راه‌کارهای نهادینه کردن پژوهش در میان طلاب

معاون آموزش مدرسه علمیه خاتم‌الاوصیاء تهران گفت: برای گسترش فرهنگ پژوهش در حوزه باید فضای پژوهشی در حوزه‌ها تقویت و ارتقاء یابد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

راه‌کارهای نهادینه کردن پژوهش در میان طلاب

معاون آموزش مدرسه علمیه خاتم‌الاوصیاء تهران گفت: برای گسترش فرهنگ پژوهش در حوزه باید فضای پژوهشی در حوزه‌ها تقویت و ارتقاء یابد. 

 

به گزارش خبرنگار اعزامی مرکز خبر حوزه به تهران دکتر بهزاد حمیدیه در کارگاه آموزشی معاونان پژوهش مدارس علمیه تهران اظهار داشت: تولید علم در حوزه‌های مختلف علوم اسلامی و انسانی، آشنایی طلاب با علوم مختلف، تمرین نظریه‌پردازی، تعمیق علوم حوزوی به تفهیم عمیق علوم و متون جدید از اهداف تحقیق و پژوهش در حوزه است.

سخنران این کارگاه افزود: تولید کتب درسی و متدهای آموزش جدید، نهادینه کردن روحیه و اخلاق پژوهشگری و مواجهه طلاب با آراء و اقوال اندیشمندان جهان، از دیگر راه‌کارهای تقویت بنیه پژوهشی طلاب است.

معاون آموزش مدرسه علمیه خاتم‌الاوصیاء یکی از روش‌های مطلوب پژوهش در حوزه را پژوهش کتابخانه‌ای دانست و ادامه داد: پژوهش کتابخانه‌ای در حوزه علوم انسانی یکی از روش‌های مهم، مرسوم و مطلوب تحقیقی در حوزه علمیه است که باید به صورت هدفمند باشد.

وی گفت: پژوهش در حوزه باید فاقد تضاد با روش‌ها و دروس حوزوی و کاملا منظم و آکادمیک و منطبق بر استانداردهای جهانی پژوهش باشد.

دکتر حمیدیه با اشاره به راه‌های ایجاد انگیزه پژوهشی میان طلاب، بیان داشت: ایجاد فضای پژوهشی در اردوها و کارگاه‌های علمی، ایجاد فضای رقابتی و الگو گرفتن از اساتید حوزه، دسترسی به کتابخانه عمومی و تخصصی، تشکیل گروه‌های پژوهشی، ایجاد نشست‌های پژوهشی و دعوت از محققان برتر کشور و تشویق پژوهشگران حوزوی در ایجاد انگیزه آنها موثر است.

وی اضافه کرد: ایجاد نشریه داخلی درون حوزوی، فعال‌سازی برد پژوهشی، رایزنی با مجلات و روزنامه‌ها برای درج این پژوهش‌ها، تشکیل آرشیو علمی در حوزه‌های سراسر کشور و تولید نرم‌افزار و بانک اطلاعاتی از دیگر راه‌های ایجاد انگیزه پژوهشی در میان طلاب است.

سخنران این کارگاه، با اشاره به چارچوب اصلی و کلان پژوهش در حوزه گفت: تعلیم ابزارها و مهارت‌های لازم به عنوان پیش‌نیاز در عرصه تحقیق، آشنایی عملی با استاندارد‌های پژوهشی، تمرین عملی در جستجوی منابع، تعمیق توسعه پژوهشی، اجرای پژوهش مسئله محور، انجام پژوهش‌های رسمی و کسب مهارت و تبحر در این زمینه‌، اصول کلان تحقیق در حوزه است.

معاون آموزش حوزه علمیه خاتم‌الاوصیاء تهران بیان داشت: تعلیم نگارش، طرح‌نامه پژوهشی، ارسال طرح‌نامه به پژوهشگاه‌های رسمی و بررسی بازخوردها، تلاش برای اصلاح اشکالات، استمرار در اصلاح جهت تصویب نهایی تحت نظارت استاد ناظر، گام‌های آغازین پژوهش رسمی در حوزه است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: برای سامان‌بخشی پژوهش، آشنایی با منابع و کتابخانه‌های اصلی شهر و روش نگارش مقاله، آشنایی با زبان عربی و انگلیسی، آشنایی با علوم مبنایی مانند تاریخ عمومی اسلامی، کلیات علوم اسلامی و انسانی، آشنایی با برخی نرم‌افزارهای پرکاربرد مانند word بسیار مهم و جدی است.

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت