخش شده خيلي سوال ايجاد کرده است، اظهار داشت: ما گاهي اوقات روزي 400 تا 500 سوال از طرف مخاطبان سايت و سريال مختارنامه دريافت و سعي مي کنيم، بيشتر اين ها را پاسخ بدهيم.

مختارنامه يک سريال لايه لايه است

او در ادامه گفت: مختارنامه يک سريال لايه لايه است. اين هشت سال زماني که صرف توليد مختارنامه شده به بطالت نگذشته است. به تک تک موضوعات و شخصيت ها فکر شده است. مختار به مرور از يک شخصيت مغرور و خودخواه که مدام به دنبال پيروزي است، به يک آدم عاشق و متحول شده تبديل مي شود. اگر واقعا به اين لايه ها با دقت نگاه کنيم و با عبور از آن ها به عمق مطلب برويم، حتما تماشاي مختارنامه براي مان جذاب تر مي شود.

استادي به يکي از نکات مهم سريال اشاره کرد و اظهار داشت: بني اميه قرائت غلطي از دين داشت و دين را در خدمت منافع و قدرت طلبي خودش قرار مي داد. اين مساله يک نکته کليدي است که مخاطب بايد به آن توجه کند. برخي به جاي اين که به عمق توجه کنند، درگير ظواهر مي شوند. مخاطبان دقت کنند که بعضي قصه ها، قصه هاي فرعي هستند که در خدمت بخش دراماتيک کار قرار گرفته اند.

او با اشاره به بازي درخشان فرهاد اصلاني در نقش عبيدالله بن زياد گفت: بازي فرهاد اصلاني، فريبرز عرب نيا و مهدي فخيم زاده خيلي مورد توجه قرار گرفته است و بازي اين افراد در سطح کيفي نزديک به هم قرار دارد.

سايت مختارنامه

تنظيم براي تبيان : مسعود عجمي

 

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت