شگفتي‌هاي‌ چند طبقه

با گرم شدن بيش از حد هوا طي روزهاي گذشته ناخودآگاه بسياري از مقاصد گردشگري از ليست بلندبالاي مسافران حذف مي‌شود و مقصدهاي جديد و ترجيحاً خنك جاي آنها را مي‌گيرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

كتله‌خور؛ شگفتي‌هاي‌ چند طبقه


با گرم شدن بيش از حد هوا در روزهاي گذشته ناخودآگاه بسياري از مقاصد گردشگري از ليست بلندبالاي مسافران حذف مي‌شود و مقصدهاي جديد و ترجيحاً خنك تري جاي آنها را مي‌گيرد. به لطف وسعت و تنوع آب و هوايي كشورمان هيچ مسافري در اين ايام بدون مقصد مناسب باب ميل و سليقه‌اش نمي‌ماند و همه مي‌توانند يكي از مقاصد گردشگري خوش آب و هوا را انتخاب كنند.


حالا كه تعطيلاتي طولاني را پشت سر گذاشته ايد، بهتر است مقصد انتخابي تان براي گذراندن تعطيلات آخر اين هفته هم نزديك باشد و هم قابليت يك روزه رفتن و آمدن را داشته باشد. با توجه به تمام اين شرايط مقصد گردشگري پيشنهادي اين هفته جايي است كه علاوه بر خوش آب و هوا بودن و نزديكي مسير براي سفر يك روزه شگفتي و عجايب زيادي دارد؛ شگفتي‌اي كه موجب شده اين مقصد به يكي از خارق‌العاده‌ترين مقاصد گردشگري تبديل شود.

غار كتله خور بهترين گزينه سفر اين هفته شماست! اين غار كه زيباترين غار آهكي جهان شناخته شده است در 165 كيلومتري جنوب زنجان قرار دارد و با توجه به مسير آزادراه تهران- زنجان دسترسي به آن و طي مسير بسيار آسان خواهد بود.

 

غار پر هيجان!

به طور كلي غارنوردي و تماشاي عجايب غارها كه چندين متر در اعماق زمين قرار دارد، يكي از جاذبه‌هاي پرهيجان گردشگري محسوب مي‌شود و بد نيست براي تنوع هم كه شده اين بار به جاي پهن كردن بساط در دل طبيعت و رفتن به پيك نيك تماشاي يكي از هيجان‌انگيزترين غارهاي جهان را تجربه كنيد.

كتله خور كه به معني پست و بلندي‌هاي راحت و دنج  است، در دل كوه ساقينه لو در آهك‌هاي اليگوميوسن مربوط به دوران سوم زمين‌شناسي به وجود آمده و تقريباً حدود 30 ميليون سال قدمت دارد.

اين غار در حال حاضر به صورت سه طبقه خشك و طبقه چهارم آن به صورت غار آبي مي‌باشد. پس از تحقيقاتي كه در سال 1381 توسط آلماني‌ها و سوئيسي‌ها انجام گرفت، حدود 30 كيلومتر از مسيرهاي غار نقشه‌برداري شد و بنابر گفته آنها احتمال مي‌رود سه طبقه ديگر غار آبي (تا رسيدن به سفره‌هاي آب زيرزميني) وجود داشته باشد.

پديده‌هاي داخل غار نظير دهليزها و گذرگاه‌ها و ستون‌هاي عظيم و استالاكتيت‌ها (چكنده‌ها) و استالاگميت‌ها (چكيده‌ها) به رنگ‌هاي مختلف و تعدادي قنديل‌هاي تو خالي و نيساني كه جزو كمياب‌ترين قنديل‌ها به شمار مي‌رود، جلوه منحصربه‌فردي به اين غار بخشيده است.

مسئولان غار معتقدند كه غار كتله‌خور از لحاظ وسعت دومين غار جهان و از لحاظ زيبايي شايد اولين غار خشك جهان محسوب شود. وجود دهليزها، گذرگاه‌ها، استالاگميت‌ها و استالاكتيت‌ها جلوه و زيبايي خاصي به غار داده است. بخصوص قنديل‌هاي با اشكال مختلف كه مسئولين غار نام‌هاي گوناگوني همچون شير خوابيده، پنجه شير، پاي فيل، سفره عقد، عروس و داماد، سگ شكاري و غيره بر آنها نهاده‌اند، زيبايي خاصي به غار بخشيده است.

غار كتله‌خور جزو معدود غارهايي است كه در حال حاضر رسوب‌گذاري فعالي دارد و به طول قنديل‌هاي قلمي آن هر 7 سال يك ميليمتر اضافه مي شود! (پس  مراقب باشيد  که در گشت و گذار شما در غار اين قنديل ها آسيب نبينند.)

 

زنجان پر جاذبه

جاذبه‌هاي گردشگري سفر يك روزه به زنجان تنها به تماشاي غار كتله‌خور خلاصه نمي‌شود و شما مي‌توانيد در همان يك روز چند جاذبه نزديك ديگر را نيز ببينيد.

در فاصله يك ساعته به كتله‌خور شهر قيداره وجود دارد كه به روايتي آرامگاه يكي از پيامبران در آن وجود دارد. اين آرامگاه قيدار نبي نام دارد و بعد از تماشاي اين مقبره مي‌توانيد به سمت سلطانيه حركت كنيد در اين مسير يعني قيداره به سلطانيه يك معبد خاكي معروف به نام داش‌كسن كه به زبان تركي به معناي سنگ تراشيده است وجود دارد و ارزش توقف و تماشاي جاذبه و سنگ‌نوشته‌هاي قديمي آن را دارد.

بعد از چند ساعت هم به شهر سلطانيه مي‌رسيد و مي‌توانيد سومين گنبد آجري باشكوه جهان كه يكي از زيباترين معماري گنبدهاي جهان را دارد يعني گنبد معروف سلطانيه را نظاره كنيد. بنابراين تصور نكنيد تنها براي سه ساعت گشت غار، قرار است اين مسير چهار، پنج ساعته را طي كنيد.

 


گروه گردشگري تبيان- الهام مرادي

منبع: ايران

مطالب مرتبط مجموعه : استان خراسان رضوی
آخرین مطالب سایت