پیش‌نویس سند مشترک همکاری دستگاههای فرهنگی در دهه کرامت تهیه شد

مسئول شورای هماهنگی جشن‌های رضوی در دومین جلسه این شورا از تهیه پیش‌نویس سند مشترک همکاری دستگاههای فرهنگی در دهه کرامت خبرداد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پيش‌نويس سند مشترک همکاري دستگاههاي فرهنگي در دهه کرامت تهيه شد

مسئول شوراي هماهنگي جشن‌هاي رضوي در دومين جلسه اين شورا از تهيه پيش‌نويس سند مشترک همکاري دستگاههاي فرهنگي در دهه کرامت خبرداد.

به گزارش روابط عمومي «حجت‌الاسلام حميدرضا سليماني» مسئول شوراي هماهنگي جشن‌هاي رضوي در دومين جلسه اين شورا که در دبيرخانه ستاد عالي کانون‌هاي فرهنگي هنري مساجد کشور برگزار شد از تهيه سند مشترک همکاري دستگاه‌هاي مختلف فرهنگي با عنوان پيش‌نويس سند مشترک همکاري در دهه کرامت خبر داد و گفت: با تهيه اين سند سهم همه دستگاه‌ها در ارتباط با برگزاري جشن‌هاي عيد رضوي مشخص مي‌شود و هر دستگاهي در جريان وظايف و نقش خود در برگزاري جشن‌هاي عيد رضوي قرار مي‌گيرد.

وي افزود: يکي از نکاتي که در شوراي سياست‌گذاري جشنواره امام رضا (ع) نيز مطرح شد، اين مسئله است که حضور مردم بايد در برگزاري جشن‌هاي رضوي پررنگ شود و دستگاه‌ها و نهادها در راستاي اين مهم نقش حمايت‌کننده داشته باشند. از همين رو ستاد عالي کانون‌هاي مساجد کشور به عنوان نقطه وصل بين دستگاه‌ها و نهادها براي انجام اين مأموريت انتخاب شد.

حجت‌الاسلام سليماني اظهار کرد: از دو سال گذشته تاکنون نشست‌هاي متعددي در اين زمينه برگزار شد و حاصل اين تلاش‌ها برکات بسياري است که اميد است که با برگزاري اين جلسات راه‌هاي جديدي به دست آيد و با همفکري دستگاه ها قدم‌هاي بلندتر و جدي‌تري در اين زمينه برداشته شود.

بنابراين گزارش، در ادامه نشست حجت‌الاسلام مؤمنيان، نماينده مرکز رسيدگي به امور مساجد به تبيين برنامه‌هاي اين مرکز در ايام دهه کرامت پرداخت و گفت: تلاش براي گسترش عطر معنويت در فضاي عمومي جامعه با بهره‌گيري از آموزه‌هاي امام رضا (ع) با بهره گيري از افراد متخصص در اين زمينه يکي از برنامه‌هايي است که بايد مورد توجه قرار گيرد.

وي بر لزوم بهره‌مندي از ظرفيت مساجد در برگزاري جشن‌هاي رضوي تأکيد و تصريح کرد: ابلاغ بزرگداشت دهه كرامت به مساجد و ائمه‌ جماعات، برگزاري گردهمايي ائمه جماعات در آستانه ايام ولادت، آذين‌بندي مساجد تهران با همکاري شهرداري، برگزاري برنامه مولودي‌خواني در طول يک دهه در مساجد و برپايي حداقل 10 برنامه شاخص در سطح شهر تهران از جمله برنامه‌هايي است که از سوي اين مرکز در ايام دهه کرامت برگزار مي‌شود.

جواد محمدزاده مقدم، نماينده آستان مقدس رضوي نيز در اين نشست با تأکيد بر مهندسي جدي برنامه‌هاي اين دهه به اعلام برنامه‌هاي آستان رضوي در اين ايام پرداخت و تصريح کرد: حمايت مادي و معنوي از ويژه‌برنامه‌هاي مرتبط با حضرت معصومه (س)، اعزام نمايندگان ويژه آستان براي شرکت در مراسم گراميداشت، پيش‌بيني ديدار اعضاي شورا با توليت معظم براي بهره‌گيري از رهنمودها و فرمايشات ايشان، ايجاد زمينه مناسب براي بهره‌گيري از منابع علمي و تحقيقي مرتبط با حضرت معصومه (س) و برگزاري ويژه‌برنامه "در آستان خورشيد" از جمله برنامه‌هايي است که از سوي آستان قدس رضوي برگزار مي‌شود.

حجت‌الاسلام صحت‌قول نيکي، نماينده سازمان تبليغات اسلامي نيز در اين نشست گفت: تبيين برنامه‌هاي اين دهه بايد توسط خطيبان و مداحان متخصص صورت گيرد و در اين زمينه برنامه‌هاي گسترده‌اي همچون استفاده از فضاي مجازي تبليغي و سيستم ارسال‌ پيام کوتاه، بهره‌مندي از ظرفيت ارزشمند ستاد مرکزي سامان‌دهي شئون فرهنگي در مناسبت‌هاي مذهبي براي بزرگداشت اين ايام و استفاده از ظرفيت‌هاي تبليغي خبرگزاري مهر و سايت تبيان در دستور کار اين سازمان است.

اين گزارش مي‌افزايد: عبدالامير عطايي، نماينده آستان حضرت شاه‌چراغ نيز در اين نشست به تشريح برنامه‌هاي اين آستان پرداخت و اظهار کرد: ايجاد زمينه مناسب براي بهره‌گيري از منابع علمي و تحقيقي مرتبط با حضرت شاه‌چراغ، آماده‌سازي جزوات و بروشورهاي مرتبط با حضرت معصومه(س) و امام رضا(ع) و توزيع بين مخاطبان دستگاه‌هاي عضو، اعزام نمايندگان ويژه آستان براي شرکت در مراسم گراميداشت از برنامه‌هاي آستان مقدس حضرت شاه‌چراغ است.

حجت‌الاسلام محمدحسن نجفي‌راد، نماينده دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم و ستاد جشن‌هاي رضوي نيز در اين نشست با اعلام برنامه‌هاي اين دفتر در دهه کرامت گفت: اعزام مبلغ به سراسر کشور در اين ايام، هماهنگي براي ديدار با مراجع تقليد در آستانه دهه کرامت، برگزاري نشست‌هاي پژوهشي و علمي مرتبط با امام رضا (ع) و حضرت معصومه(س) و حضرت شاه‌چراغ(ع) از جمله برنامه‌هايي است که در اين ايام از سوي دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم اجرا مي شود.

حمايت از اجراي برنامه‌هاي جشن در قالب يک دهه در امامزادگان و مساجد، برگزاري مسابقات قرآني، تقدير از خيرين و واقفين برگزيده، ابلاغ به واحدهاي استاني و ستادي براي توجه ويژه به اين ايام، چاپ و انتشار اقلام تبليغي و برگزاري مسابقات فرهنگي از جمله برنامه‌هاي سازمان اوقاف امور خيريه در اين دهه است که به گفته روحاني نماينده اين سازمان در ستاد جشن‌هاي رضوي برگزار مي‌شود.

سعيد محمودي، نماينده شوراي سياست‌گذاري ائمه جمعه در اين ستاد نيز طرح و تبيين موضوع دهه کرامت در خطبه‌هاي نماز جمعه، تأکيد ائمه به حضور فعال و پرنشاط رسانه‌هاي استاني به ويژه صدا و سيما مراکز استان‌ها را از برنامه‌هايي است که در ايام دهه کرامت از سوي اين شورا در دستور کار قرار دارد.

هاشم بياني، نماينده سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي در ستاد جشن‌هاي رضوي نيز ابلاغ به رايزني‌ها به منظور برگزاري جشن‌هاي دهه کرامت، آماده‌سازي و توزيع بسته‌هاي فرهنگي ميان ايرانيان و مسلمانان مقيم خارج از کشور را بخشي از برنامه‌هاي اين سازمان در اين ايام برشمرد.

بر اساس اين گزارش، مريم ارشدي، نماينده مرکز امور زنان و خانواده نهاد رياست جمهوري گفت: همزمان با دهه کرامت برنامه‌هاي گسترده‌اي از سوي اين مرکز برگزار مي‌شود که برگزاري جشن‌هاي مرتبط با دهه کرامت ويژه بانوان در سراسر کشور، برگزاري نشست دختران جوان، رونمايي از محصولات فرهنگي و علمي مرتبط با دختران و حضرت معصوم (س) و حمايت از توليدات فرهنگي مرتبط با حضرت معصومه (س) از جمله اين برنامه‌ها است.

علي خانپور، نماينده مرکز فعاليت‌هاي ديني شهرداري تهران در اين ستاد، ياسر برخورداري نماينده سازمان فرهنگي هنري شهرداري، مجيد خدام رضوي، نماينده سازمان ملي جوانان و ولي‌زاده، نماينده سازمان بهزيستي کشور در اين ستاد به تشريح برنامه‌هاي مراکز و دستگاه‌هاي خود پرداختند و برگزاري مراسم جشن در بوستان‌هاي شهري، آذين‌بندي ميادين، برپايي ايستگاه‌هاي شادي و نشاط و همچنين ابلاغ در فرهنگ‌سراها، برگزاري مسابقات ورزشي از طريق مجموعه‌هاي ورزشي، افتتاح پروژه‌ها و رونمايي از آخرين توليدات فرهنگي در اين ايام، فعال‌سازي سمن‌ها براي بزرگداشت اين ايام، اختصاص بخش ويژه با موضوعات مرتبط با آن حضرات در جشنوا‌ره‌هاي جوانان و برگزاري نشست‌هاي علمي و تحقيقي ويژه جوانان با موضوعات مرتبط و اجراي برنامه‌هاي گسترده در مهدهاي کودک و توجه ويژه به سيره رضوي از جمله برنامه‌هايي است که از سوي اين سازمان‌ها در اين ايام برگزار مي‌شود.

بر اساس اين گزارش در دومين نشست شوراي هماهنگي جشن هاي رضوي، اهانت به ساحت مقدس قرآن کريم از سوي حضار محکوم شد.

شايان ذکر است، نشست شوراي هماهنگي جشن هاي رضوي 23 شهريور در سالن اجتماعات ستاد عالي کانون هاي مساجد کشور برگزار شد.

 

 

تنظيم: هومن بهلولي

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت