جانشين شاتل‌ها به مدار پرتاب شد

راکت Falcon 9 بخشي کليدي از تلاش بلند پروازانه شرکت خصوصي Space X براي پر کردن جاي خالي شاتلهاي ناسا پس از بازنشستگي روز گذشته با موفقيت به مدار زمين پرتاب شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جانشین شاتل‌ها به مدار پرتاب شد

راکت Falcon 9 بخشی کلیدی از تلاش بلند پروازانه شرکت خصوصی Space X برای پر کردن جای خالی شاتلهای ناسا پس از بازنشستگی روز گذشته با موفقیت به مدار زمین پرتاب شد.

به گزارش مهر، این راکت پس از تعویقهای مداوم از پایگاه فضایی کیپ کاناورال در فلوریدا به فضا پرتاب شد و 9 دقیقه بعد سایت رسمی شرکت Space X اعلام کرد راکت به مدار زمین رسیده است.

جامعه فضایی نیز به سرعت از این دستاورد بزرگ قدردانی کرد. «انجمن سیاره ای» طی بیانیه ای از این پرواز موفقیت آمیز به عنوان اولین قدم کوچک در راستای آزاد ساختن راکتهای ناسا از قید مرزهای مدار پایینی زمین و آزادسازی آژانس فضایی آمریکا برای دستیابی به جهانهای جدید یاد کرد.

راکت 55 متری Falcon 9 نمونه کپسول باری را با نام Dragon با خود به فضا حمل کرد که این کپسول قبل از بازگشت به اتمسفر و نابودی در حرارت بالای آن به مدت یک سال در مدار پایین زمین باقی خواهد ماند.

ناسا امیدوار است راکتهای Falcon 9 و کپسولهای باری آن پس از پایان یافتن برنامه شاتلهای ناسا در پایان سال جاری، توانایی حمل محموله و پس از آن فضانورد را به فضا و به ایستگاه بین المللی فضایی داشته باشند. این در حالی است که شرکت Space X اعلام کرده است پرواز فضانوردان سه سال پس از بستن قرارداد با این شرکت امکان پذیر خواهد بود.

ناسا در اواخر سال 2008 بودجه ای 1.6 بیلیون دلاری را به منظور تجدید تجهیزات مورد نیاز ایستگاه بین المللی در اختیار شرکت Space X قرار داد. در این قرارداد حداقل از 12 پرواز فضایی نام برده شده است اما امکان افزایش دادن پروازها در ازای افزوده شده بهای قرارداد تا ارزش 3.1 بیلیون دلار وجود دارد.

پرتاب روز جمعه Falcon 9 اولین آزمایش از سه آزمایش ناسا بود و اولین ماموریت تجهیزات رسانی به ایستگاه بین المللی سال آینده آغاز خواهد شد.

از سال 2008 تا کنون نقصهای متعددی باعث شد تا پروازهای آزمایشی Falcon 9 به تاخیر بیافتد، از آن جمله می توان به نقص پروازی اشاره کرد که اختلال در اتمام مرحله اول و آغاز مرحله دوم پرواز راکت، منجر به تخریب سه ماهواره دولتی و از بین رفتن خاکستر فضانورد «گوردون کوپر» و «جیمز دوهان» بازیگر فقید فیلم جنگ ستارگان شد.

Space X تا کنون 400 میلیون دلار صرف تکمیل برنامه راکتهای Falcon کرده است و به گفته این شرکت نسلی جدید از این راکتها نیز در دست تولید است. این شرکت تنها شرکتی نیست که برای بهره برداری از بازار تجاری پروازهای فضایی در تلاش است.

بر اساس گزارش AP، شرکت VOSC نیز به منظور حمل بار به ایستگاه فضایی بین المللی با کمک راکت تائوروس خود قرارداد همکاری را با سازمان ناسا به امضا رسانده است.

 

تنظیم برای تبیان: محسن مرادی

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت