آبلیموهای خانگی و صنعتی

این روزها وقتی برای خرید به بازار میوه سری می‌ زنیم، خانم‌ های باسلیقه ‌ای را می‌ بینیم که در حال خرید مقدار زیادی لیموترش به منظور...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آبليموهاي خانگي و صنعتي

اين روزها وقتي براي خريد به بازار ميوه سري مي‌ زنيم، خانم‌ هاي باسليقه ‌اي را مي‌ بينيم که در حال خريد مقدار زيادي ليموترش به منظور آبگيري و ذخيره ي آن براي مصرف يک سال خانواده هستند. البته برخي از خانم‌ ها هم هستند که اعتقادي به آبگيري و ذخيره آبليمو ندارند و همان آبليموهاي صنعتي را ترجيح مي‌ دهند.

در اينجا اين سوال مطرح مي ‌شود که آيا آبليموهاي صنعتي در مقايسه با نوع خانگي آن ها ارزش تغذيه‌‌‌ اي کمتري دارند؟

ليموترش به دليل غني بودن از ويتامين‌ ها و املاح‌ معدني داراي خواص معجزه ‌آسايي است و از ترکيب شکر با‌ آب اين ميوه مي‌ توان شربتي تهيه کرد که در گرماي تابستان کمک موثري در رفع حالت تهوع، استفراغ و اسهال ناشي از گرمازدگي داشته، غلظت خون را کاهش داده و بدن را از ازدياد چربي خون در امان مي‌‌ دارد.

اين ميوه پُرخاصيت مي ‌تواند شريان‌ ها را نرم، عضلات را ارتجاعي و از لخته شدن خون جلوگيري کند.

از طرفي اسيدسيتريک اين ميوه مي ‌‌تواند براي اسيد اوريک، حلال بسيار خوبي باشد و مصرف آن براي بيماران مبتلا به رماتيسم و نقرس بسيار نافع است.

در واقع ارزش تغذيه ‌‌اي ميوه ليموترش را به هيچ‌ عنوان نمي‌ توان با آب آن مقايسه کرد، اما در صورت تمايل به مصرف آبليمو بايد گفت که البته نوع خانگي آن در صورتي که به طور بهداشتي آبگيري و به درستي نگهداري شود، ارجحيت بيشتري نسبت به آبليموي صنعتي دارد. آبليموهاي صنعتي به دليل آن که پاستوريزه مي ‌شوند فاقد ويتامين C و برخي ديگر از ويتامين ‌هاي ناپايدار در برابر حرارت هستند. البته برخي کارخانجات در مراحل پاياني توليد، ويتامين C را به طور مصنوعي به آبليمو مي‌ افزايند ولي اصلا قابل قياس با ويتامين C طبيعي ليموي تازه نيست.

از سوي ديگر در آبليموهاي صنعتي براي جلوگيري از تغيير رنگ و فساد ميکروبي(کپک زدن)‌ از مواد نگه دارنده‌ اي استفاده مي‌ کنند که اگر مقدار آن بيش از حد مجاز باشد مي ‌تواند سلامت مصرف‌ کننده را به شدت به خطر اندازد.

اين نکته را نيز نبايد فراموش کرد که آبليموهاي صنعتي که داراي مجوز بهداشت، علامت استاندارد و تاريخ مصرف هستند به هيچ عنوان منع مصرف ندارند، اما نکته قابل توجه آن است که برخي افراد براي ارزيابي کيفيت و مرغوبيت آبليمو ظاهر آن را ملاک انتخاب خود قرار مي ‌دهند، اين افراد عقيده دارند آبليمويي که ته ‌نشين و دو فاز شود بهترين و مرغوب‌ ترين آبليمو است، بنابراين فقط آبليموي خانگي را مي ‌پسندند.

برخي کارخانجات به دليل آن که آبليمو جذابيت بيشتر و رنگ مناسب‌ تري داشته باشد اغلب با پاستوريزه کردن، آنزيم پکتيناز که مسوول دو فاز و ته‌ نشين شدن آبليمو است را غيرفعال کرده، بنابراين محصول رنگ سبز خوشايندي داشته و کمتر ته ‌نشين مي ‌شود. اما در مورد آبليموي خانگي به دليل آن که محصول حرارتي نمي ‌بيند، بنابراين آنزيم پکتيناز همچنان فعال است و آبليمو با گذشت زمان ته‌ نشين و دو فاز مي‌ شود. بر اين اساس ته‌ نشين شدن آبليمو ملاک درستي براي ارزيابي کيفيت و مرغوبيت آبليمو نيست.

توصيه ‌ها

* آبليمو را در يخچال و به دور از نور و حرارت قرار دهيد و بدانيد براي ذخيره طولاني‌ مدت آبليمو حتما در بطري را محکم بسته و براي جلوگيري از کپک زدن آن، بايد ظرف را کاملا پُر کنيد تا از نفوذ هوا به داخل بطري شيشه‌ اي جلوگيري شود.

* از ظروف پلاستيکي يا بطري‌هاي آب معدني براي پُر کردن آبليمو استفاده نکنيد زيرا مواد اسيدي موجود در آبليمو مي‌ توانند با ديواره ظروف پلاستيکي فعل و انفعالات نامطلوبي ايجاد کرده و سمي و سرطان زا شوند. بنابراين از ظروف شيشه ‌اي استفاده کنيد.

* از خريد آبليموهاي بي ‌نام و نشان که فاقد مجوز بهداشت و تاريخ مصرف هستند جدا اجتناب کنيد.

فاخره بهبهاني‌ -‌ جام‌جم

 

اگر مي خواهيد با پزشکان سايت مشورت کنيد، اينجا را کليک کنيد.

براي شرکت در بحث هاي انجمن سايت مرتبط با بهداشت و سلامت، اينجا را کليک کنيد. 

 

* مطالب مرتبط:

ليمو؛ هم ترش و هم شيرين

ليمو بخوريد به صد دليل!

يک نگاه ليمويي

مصرف ليموترش به همراه چاي مفيد است

ليمو ترش

اثر شگفت انگيز ليمو بر چاي سبز

تقلب در ادويه ها و آبليمو

بخش تغذيه و سلامت تبيان

 

در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت