راهنماي خريد بلندگو

خريد بلندگو براي کامپيوتر، به‌ويژه وقتي صداي فعلي سيستم‌تان خوب نيست، کاملا ساده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

راهنماي خريد بلندگو

 

خريد بلندگو براي کامپيوتر، به‌ويژه وقتي صداي فعلي سيستم‌تان خوب نيست، کاملا ساده است. ممکن است از خود بپرسيد که چرا بايد به‌خود زحمت داد و در مورد خريد بلندگو حتي به آن انديشيد. اما بهتر است به‌ياد داشته باشيم که شناسايي دقيق نيازها پيش از بيرون کشيدن کيف پول از جيب مي‌تواند در خريد بهينه بسيار موثر باشد. بسته به نياز، مي‌توان يک بلندگوي استريوي جمع و جور که روي ميز کار به‌خوبي جا مي‌شود و صداي مناسبي هم دارد را تهيه کرد يا آنکه به‌سراغ بلندگويي با چنداسب‌بخار قدرت رفت و ديوارها را هم لرزاند.

علاقه‌مندان به موسيقي، سينما و همچنين بازي‌خورها ديدگاه‌هاي مختلفي درباره صدا دارند. بنابراين اول سراغ نکات کليدي مي‌رويم که هر شخصي بايد آن‌ها را در ذهن خود مرور کند:

 

استريو، 1/2 يا صداي فراگير؟

درک اين موضوع نقطه خوبي براي آغاز است. بلندگوهاي استريو تنها از دو بلندگوي چپ و راست تشکيل شده‌اند. بلندگوهاي 1/2 به‌نوعي از بلندگوها گفته مي‌شود که يک ساب‌ووفر هم دارند و صداي فراگير از پنج يا هفت بلندگو به‌علاوه يک ساب‌ووفر تشکيل شده است.

هدف ساب‌ووفر توانايي پخش صداي بيس (Bass) به‌صورت عميق است و صداهايي را پخش مي‌کند که زير 100هرتز فرکانس دارند. يک ساب خوب مي‌تواند صداهاي انفجار در فيلم‌ها و همچنين صداي طبل (Kick)، گيتار بيس، سينتي‌سايزرها و... را به‌خوبي پخش کند.

برخي از بلندگوهاي استريو بدون حضور ساب‌ووفر هم کيفيت خوبي دارند چرا که بلندگوهاي داخلي‌شان مي‌توانند صداي بين 100هرتز تا يك کيلوهرتز را پخش کند.

بلندگوهاي کوچکتر استريو کيفيت بيس کمتري دارند. بلندگوهاي صداي فراگير از يک بلندگوي استريو، يک ساب‌ووفر، يک کانال مرکزي که ديالوگ‌ها را در فيلم کنترل مي‌کند و دو يا چند بلندگو در پشت تماشاچي دارند که صداي محيط را در آن کانال قرار مي‌دهند.

اگر علاقه‌مند به فيلم هستيد، يک اتاق داريد و براي‌تان مهم نيست چه مقدار سيم از زير دست و پايتان رد شود، سيستم صداي فراگير مي‌تواند بهترين تجربه را براي‌تان به‌ارمغان بياورد. از سوي ديگر، بيشتر سيستم‌هاي فراگير مخصوص کامپيوتر، با هدف کاربران بازي‌ها طراحي شده‌اند.

اگر مايل هستيد تنها صداهاي عميق انفجار و شليک در فيلم را بشنويد، قاعدتا يک سيستم 1/2 براي‌تان مناسب خواهد بود و خوشبختانه گزينه‌هاي ارزاني هم هستند در صورتي که سيستم‌هاي 1/2 براي‌تان گران هستند، سراغ بلندگوهاي استريو برويد.

چقدر بايد هزينه کرد؟

حتي اگر از نظر ميزان بودجه در تنگنا هستيد، بلندگوهاي ارزان مي‌توانند تجربه شنيدن صدا را بهبود بخشند. براي شنيدن يک صداي خوب با هزينه پايين مي‌توان تا 50 هرازتومان هزينه کرد، اما براي شنيدن بهترين صدا بهتر است حداقل 500 هزارتومان داشته باشيد، اما خبر خوب اين است که رنج عظيمي از صداهاي مناسب را مي‌توان با يکصدهزارتومان تهيه کرد. به هرحال واضح است که هر چه بيشتر هزينه کنيد، از نظر سخت‌افزاري بلندگوهاي بهتري خريداري خواهيد کرد و صداي محشري خواهيد داشت.

 

آيا قابليت‌هاي اضافي مهم است؟

وقتي بحث بلندگوهاي کامپيوتري مي‌شود، نياز نيست به قابليت‌هاي اضافه يک بلندگو بيانديشيد اما برخي از ويژگي‌ها هستند که بايد به آن‌ها دقت کنيد: آيا بلندگو کنترل‌کننده بيس و تريبل دارد؟

دکمه سکوت (Mute) دارد؟ آيا براي اتصال يک پخش‌کننده ام‌پي‌تري به‌صورت مجزا ورودي AUX وجود دارد؟ کنترل از راه دور چطور؟ گران بودن يک بلندگو الزاما دليل وجودي تجهيزات جانبي نيست. و بسياري از مدل‌هاي گرانقيمت حتي ريموت‌کنترل هم ندارند.

 

کجا بلندگو قرار مي‌گيرد؟

اينکه بلندگوها را کجا مي‌خواهيد قرار دهيد نقش بسيار مهمي در انتخاب بلندگوها دارد. قطعا نمي‌توانيد يک ساب‌ووفر بزرگ را در محل کارتان قرار دهيد و انتخاب خردمندان، بلندگوهاي کوچک با صداي واضح و اندک خواهد بود. براي استفاده در منزل استفاده از بلندگوهاي بزرگ‌تر انتخاب بهتري است و اگر کامپيوتر شما مرکز رسانه شما در منزل است، بلندگويي انتخاب کنيد که با بلندتر شدن صدا، صدا را تخريب نکند.

 

تعداد پورت‌ها در کامپيوتر

اگر کامپيوتر شما تعداد پورت يو‌اس‌بي محدودي دارد، بهتر است بلندگوهاي با سوکت 5/3ميلي‌متري تهيه کنيد. بلندگوهايي که پورت يو‌اس‌بي دارند قادر هستند برخي از نرم‌افزارها از جمله Windows Media Player و iTunes را از طريق دکمه‌هاي فيزيکي روي خود بلندگو کنترل کنند.

 

 

منبع: PCWorld.com

برگرفته از کليک

تنظيم براي تبيان: فاطمه مجدآبادي

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت