ردیابی انسان از روی نوشیدنی

آنالیز اثرات نوشیدنی‌ها برای ردیابی مکانی انسان
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رديابي انسان از روي نوشيدني

آناليز اثرات نوشيدني‌ها براي رديابي مکاني انسان

 

يافته هاي جديد محققان نشان مي‌دهد بسياري از نوشيدني‌ها از جمله آب معدني و ماءالشعير بدليل وجود بعضي مواد شيميايي طبيعي اثراتي در بدن فرد مصرف کننده مي‌گذارند که مي‌توان از آنها براي رديابي مکاني افراد استفاده کرد و مانند يک ذخيره کننده اطلاعات، داده‌هاي مربوط به مکان فرد را از آن استخراج نمود.

اين اثرات بيشتر بر روي موي افرادي که اين مايعات را بنوشند مي‌ماند و مي‌تواند به فهم موقعيت جغرافيايي آنها منجر شود.

اين تحقيق که نتايج آن در دو هفته نامه علمي معتبر شيمي غذايي و کشاورزي  ACS منتشر شده اولين پژوهش در زمينه استفاده از نوشيدني ها براي تعيين موقعيت مکاني است.

آب، ماءالشعير و بسياري ديگر از نوشيدني ها مواد شيميايي طبيعي اي در خود دارند که مي توانند اطلاعات مربوط به مولفه هاي مکاني را در خود ذخيره کنند و به اين ترتيب مي توانند به پيدا شدن محل چغرافيايي اوليه نوشيدني يا براي دستگيري مجرميني که آن مواد نوشيدني را مصرف کرده اند مانند يک ردياب کمک کند.

 

خانم ليزلي چسان و همکارانش در باره اين تحقيق توضيح مي‌دهند که بدن هيدروژن و اکسيژن را از آب و نوشيدني‌هاي حاوي آب جدا مي‌کند و آنها را به پروتئين‌ها، از جمله پروتئين‌هاي موجود در مو، پيوند مي‌زند. هيدروژن و اکسيژن در فرم‌ها و ايزوتوپ‌هاي متفاوت وجود دارند. خصوصيات اين ايزوتوپ‌ها با تغييرات مکاني به نحوي قابل پيش بيني تغيير مي‌کند به گونه‌اي که در ارتفاعات کمتر از سطح دريا يا در مناطق ساحلي مقدار هر يک از اين پارامترها (خصوصيات ِ ايزوتوپ‌ها) در بيشترين حالت خود نسبت به بقيه نقاط جغرافيايي قرار دارد. از آنجايي که سازندگان نوشيدني‌ها معمولا از آب‌هاي محلي و منطقه‌اي براي ساخت نوشيدني‌هاي خود استفاده مي‌کنند، الگوهاي بدست آمده از ايزوتوپ‌هاي موجود در مو مي‌تواند به عنوان يک "اثر انگشت" مورد استفاده قرار گيرد و در اينصورت با بررسي الگوي تغييرات خصوصيات ايزوتوپ‌ها که خصوصيات آنها وابسته به مکان است، مي‌توان به محلي که شخص از آن آمده پي برد.

دانشمندان الگوهاي ايزوتوپ‌ها در مورد آب معدني، آب گازدار و ماءالشعير از 33 شهر مختلف را بررسي کردند و متوجه شدند که اين الگوها با الگوهايي که قبلا از آب شير بدست آورده بودند به صورت کلي مطابقت دارد. همچنين دريافتند که الگوهاي ايزوتوپ‌ها از منطقه‌اي به منطقه ديگر متغير است به صورتي که شهرهايي که در يک منطقه جغرافيايي هستند، خصوصيات مشابهي در ايزوتوپ‌هايشان ديده مي شود که با خصوصيات ايزوتوپ‌هاي شهرهاي واقع در مناطق جغرافيايي ديگر که به لحاظ ارتفاع از سطح دريا متفاوتند، فرق بزرگي دارد که شناخت اين تفاوت‌ها به شناخت مناطقي که نوشيدني از آنها عبور کرده کمک مي کند. براي مثال فردي که يک نوشيدني در ايالات متحده مي نوشد، "نشاني" هاي ايزوتوپي متفاوتي در موهايش نسبت به کسي که همان نوشيدني را در اروپا يا آسيا مي نوشد خواهد داشت.

بنابراين يافته هاي اين پژوهش مي‌تواند براي يافتن محل اصلي حرکت نوشيدني و يا تعقيب مجرمين با شناسايي مسير حرکت جغرافيايي مجرم به کار بيايد.

به زبان ساده‌تر، فرض کنيد فردي مظنون به قتل در شهر آ است و در شهر ب دستگير شده است. دانشمندان اکنون با استفاده از نتايج اين پژوهش، قادرند با بررسي موي شخص مظنون قدرند به وسيله تشخيص نوشيدني‌اي که شخص نوشيده، نهايتا بفهمند که آيا اين فرد از شهر آ عبور کرده يا خير.

بنابراين در آينده‌اي نزديک يافته‌هاي اين پژوهش در عمليات‌هاي پليسي و دستگيري مجرمين و در سناريوهاي تشخيص جرم به نحو چشمگيري به کمک نيروهاي امنيتي خواهد آمد. اين زماني است که مجرمان يا بايد در مصرف نوشيدني‌ها بسيار مراعات کنند يا موهاي خود را به نحوي از دسترس پليس مخفي کنند تا امکان بررسي پروتئين‌هايي که ايزوتوپ‌هاي نوشيدني‌هاي مصرف شده را به همراه دارند وجود نداشته باشد!

 

 

مقاله منتشر شده از اين تحقيق در ژورنال ACS

http://pubs.acs.org/doi/abs/10.1021/jf1003539

مرجع

http://www.sciencedaily.com/releases/2010/06/100630132840.htm

تهيه: بخش دانش و فناوري تبيان

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت